• Bedan

Ok att 12åring är ute till 00-01?

Jag och min sambo kom ihop oss lite om detta igår. Han berättade att han som 11-12åring varit ute till 00-01 på nätterna om helgerna. De hade inte gjort nått dumt utan mest hängt i busskurer och snackat. Han tyckte (fortfarande vid nu 30 års ålder) att hans mamma varit taskig som bråkat med honom om detta och försökt förbjuda honom att vara ute så sent. Jag blev smått upprörd och menade att jag ALDRIG skulle låta mitt mellanstadiebarn vara ute så sent.

Så kära FL-människor, vem är det som är knasig här, jag eller min sambo? Ska mellanstadiebarn få hänga ute på helgnätter med sina polare? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 21:35
    Litet förtydligande: Med "hänga ute på helgnätter med sina polare" menar jag inte tälta i trädgården eller liknande saker som sker under mer eller mindre uppsikt av vuxna utan jag menar att driva på stan, sitta i busskurer och annat som kanske mer förknippas med beteende hos ungdomar i gymnasieåldern.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ok att 12åring är ute till 00-01?
  • Cecese

Nej det är inte ok, inte på det sättet som du beskriver att hänga i buskurer m.m.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Bedan

Personligen tycker jag inte att barn under 15 ska få vara ute efter midnatt. Jag får hoppas att sambon ändrar åsikt när/om vi får egna barn!

• Bedan
    Cecese skrev 2010-07-27 10:54:20 följande:
    Nej det är inte ok, inte på det sättet som du beskriver att hänga i buskurer m.m.
    Jag förstår faktiskt inte riktigt behovet när man är så liten. Ok att man vill det när man är 14-15, men inte 11-12! Även om det inte är skolnatt så är det inte bra att vända helt på dygnet, dessutom kan det ju uppstå obehagliga situationer på nätterna.
  • linjes

Aldrig jag skulle låta min 11 el 13åring va ute så länge

• YokohamaNr2

Nej gud nej, så länge fick jag inte vara ute ens när jag var 16-17 Jag håller med dig TS vad har en 12 åring att göra ute så sent, det är ju bara att be om trubbel

• Stårschan

Nej, definitivt inte som regel. Visst kan 11-12-åringar få vara ute så länge, men bara någon gång i speciella lägen, som att det är familjefest, att man är ute i någons sommarstuga och ska övernatta och alla andra ändå är uppe. Är barnen ute så sent ska man veta var de är, och man ska själv vara i närheten. Ska de vara med kompisar och bara hänga och snacka på helgerna kan de gott sitta hemma hos någon i stället för att driva omkring ute.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Bedan
    linjes skrev 2010-07-27 10:58:01 följande:
    Aldrig jag skulle låta min 11 el 13åring va ute så länge
    Det känns ju lagom kul när jag själv sitter och förfasas över att min storasyster som 13åring via stege från sitt fönster smög ut om nätterna för att hänga på flyktingförläggningen med ett gäng vuxna killar som flytt från kriget i Bosnien medan min sambo verkar tycka att det väl var ok och att det var fel av min mor att bli smått hysterisk. Om man inte får säga ifrån om en sådan sak till sina barn, vad får man då säga ifrån om menar jag? Ska det bara vara fri uppfostran typ "gör som du vill så får vi hoppas att du överlever till din 18årsdag!".
  • linjes
    Bedan skrev 2010-07-27 11:04:41 följande:
    Det känns ju lagom kul när jag själv sitter och förfasas över att min storasyster som 13åring via stege från sitt fönster smög ut om nätterna för att hänga på flyktingförläggningen med ett gäng vuxna killar som flytt från kriget i Bosnien medan min sambo verkar tycka att det väl var ok och att det var fel av min mor att bli smått hysterisk. Om man inte får säga ifrån om en sådan sak till sina barn, vad får man då säga ifrån om menar jag? Ska det bara vara fri uppfostran typ "gör som du vill så får vi hoppas att du överlever till din 18årsdag!".
    Måste erkännas att även jag smög ut o va ute hela nätterna i den åldern,men just därför så vill jag inte att mina barn är ute på nätterna även om jag nu skulle veta om det...

En sak är det om det är fest el disco el nåt när man själv hämtar hem barnen men att låta dom hänga på byn i en busskur finns inte ens på min karta
  • CeeJay

Nej ALDRIG. Kanske får de vara uppe så sent i vårt sällskap på sommaren alt nyårsafton men inte annars.

Svar på tråden Ok att 12åring är ute till 00-01?