Inlägg från: Sarilariz |Visa alla inlägg
  • Sarilariz

Gillar du ordet "snippa"?

Rockan skrev 2010-07-27 09:20:36 följande:
    Slida och vulva är helt okej ord, men de syftar ju bara på delar av snippan (Och är svårare för barn att uttala.)
    Fast jag tycker ju att det är positivt att de vet vad de pratar om, om de t.ex har on. Vulva sammanfattar ju hela det yttre könsorganet, och slida den nedre inre delen av könsorganet. Har de t.ex ont i äggstockarna uppfattar de det nog bara som magont, altså så är det namnet inte "lika viktigt" att kunna just som liten. Pratar man om det hela så blir det ju underliv, på både män och kvinnor.

Penis t.ex är ju inte hela mannens könsorgan, inte snopp heller. Därefter har man ju testiklarna.
  • Sarilariz
    Bedan skrev 2010-07-27 10:12:07 följande:
    Nej det gör jag inte, jag tänker på såssnipa och snippa av. Inte kul att tänka på att ett kvinnlig kön är ett kön där nått blivit avsnippat. Alltså som ett kön minus en penis. Eller för den delen nått slämmigt, såsigt. Men jag lär ju använda det för att alla andra gör det Rynkar på näsan
    Våga vägra! Jag skall lära min dotter orden vulva och slida istället!

Och de som säger "jamen det är ju inte ETT ord för HELA!" Det är inte penis och testiklar heller, så det så!
  • Sarilariz
    Tecken skrev 2010-07-27 10:13:59 följande:
    Men heter det verkligen "avsnippa"? Jag har alltid trott att det hetat "avsnoppa"...
    Däremot säger man ofta bara "snippa" om kastreringar. Snippa en hund t.ex. Kräks
  • Sarilariz
    Tecken skrev 2010-07-27 10:17:50 följande:
    Jaha, låter lite som swenglish
    Nej, det är en "modernisering" av ordet "snöpa" som betyder just kastrera. Äckligt tycker jag att springa runt och kalla tjejers kön för kastrerade snoppar! Obestämd Men det är bara MIN åsikt, jag lägger mig inte i vad andra vill säga.
  • Sarilariz
    Sarilariz skrev 2010-07-27 10:19:46 följande:
    Nej, det är en "modernisering" av ordet "snöpa" som betyder just kastrera. Äckligt tycker jag att springa runt och kalla tjejers kön för kastrerade snoppar! Obestämd Men det är bara MIN åsikt, jag lägger mig inte i vad andra vill säga.
    Skall tillägga att jag förstår att andra inte har den associationen, men jag har den, alltså gillar jag inte ordet.
  • Sarilariz
    Linda plus 1 man och 3 barn skrev 2010-07-27 10:24:29 följande:
    Att du inte gillar ordet är en annan sak. Alla tycker olika som sagt. Men "att snippa" något måste jag säga att jag aldrig har hört/sett någonstans.
    Det har jag. Många gånger.

Snipp snipp sa doktorn som steriliserade Tage.

T.o.m gynekologen använde ordet, när jag o sambon diskuterade preventivmedel med henne och berättade att jag mår dåligt av hormoner. Då sade hon att "när ni är färdiga med barn kan du ju alltid överväga att snippa dig" sade hon till sambon :D
  • Sarilariz
    Linda plus 1 man och 3 barn skrev 2010-07-27 10:25:21 följande:
    Har jag aldrig hört.
    Ok, men det har ju tydligen många andra gjort, alltså har vi dåliga associationer till det ordet. Det har inte du, då kan ju du välja att använda det ordet. Jag håller mig hellre till orden vulva och slida.
  • Sarilariz
    Linda plus 1 man och 3 barn skrev 2010-07-27 10:31:30 följande:
    Snacka om att skrämma bort män från sterilisering! "Om du inte vill ha fler barn så får du en snippa istället"
    Haha, ja nu när snippa tydligen skall betyda kvinnokön så håller jag med. Hahahaha. Skrattande

Sambon tog det tack och lov inte så :p men vi skall ha ett par barn till först Flört
  • Sarilariz
    Mrs K skrev 2010-07-27 10:50:21 följande:
    Nej, man säger inte att man snopp jordgubbar men däremot att man snoppar dem. Det kanske är dialektalt men där jag har bott har det hetat att snoppa och avsnoppad.
    Hon ifrågasätter ju inte att det heter "snoppa" jordgubbar. Utan hon menar att snopp och snoppa är två olika ord. Medan "snippa" = kvinnligt könsorgan och "snippa"=klippa av är samma ord.
  • Sarilariz
    Grizelda skrev 2010-07-27 11:43:52 följande:
    Enligt SAOL har snippa bara en betydelse, och det är kvinnligt könsorgan.
    Really? Jag har hört det som ett annat ord för att "klippa" i hela mitt liv. Jg tycker ordet är förkastligt. Men återigen, lär era barn vad ni vill.
  • Sarilariz
    M C skrev 2010-07-27 11:52:01 följande:
    Hatar det och använder det aldrig annat än för att uttrycka mitt hat mot ordet.
  • Sarilariz
    rasajj skrev 2010-07-27 12:31:32 följande:
    Nej, det paminner mig om nagot man klippt av, snipp, snipp. varfor hitta pa ett nonsens ord for nagot som redan har ett ord (flera!!)

Aven pojkars kon har manga ord, snopp ar inte alls det enda ordet for vad pojken har mellan benen.

Kart barn har manga namn sags det, varfor begransa kvinnors kon till endast ett namn??
Svar på tråden Gillar du ordet "snippa"?