• Smultronpajen88

Hur länge FÅR man vara föräldraledig? Hjälp!

Hej!

Jag funderar lite över dethär med föräldra penning.

Jag har räknat på det, och om jag tar ut ca 18 dagar i månaden, så får jag ut ungefär 5000 efter skatt, vilket vi kommer att klara oss på. ( i och med sambons lön )

Nu till frågan, hur länge FÅR man vara hemma? Om det visar sig att jag endast behöver ta ut 15 dagar i månaden för att vi ska klara oss, så kan jag ju vara hemma längre med den lilla.

Men hur länge får man vara föräldraledig? Jag har försökt få info om det står någonstans att du MÅSTE börja jobba efter 1,5 år eller hur funkar det egentligen?
    ( Såg på jobbets kollektivavtal att man skulle ta ut föräldrapenningen inom 18 månader, och det är ju ingenting? ) Man borde väl kunna spara så man kan börja jobba lite smått, kanske 3 dagar i veckan, och vara föräldralledig 2 dagar i veckan?

Någon som är bra och kan förklara för mig?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur länge FÅR man vara föräldraledig? Hjälp!
  • Teskedsmamman

Om du inte tar ut 5 dagar i veckan när barnet fyllt 1 år, så nollas din sgi.

Din arbetsgivare kan neka dig föräldraledighet efter 18 mån ålder på barnet.

FP-dagarna slutar gälla när barnet fyller 8 år.

3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Smultronpajen88
    Teskedsmamman skrev 2010-07-28 16:31:01 följande:
    Alltså, man kan jobba eller vara föräldraledig sammanlagt 5 dagar i veckan utan att sgi nollas.
    Men om man väljer att ta ut färre dagar i veckan, kan man bara spara dem, och då ta ut dem när barnet är ett par år? Kanske så man kan ha längre "semester" på sommaren? Eller är det ingenting som fungerar så?

Förlåt min okunnighet, men är helt ny på detta! ;)
  • Solango

Innan ditt barn blir 18 månader behöver du inte ta ut en enda föräldradag om du inte vill (dock nollas din SGI vid barnets ettårsdag om du inte arbetar alls och inte tar 5 FP-dagar/vecka). Efter barnets 18-månadersdag har din arbetsgivare rätt att kräva att du tar ut föräldrapenning i samma utsträckning som du begär föräldraledigt för. Om du söker i tillräckligt god tid (normalt 2 månader innan) och har föräldradagar kvar har du i princip alltid rätt till föräldraledighet, dock högst tre perioder per år.

• Anne69

Enligt lag har du (och barnets andra förälder också för den delen) rätt att vara helt ledig tills barnet är 18 månader. Vissa kollektivavtal utsträcker denna tid till 3 år.
    Därutöver har du rätt att vara ledig under tid som du tar ut föräldrapenning. Så det kan finnas anledning till att toksnåla med dagarna i början. Även lägstanivådagar (180 kr) ger rätt till ledighet!
    Tid med vårdnadsbidrag (som finns i ca 100 kommuner) ger också rätt till ledighet, helt eller delvis.

Du har dessutom enligt lag , ner till 75%, rätt till deltid för vård av barn ges tills barnet är 8 år. I många kollektivavtal utsträcks tiden tills barnet är 12 år.

Detta om ledighet. Nu lite om föräldrapenning och SGI......

Du får samma eller högre föräldrapenning fram tills barnet fyller 2 år. Senast då räknas din föräldrapenning om enligt din aktuella inkomst. Du kan skydda en tidigare (högre) SGI kan man göra genom att ta ut ersättning 5 dagar/vecka efter barnets ettårsdag eller genom att då ta ut vårdnadsbidrag. Om du inte gör det får du ersättning i relation till din aktuella arbetsinkomst om du blir sjuk tex. Den första dagen du börjar jobba har du rätt till ersättning i relation till den inkomsten, det är inget som behöver arbetas in.

• Smultronpajen88

Tack för jättebra svar!

Eftersom jag inte har varit så insatt i detta, SGI? Vad menas med att den blir lägre m.m.?
    Om jag bara tar ut 3 dagar föräldra penning i veckan från start, så kommer dagar försvinna eller bli lägre?

