Pyris skrev 2010-07-31 15:35:04 följande:
Om en vuxen inte förstår mufselufsan, kissen, hönan eller vulvan så är det allvarligt något som är väldigt konstigt.
Det är ju just det som är grejjen att en flicka ska kunna peka på sitt underliv och säga att jag slog mig där, eller vilket ord dom nu vill använda utan att känna sig besvärade av det, precis som om dom slog i sitt huvud eller rumpan (röven, baken, arslet) och det är VI föräldrar som ska lära dom att kunna göra det och inte tro att sätter man ett gulligt (?) litet ord istället så ordnar sig allting. Larvigt.
Och varför tror ni det skulle vara mindre besvärat för pojkar än flickor, att behöva peka eller visa, bara för att det finns snopp (och miljoner synonymer för det med). Det är ju hur vi väljer att prata med våra barn om deras underliv. Sen vilket namn dom använder spelar mindre roll, anser jag iallafall.
Nej, grejen är att flickan ska slippa peka. Hon ska kunna använda ett ord som alla förstår utan att det ska uppstå pinsamheter. Vilket det lär göra om hon säger att hon hr ont i hönan.