Inlägg från: pingel |Visa alla inlägg
  • pingel

Gillar du ordet "snippa"?

Jag tycker att snippa är ett kanonord just i barnsammanhang, för att det känns neutralt (utan fokus på de olika delarna/funktionerna, och inte alls laddat) och för att det är så pass allmänt vedertaget, till skillnad från många andra varianter.

Jag själv fick lära mig att det hette kissen (alltså med betoning på kiss, det man kissar med) och det var väl okej när man var riktigt liten men sedan var det några år där innan puberteten när jag inte hade någon aning om vad jag skulle kalla eländet för i dagligt tal eftersom "kissen" kändes väldigt barnsligt medan jag aldrig heller hade anledning att prata om de inre delarna (vagina o s v), även om jag visste vad de hette. Det blev mest "underlivet" då eller "där nere" eller "mellan benen", vilket ju inte alls låter bra tycker jag även om det visst gick att göra sig förstådd ändå. Jag saknade verkligen ett bra ord som var lika enkelt, självklart, icke-kliniskt och odramatiskt att säga som "snopp". Minns att jag en gång trillade av en för stor cykel sådär i tioårsåldern rakt ner på ramen och tyckte det var jättepinsamt att förklara för mina föräldrar var jag slagit mig, just för att jag inte hade något bra ord. Öh, mitt på där nere, i underlivet, öhh...

Nu när jag själv är mamma lär jag därför min son att det heter snippa. Pojkar har snopp, flickor har snippa. Att orden påminner om varandra tycker jag är en bonus i sammanhanget. Känns också bra att säga att flickor faktiskt HAR något, alltså inte bara "inte har snopp". Snopp och snippa känns likvärdigt och bra, tycker jag.

Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?