• Clima

Meka med nyare bilar?

Jag har ropat in en nyare bil och kan hinna ångra mig innan den ska hämtas nästa vecka.
    Så länge den är kvar på nätet kan jag inte skriva vilken det är.
    Men den har gått i trafik bara 2½ år och i de nyare bilarna ser man ju knappt något när man lyfter på huven, till skillnad emot våra gamla bilar där allt satt på rätt ställe.

Skillnaden är väl en massa elektronik, är det stor skillnad på de nyare vad en hemmamekare kan göra själv, vad kan man ex. inte göra i de nya utan dyr analysutrustning, eller är det ungefär som vanligt?

Jag har aldrig önskat mig en bil med kat, det är en diesel 2007a, då är det kat?

Men den har en massa annat godis vi önskat oss länge och jag ännu längre :)

Jag tror motorn är 0,3 L mindre än i min gamla men är Turbo Diesel Injektion så den är 20hk/15kw starkare, håller de sämre då än de gamla?

• Svar på tråden Meka med nyare bilar?
  • MammaÄrJag

på en 2007 ska det vara kat, Varför vill du inte ha det egentligen ?

Amelia 2006-08-24. BF 2010-11-17
  • Clima

Kat släpper ut lustgas emot klimatet och kostar att byta. Men är snällare emot luften.

• Fikabröds Kungen
    Clima skrev 2010-07-29 00:13:44 följande:
    Kat släpper ut lustgas emot klimatet och kostar att byta. Men är snällare emot luften.
    Vad yrar du i nu ???

För att svara på din fråga om att mecka med nyare bilar så kan du fortfarande göra mycke själv utan diagnos utrustning.
    Då diagnosen används uteslutande för att hitta felet inte för att byta ut den felande delen.
    Sen finns det även billigare "el hjälp verktyg" för hemma fixaren med men det är inget man ska syssla med om man inte vet vad man gör.
  • Clima
    Fikabröds Kungen skrev 2010-08-01 12:00:14 följande:
    Vad yrar du i nu ???

För att svara på din fråga om att mecka med nyare bilar så kan du fortfarande göra mycke själv utan diagnos utrustning.
    Då diagnosen används uteslutande för att hitta felet inte för att byta ut den felande delen.
    Sen finns det även billigare "el hjälp verktyg" för hemma fixaren med men det är inget man ska syssla med om man inte vet vad man gör.
    Jag har arbetat med bilar och miljöfrågor länge, en kat släpper ut lustgas/dikväveoxid som är en växthusgas, ett problem även för sjukhusen.
  • Rabarbapuppa

Jamen om du har jobbat länge med detta så VEt du väl att katalysator har funnits på bilarnas avgassystem som standard i en herrans massa år..? (slutet 80-tal/början 90-tal)

Att hitta en modern bil UTAN kat går ju inte!
    Och du, priserna på detta har sjunkit. Finns massa annat på en bil som är bra mkt dyrare än en kat.

• Clima

Jag har inga bilar med kat och arbetar inte med reservdelspriser, skitar ner luften och räddar klimatet mer. Vad kostar en kat nu?

• Fikabröds Kungen
    Clima skrev 2010-08-02 00:41:29 följande:
    Jag har inga bilar med kat och arbetar inte med reservdelspriser, skitar ner luften och räddar klimatet mer. Vad kostar en kat nu?
    du får en ny universal kat ifrån 500:-.

Sen får du gärna ge mig en länk eller käll hänvisning till att katen förstör mer än den hjälper till nu.

För även om du jobbar med klimat så vet du väl att en bil du tar bort katen på går "bättre"
  • Clima
    Fikabröds Kungen skrev 2010-08-02 10:00:16 följande:
    du får en ny universal kat ifrån 500:-.

Sen får du gärna ge mig en länk eller käll hänvisning till att katen förstör mer än den hjälper till nu.

För även om du jobbar med klimat så vet du väl att en bil du tar bort katen på går "bättre"
    Ach so, kan man byta den  själv och  har dom inte dyr Platina längre?

Det är ett val mellan pest och kolera, katen gör luften bättre härnere, lustgasen spär på växthuseffekten.

Visste inte men det är väl som med MC som kör med raka rör.
    Den stjäl hästar?
  • Clima

Och datorlådorna kan krascha :(

Svar på tråden Meka med nyare bilar?