• Astrid83

Rökt smältost

Köpte rökt smältost igår av märket "Bonno", ser ut som en brun korv. Finns i de flesta mataffärer. 

Mailade Livsmedelsverket igår för att dubbelkolla att den är okej att äta. Är ju en hårdost i "formatet" men står som smältost.Och det ska ju vara okej.
    Fick till svar att den är okej om den är pastöriserad och att all ost i Sverige är pastöriserad. Gjorde mig inte klokare eftersom den är från Holland och det inte står om den är pastöriserad, står bara att den innehåller ost  

Nån som vet vilken ost jag menar och om den är okej? Är galet sugen på just sån ost....

• Svar på tråden Rökt smältost
  • La Lola

Enligt svensk livsmedelslag måste det framgå om en ost är opastöriserad.
    Står det inget är den pastöriserad.

Ät med andra ord!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Astrid83

Tack för snabbt svar! Då är den säkert okej att smaska i sig

• La Lola
    Astrid83 skrev 2010-07-27 13:50:01 följande:
    Tack för snabbt svar! Då är den säkert okej att smaska i sig
    Jepp!
  • Ado

berätta gärna hur den smakar... funderat på att köpa då de låter mycket smaskigt men inte kunnat med ifall den blir liggande (mat gestapo)

• Astrid83
    Ado skrev 2010-07-28 00:35:01 följande:
    berätta gärna hur den smakar... funderat på att köpa då de låter mycket smaskigt men inte kunnat med ifall den blir liggande (mat gestapo)
     Svårt att förklara, eller jag är i alla fall dålig på att förklara tror jag. Men jag gillar smaken väldigt mycket, mild röksmak kan man väl säga kanske ....Den sticker inte ut för mycket men har något speciellt

Vet ej hur den är i matlagning, har bara skurit den i skivor och käkat. 
  • Astrid83

Här är senaste svaret jag fått av experterna på Livsmedelsverket då jag skrev att det ej stod att osten var pastöriserad

"Hej,Om det inte står att den är pastöriserad, så kan jag tyvärr inte ge något råd."

Känns ju tryggt. Har i alla fall redan ätit av den lite nu så hoppas ingen skada skedd...

• La Lola
    Astrid83 skrev 2010-07-29 11:49:39 följande:
    Här är senaste svaret jag fått av experterna på Livsmedelsverket då jag skrev att det ej stod att osten var pastöriserad

"Hej,Om det inte står att den är pastöriserad, så kan jag tyvärr inte ge något råd."

Känns ju tryggt. Har i alla fall redan ätit av den lite nu så hoppas ingen skada skedd...
    Ojdå....ännu ett exempel på de dåliga svar som de sk "experterna" ger.

Den går att äta!
    Det måste framgå enligt lag om den är opastöriserad.
    Det vet jag med säkerhet!
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-07-29 16:50:26 följande:

Den går att äta!
    Men nu såg att det var Livsmedelsverket själva som inte kunde ge ett svar!
    Skrämmande.
    Men de har svarat skumt förut oxå.
    Här på FL fick nån veta av de att brieost gick att äta när man är gravid (trots att rekomendationerna är helt annorlunda alltså) o kvinnan jag kontaktade där tyckte det var pinsamt att hennes kollegor gav ett sånt svar.
  • Astrid83
    La Lola skrev 2010-07-29 17:03:36 följande:
    Men nu såg att det var Livsmedelsverket själva som inte kunde ge ett svar!
    Skrämmande.
    Men de har svarat skumt förut oxå.
    Här på FL fick nån veta av de att brieost gick att äta när man är gravid (trots att rekomendationerna är helt annorlunda alltså) o kvinnan jag kontaktade där tyckte det var pinsamt att hennes kollegor gav ett sånt svar.
    Ja det är rätt skrämmande....Två svar från två olika s.k experter, och båda svaren kändes otydliga och osäkra. 
    Tror ju att osten är säker för gravida att äta, egentligen, men man skulle ju gärna vilja att de som kommer ut med kostråden kan säga det till mig.

• Astrid83
    La Lola skrev 2010-07-29 16:50:26 följande:

Den går att äta!
    Funderade lite på det här....vet du om det är så även om osten inte är svensk? Dum fråga kanske, men blir lite förvirrad av det här..
  • La Lola
    Astrid83 skrev 2010-07-30 22:06:01 följande:
    Funderade lite på det här....vet du om det är så även om osten inte är svensk? Dum fråga kanske, men blir lite förvirrad av det här..
    Säljs osten i butik så måste de följa våra livsmedelslagar (törs inte säga om det är detsamma för såna där småbutiker som säljer delikatesser från hela världen).
  • Astrid83

Ok. Ja den här finns ju på vanliga ICA så...Ju mer man tänker på det desto konstigare verkar det att en person som jobbar på Livsmedelsverket inte har koll på lagen som rör hans jobb. 

• La Lola
    Astrid83 skrev 2010-07-30 22:24:23 följande:
    Ok. Ja den här finns ju på vanliga ICA så...Ju mer man tänker på det desto konstigare verkar det att en person som jobbar på Livsmedelsverket inte har koll på lagen som rör hans jobb. 
    Du fick kanske svar från en sommarjobbare.
  • Astrid83

Hette Bengt-Göran, så en äldre sådan förmodligen då

• La Lola
    Astrid83 skrev 2010-07-30 22:29:16 följande:
    Hette Bengt-Göran, så en äldre sådan förmodligen då
    *fniss*
  • Hannathu

smältostar är så processade att det inte ska kunna finnas ngn listeria kvar i

• kusinkokain

Åååååååh, "korvost" kallar vi den i min familj. Hos oss är en julafton utan den på bordet...ingen julafton!

How long can you hold your breath?
  • Astrid83
    Hannathu skrev 2010-07-30 22:51:03 följande:
    smältostar är så processade att det inte ska kunna finnas ngn listeria kvar i
    Det låter bra! Den är så god så jag har svårt att motstå, men samtidigt är det ju inte gott om man inte vet att den är helt säker att äta....

• Astrid83

Måste bara uppdatera det senaste svaret jag fått av Livsmedelsverket! Jag mailade nämligen tillbaka då jag tyckte det senaste svaret var så nonchalant och oengagerat.

Hej Astrid,
    Jag förstår att det är svårt att få rätsida på det hela.
    Eftersom smältost tillverkas genom smältning av ost så spelar det ingen roll vilken typ av mjölk som använts, bakterierna dör vid upphettning. Det finns en viss risk för efterkontamination i alla mejerimiljöer men eftersom du beskriver osten som en hårdost så är det ingen fara, Listera giller inte att tillväxa i hårdost utan mer i mjuka ostar, typ dessertost. När det gäller märkningen så behöver inte företagen märka produkterna med pastöriserad eller opastöriserad men för att underlätta för de svenska konsumenterna och livsmedelsföretagarna rekommenderar Livsmedelsverket företagen att frivilligt märka produkterna med "gjord på opastöriserad mjölk" i ingrediensförteckningen. Livsmedelsverket bedömer att det är detta uttryck som de svenska konsumenterna förstår. Eftersom osten är en smältost och har värmebehandlats som ett led i produktionen så finns det egentligen ingen ytterligare anledning till att märka just den typen av ost.
  • Gummsan85

gammal tråd men rökt ost är den godaste osten jag ätit! gillar man ost och rökt skinka så köp rökt ost den smakar som båda :) underbart god e den! köpte en igår men har tydligen inget bröd hemma :( får ta det lite senare men som sagt! godaste osten jag ätit!

Mamma till världens underbaraste barn!
Svar på tråden Rökt smältost