• Pyris

Gillar du ordet "snippa"?

Nej, jag avskyr ordet. Jag har verkligen försökt att använda det, men det går bara inte. Tycker det låter så jäkla larvigt och det gör barnen med. Och säger man snipa så brister dom ut i asgarv.

• Pyris

Om en vuxen inte förstår mufselufsan, kissen, hönan eller vulvan så är det allvarligt något som är väldigt konstigt.

Det är ju just det som är grejjen att en flicka ska kunna peka på sitt underliv och säga att jag slog mig där, eller vilket ord dom nu vill använda utan att känna sig besvärade av det, precis som om dom slog i sitt huvud eller rumpan (röven, baken, arslet) och det är VI föräldrar som ska lära dom att kunna göra det och inte tro att sätter man ett gulligt (?) litet ord istället så ordnar sig allting. Larvigt.
    Och varför tror ni det skulle vara mindre besvärat för pojkar än flickor, att behöva peka eller visa, bara för att det finns snopp (och miljoner synonymer för det med). Det är ju hur vi väljer att prata med våra barn om deras underliv. Sen vilket namn dom använder spelar mindre roll, anser jag iallafall.

• Pyris
    Rödnäbba skrev 2010-07-31 15:51:56 följande:
    Nej, grejen är att flickan ska slippa peka. Hon ska kunna använda ett ord som alla förstår utan att det ska uppstå pinsamheter. Vilket det lär göra om hon säger att hon hr ont i hönan.
    Det ska inte behöva vara pinsamt. Det är väl inte pinsamt att peka på sitt öra?
    Ett barn brukar peka när dom har ont någonstans.
  • Pyris
    Denebola skrev 2010-07-31 19:27:06 följande:
    Det är skillnad på namn och "smeknamn". Finns det inget "riktigt" namn så kanske flickan inte vet vad hon ska säga när det är en "viktig" situation. Kvinnokönet ska inte vara "det onämnbara" som kallas ditten och datten i brist på annat, det ska vara något med ett bra namn. Som man kan kalla flera saker, för all del. Men det ska alltid ha ett bra namn.
    Ja.. ett bra namn var det ja.
  • Pyris

Det är otroligt fult och larvigt namn, tycker jag. Det känns lika pinsamt att säga snippa som att säga fitta, för mig.
    Det stämmer inte för mig helt enkelt. När jag hör ordet snippa tänker jag automatiskt på en såssnipa eller en båt, det vill jag inte göra.
    Jag respekterar att andra använder sig av det, men jag tänker aldrig göra det.

• Pyris
    Denebola skrev 2010-07-31 21:00:10 följande:
    Jag kan förstå dig till viss del. Jag var själv lite tveksam till ordet i början, men när jag började fundera över vilka oerhörda fördelar ordet innebär så blev jag helsåld på det.

Samma sak med ordet hen, i början tänkte jag på engelska hönor men sen insåg jag att det fyller en tom plats i språket och att det är ett väldigt viktigt ord. Nu gillar jag det skarpt.

Min mening är inte att tvinga någon att använda ett visst ord, men jag vill påpeka att man kan "bestämma sig" för att "gilla" ett ord och på så sätt vänja sig vid det och få det att funka för en själv.
    Absolut kan säkert det. Men jag ser ingen mening med det faktiskt. Jag tror inte det hänger på ordet att våra barn ska kunna prata om sitt underliv ogenerat.
    Jag är inte den som är den, jag kan gärna ställa om mig om jag ser att det fyller en mening. Men vissa saker gör inte det. Samma med dagis/förskola. Jag säger dagis och kommer troligtvis alltid säga dagis. Jag nervärderar inte pedagogernas jobb för att jag säger dagis, men för mig är det just en plats jag lämnar mitt barn så att någon kan passa det medans jag måste jobba. Det är inte mer än så. För mig är det absolut ingen förskola.
    Mina barn är upplysa om att ordet snippa existerar, det informerade jag dom om när jag lärde mig ordet här inne, så att inte dom skulle bli ställda om någon började prata om snippa.
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?