• Emma77
    Äldre 28 Jul 21:52
    201263 visningar
    32 svar
    +1
    32
    201263

    Jag har opererat bort mina hemorrojder!!!

    Hej alla där ute!

    Ville bara dela med mig av min erfarenhet vad gäller hemorrojder och operation. Vet att det är många som drabbas av detta i samband med graviditeter och förlossningar.
    När jag väntade mitt första barn fick jag lite grann. Eftersom hon är född med planerat kejsarsnitt så förvärrades det inte vid förlossningen utan jag klarade mig bra på den receptfria salvan från apoteket.
    När jag väntade mitt andra barn hade jag återigen inte så jätte stora problem under graviditeten, men däremot under förlossningen så blossade det upp rejält. Ont som tusan gjorde det under lång tid. De två första månaderna var värst. Jag levde gott på Scheriprox salvan och stolpiller som jag fick utskrivet av läkare. Månaderna gick och jag blev av med smärtan, men jag hade svårt att göra rent efter toalettbesök då det stack ut flikar i rumpan (hua, inget roligt alls). Hur som helst gick jag till läkaren och hon sa att operation var det som gällde. Jag fick göra en rektoskopi där de går upp med slang i rumpan och blåser in luft (ingen rolig upplevelse, men har man varit med om en förlossning är man ju ganska så härdad : )
    Efter denna undersökning kunde de konstatera att jag inte hade några inre hemorrojder utan mitt satt på utsidan. Jag fick tid för operation och var jätte nervös! Trodde jag skulle ha döont länge efter och fasade för att gå på toaletten. Jag hade inte behövt oroa mig! Operationen gick jätte bra, jag blev ju sövd så det var inte nåt pinsamt! Jag hade lite ont men inte alls så som jag trott. Att gå på toaletten gick också bra. Visst kändes det, men helt överkomligt. Jag hade MYCKET ondare när jag gick på toa efter förlossningen och tiden därefter då hemorrojderna var irriterade. Läkaren skar bort på 3 ställen så det var ju inte jätte lite jag tog bort! Idag ser min rumpa helt normal ut och jag kan äntligen använda toalettpapper för första gången på över 1 år : )

    Ville bara dela med mig eftersom jag själv sökte mycket på nätet innan och jag läste bara alla hemska historier! Kom ihåg, att de flesta som det går bra för skriver inte efteråt utan de går glatt vidare med sitt liv. Det är oftare de tråkiga historierna som kommer in på forum.
    Och nej, det är inte pinsamt att gå till läkaren. Självklart tyckte jag det också men tänkte så här: De ser ju detta varje dag. Jag vill inte leva med mina hemorrojder längre, enda sättet är att söka hjälp! Och det är såååå värt det!

    Hoppas att jag genom detta hjälp någon själ där ute!

    Lycka till!
    /Emma

  • Svar på tråden Jag har opererat bort mina hemorrojder!!!
  • Äldre 29 Jul 08:25
    #1

    Var du tvungen att bli sövd eller var det ditt val???


    Allt går om man bara vill
  • Emma77
    Äldre 29 Jul 11:05
    #2

    Jag vet inte om jag var tvungen att bli sövd. Jag tror inte det utan hade jag velat hade jag kunnat få bedövning istället! Är nästan helt säkert på att det är så. Men jag tyckte att det var skönt att sova under tiden!

  • Äldre 29 Jul 12:06
    #3

    Tack! Jättespännande att få höra.

    Jag har också fått efter förlossningen (hade inga under graviditeten). Trodde hemorrojder var väldigt ovanligt då ingen pratar om dem mer än mig. Men när jag pratar om dem så säger andra också att de har. Hemskt märkligt, för mig är det inte pinsamt. Men däremot vill man ju ha bort dem då jag på grund av dem inte håller riktigt lika tätt i anal-hålet.

    Eftersom jag inte har ont just nu funderar jag på att först göra något åt dem efter nästa graviditet. Så historier som dina är väldigt intressant!

  • Äldre 8 Aug 18:40
    #4

    bra tråd!

  • Äldre 8 Aug 18:46
    #5

    Bra tråd!
    sitter själv med ganska mkt Hemorojder o störs väldigt av dom .. de gör inte ont men som du skriver ts man kan ju inte göra sig ren med toapapper. funderar på att söka läkare för de då salva inte hjälper något o inte heller en bättre kost som dom på apoteket rekomenderade.  men drar mig just för att de känns pinsamt att vända upp rumpan i nåns ansikte .. kanske löjlig men de är ju en privat del av ens kropp.

    hoppas ja snart kan komma över de så även ja kan få känna mig fräsch o sluta använda slut på dotterns våtservetter.

  • Äldre 8 Aug 18:48
    #6

    För mig funkade alcosanal bra efter förlossningen, men man måste ta rätt mycket...

  • Äldre 8 Aug 18:54
    #7

    Äntligen en bra tråd på fl.
    Fick också hemorrojder 5 månader efter min fl. Har kämpat med dem i 6 månader nu och det enda som hjälper mig bland alla salvor är Xyloproct.
    Klådan, sprickorna och svullnaden försvinner men så fort jag slutar smörja kommer hemorrojderna tillbaka.
    Det är väl bara att smörja, smörja och smörja som gäller

  • Äldre 8 Aug 19:16
    #8
    semchen skrev 2010-08-08 18:54:51 följande:
    Äntligen en bra tråd på fl.
    Fick också hemorrojder 5 månader efter min fl. Har kämpat med dem i 6 månader nu och det enda som hjälper mig bland alla salvor är Xyloproct.
    Klådan, sprickorna och svullnaden försvinner men så fort jag slutar smörja kommer hemorrojderna tillbaka.
    Det är väl bara att smörja, smörja och smörja som gäller
    har den salvan men den gör inget för mig
  • Äldre 8 Aug 19:31
    #9

    en helt annan grejj att operera bort yttre hemorrojder än inre. 

    jag har själv gjort samma operation men jag hade både yttre och inre. för det första s¨å syr dem då inte igen såren dem skär utan dem skär i 3-kanter typ för att det ka kunna dräneras och det göt FASLIGT jävla ont efteråt. det är då helt öppna sår..

    en helt annan sak att operera bort bara yttre...

    jag kude inte gå på toa på 3 veckor efteråt.. och fick tillsut en sån förstoppning att jag var tvungen att börja dricka loaxermedel. detta pga att öppningen sväller så pass mkt för dem tog bort både på ut och insidan..

    fick dessutom inte ta i direkt när man bajsade utan fick ju mjukgörande medel som skulle hjälpa till efter detta.

    så att du löst mycket skräckhistorier är nog för att du läst om dem som opererat bort inre hemmorojder då det är mkt större operation än o ta bort yttre + att smäårtan blir högre.

    i 6 veckor åt jag det starkaste dosen ketogan som dem skriver ut, för att ens våga gå på toa eller kunna röra mig.  

  • Äldre 8 Aug 19:35
    #10

    Bra att någon tar initiativet att starta en sånhär tråd. Folk vill liksom inte prata om det.
    Tror inte jag hade problem med hemorojder. Jag hade väl tur.
    Det enda jag hade problem med var att fundera ut hur jag skulle lyckas få ner handen över magen (den var verkligen överallt, liksom!!)
    Men man blir ju lite avskräckt. Min barnmorska pratade med mej om hemorojder.
    Hoppas jag klarar mej nästa gång också xD

Svar på tråden Jag har opererat bort mina hemorrojder!!!