• Anonym

Bästa träningsredskapet, träna hemma?

NÅN som kan tipsa om ett bra och effektivt träningsredskap som man kan ha hemma i lägenheten? Kanske en bra träningsdvd? Nåt redskap?

Jag är rejält överviktig och vill absolut inte synas ute, svettandes och flåsandes. Snälla HJÄLP! Alla tips och råd är varmt välkomna...

• Svar på tråden Bästa träningsredskapet, träna hemma?
  • Kenneth b

Roddmaskin, tränar hela kroppen.

• Anonym

... tack för tipset, men det känns lite väl stort att ha i en liten 2:a... :s

• riboflavin

Din egen kropp!

bra att införskaffa:

En bekväm matta att ha på golvet så du inte skadar knän mm.
    ankel och handledsvikter, för att öka belastningen något
    Sockiplast! (jag vet det låter jättekonstigt, men att göra tex utfall på ett vanligt golv om man är tung är svårt utan bra grepp)
    En stabil arerobicsbräda. 

Att starta med är detta allt du behöver, huvudsaken är att röra på sig, bra musik och dansa loss utan att behöva tänka på hur du ska röra dig, du får upp flåset utan en hurtig instruktör som gormar hela tiden.

Att du inte vill gå på gym respekterar jag, men boka in ett möte med en PT på ett gym så att han/hon kan visa dig rätt sätt att göra basövningar, och sätta ihop ett program som passar dig, annars finns risken att du lyfter och vrider fel och skadar dig.
    Dessa övningar brukar gå utmärkt att göra i ett privat rum om man ber om det.
    Sen kan man gå tillbaka för att följa upp och få nya övningar då och då.

Jag rekommenderar ALLA som ska börja träna att delta i vattengympapass en gång i veckan, det är den absolut bästa starten, roligt, ger en bra start på flåset och bygger muskler utan att påfresta leder.

Om man är riktigt stor kan det ju tom vara svårt för knän mm att promenera, då tycker jag att det är en bra ide att skaffa en motionscykel, eller om man hellre vill vara ute, en vanlig cykel.
    Behöver absolut inte vara en modern och avancerad sak, finns massor med bättre begagnade på blocket. 

Det absolut viktigaste är ju att du har skoj!

Lycka till

• Jempa L

Röstar också för Roddmaskin. Och då har jag prövat en hel del redskap... Bor du trångt så kan vissa modeller vinklas upp när de inte används så att de tar mindre golvyta.

Storskrutt nov-05, Lillskrutt 9 mars-08.
  • Anonym (Stor 3 barnsmor.)

Jag förstår dig. Jag är själv kraftigt övervikt och förstår känslan av att inte vilja vara på gym.
    Cardio-träning är bra när man ska minska i vikt har jag hört. Jag kan tipsa om Stark mage, stark rygg -dvd. Den har ett bra tempo och människan förklarar bra. Den ingår i en serie men de andra har jag inte provat. Cykel är skonsamt mot kroppen. Löpning ska du försöka undvika vid övervikt men promenader går bra.

• Anonym (cykel)

Kanske en motionscykel? Är du överviktig är det bra att ta det lugnt i början så att du inte skadar knäna eller överbelasta dina leder. Jag var överviktig och trodde att man skulle träna typ som i Biggest loser, men skadade mig naturligtvis eftersom sådan träning slet för mycket på min kropp. I takt med att du blir starkare kan du utöka träningen.

Vet att det kanske låter lite tråkigt att sitta och cykla, men man kan ställa cykeln framför TV:n eller cykla till favoritmusiken - då brukar tiden gå fort.

Svar på tråden Bästa träningsredskapet, träna hemma?