• Rubia

Ledig varannan fredag eller halv dag varje vecka?

Tänkte jobba 90% i höst och funderar på hur jag ska lägga upp tiderna. Ledig varannan fredag eller jobba till ca 12 varje fredag istället? Har barn på fritids och dagis (9, 6 och 4 år) som hämtas ca 15.30 övriga dagar. Tacksam för synpunkter och råd!

• Svar på tråden Ledig varannan fredag eller halv dag varje vecka?
  • Lena

Om min pendlingstid var längre än 30min enkel väg skulle välja varannan fredag helt ledig istället för at sluta tidigare.

• Jennie med ie

Eftersom två av dina tre barn om lär gå i skolan till hösten (antar jag) så hade jag i ditt läge valt att sluta tidigt varje fredag. Hellediga fredagar ger inte så mycket eftersom de två barnen ändå måste till skolan.

• Bettiz

Jag skulle välja att vara ledig varannan fredag. Då "sparar" man ju även restiden till jobbet som man annars måste åka till, även om man bara jobbar halvdag.

• Cia o krabaten

Jag hade nog också valt varje fredag pga de  äldre barnen, annars om du vill ha mer tid med yngsta så ta varje fredag.

• Rubia

Tack för era synpunkter, jag får ta en funderare till.

Av olika skäl ska sexåringen gå kvar ett år på förskolan och börja skolan först nästa år, så jag har bara ett skolbarn faktiskt.

Vi har ingen flexbank längre på mitt jobb så därför har jag valt att gå upp i tid så jag får betalt för mitt arbete (som har legat på 90% i många år, men eftersom man har kunnat ta ut extrajobbet i extra ledig tid så har jag itne gått upp i % av total arbetstid). Men eftersom jag förutsätts jobba lika mycket som innan så måste jag ju se till att bli kompenserad på något sätt. Och då väljer jag att gå upp i tid till 90%. När jag har varit ledig en dag i veckan så upplever jag ibland att dagen gått åt till städ och tvätt medan barnen gått och haft tråkigt och längtat till dagis....fast jag förstår ju att det är mitt eget fel, men det är så skönt att ha städet gjort så kan man ägna sig åt roligare saker under veckan och helgen....

• Lena

Vi lägger en timme varje vardag på kvällen (då den andre nattar) åt att fixa tvätt och undanplockning så det mesta är gjort.

Svar på tråden Ledig varannan fredag eller halv dag varje vecka?