• rockbjarn

Äggfri kost

Jag skulle vara tacksam om jag fick recept på äggfri mat för en 9 mån bebis

• Svar på tråden Äggfri kost
  • Jasusu

Hej!
    Kan du specificera dig lite ang vilken sorts recept du vill ha för det mesta är ju fritt från ägg!
    Är det någon speciell maträtt som innehåller ägg som du vill ha äggfria alternativ till?

• La Lola

Recept?
    Det är väl bara att undvika de rätter som innehåller ägg?
    Eller?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • La Lola
    Jasusu skrev 2010-07-28 09:11:28 följande:

Hej!
    Kan du specificera dig lite ang vilken sorts recept du vill ha för det mesta är ju fritt från ägg!
    Är det någon speciell maträtt som innehåller ägg som du vill ha äggfria alternativ till?

precis vad jag undrar....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • rockbjarn

Jag hittade en hel del på allergimat.com
    Jo visst är det bara att undvika ägg i recepten, ibland tänker man inte så långt utan låser fast sig.

• Neko

Det är jättelätt att undvika ägg så länge det inte gäller bakverk, glass och så vidare. I vanlig hemlagad mat finns sällan ägg. I så fall är det i paneringar och vissa såser, gratänger och liknande.

• rockbjarn

Fast om du tittar noga så kan ägg finnas i ex kyckling (från fodret), pasta, ost från utlandet m.m. Väldigt många barnmatsburkar innehåller spår av ägg vilket min son då inte tål.

• Jasusu

Jo,men lagar du maten själv så har du ju koll på det mesta!
    Undervik hel och halvfabrikat så långt du kan.
    Det är så svårt att ge recept bara så där iom att allt endå hänger på att du själv ser till att alla varor du får hem är äggfria.

Ger jag dig ett pasta med kycklingrecept så måste du ju läsa innehållsförteckningen iallafall.

Så lusläs innehållsförteckningarna är mitt råd.
    Det mesta går ju att äta,men kanske inte från alla varumärken!

Svar på tråden Äggfri kost