Vad är enligt er det bästa att göra, för att få ut så mycket ( inte pengar ) som möjligt av föräldraledigheten utan att förlora en massa?

• Anne69

Det smartaste är att tänka o räkna baklänges.

När vill ni att ert barn ska vara i barnomsorgen och ni börja jobba?? Kolla av vilka avtal ni har på jobbet - vad bidrar arbetsgivaren med när ni är föräldralediga? Och hur vill ni fördela ledigheten mellan er? Att dela så lika så mkt som möjligt ger dessutom jämställdhetsbonus! Om ni tycker det är värt att skydda SGI:n så tar ni fem dagar per vecka from barnets ettårsdag, annars fördelar ni dagarna som ni tycker.

Jag tycker verkligen att man ska maxa tiden med barnen. De är så små och det är en kort tid av livet. Jobba ska man göra mkt sen ändå (och jag hade dessutom hunnit jobba mkt innan). Men man ska också dela lika på ledigheten så mkt det går, allt för att säkra att barnet får en god anknytning till båda föräldrarna. Det ger också förutsättningar för båda att jobba o inte tappa för mkt i karriären (det är stor skillnad på att en av er är hemma 3 år eller att ni är hemma 1½ år var - jobbmässigt alltså). Sen tror jag att man ska inse att det kostar att ha barn och att man inte kan räkna med samma inkomster när man är ledig som när man jobbar. Och då får man försöka dra ner sina kostnader lite.

• Smultronpajen88

Ja men precis.
    Tanken är ju att man ska kunna vara hemma så mycket som möjligt, och förhoppningsvis kommer barn nr 2 ganska tätt på också!

Men detdär med SGI förstår jag inte riktigt, har du lust/tid/möjlighet att förklara lite för mig angående det?

• Alexi

SGI är sjukpenninggrundande inkomst, det är grovt förenklat din månadsinkomst * 12 = en uträknad årsinkomst som är den som ligger till grund för olika ersättningar från Försäkringskassan, föräldrapenning, sjukpenning mm. Endast den som arbetar har rätt till en SGI och sen kan man under vissa förutsättningar få behålla den SGI man arbetat in om man skyddar den, vilket man då alltså tex gör genom att ta ut minst 5 föräldrapenningdagar per vecka efter att barnet fyllt ett år. Innan barnet fyller ett år är ens SGI ändå skyddad eftersom politikerna vill att man ska kunna vara hemma under det första året under motprestation så att säga.

Om du inte arbetar och inte skyddar din SGI blir den noll kr och då får du noll kr i sjukpenning oavsett hur sjuk du skulle bli. Du får då också bara lägstanivå i föräldrapenning vilket är 180 kr per dag.

• pp08
    Smultronpajen88 skrev 2010-07-29 13:32:32 följande:
    Tack för jättebra svar!

Eftersom jag inte har varit så insatt i detta, SGI? Vad menas med att den blir lägre m.m.?
    Om jag bara tar ut 3 dagar föräldra penning i veckan från start, så kommer dagar försvinna eller bli lägre?

Vad är enligt er det bästa att göra, för att få ut så mycket ( inte pengar ) som möjligt av föräldraledigheten utan att förlora en massa?
    Som sagt i ett tidigare svar, behöver du inte ta ut en enda dag från start, men från 12mån ska du ta ut minst 5 dagar FP (eller en kombination från jobb+FP, eller jobb). Tänker ni dessutom snart på barn nr 2 (och du har varit föräldralledig mellan barnen), finns det även där en regel att när barn nr 2 födds innan barn nr 1 är 2.5år (dvs du blir gravid när barn nr1 är 1år 9mån), behåller du samma föräldrapenning för barn nr 2 (fast du inte har jobbat under tiden mellan barnen).

Det bästa är att "snåla" med dagarna det första året, säkerställa din SGi efter 12mån genom att ta ut 5 dagar/vecka  eller jobba någon enstaka dag från 1års dagen).

Jag börjar jobba efter 1årsdagen och måste därför få ihopp minst 5 dagar (jag kommer att jobba 75% och måste därför fylla på med FP för de andra 25% för att säkerställa SGI).
Svar på tråden Hur länge FÅR man vara föräldraledig? Hjälp!