• MSJ

Vilken hundmat är bra?

Jag ska byta hundfoder till min golden för det jag har inte är bra, har nån förslag på bra foder som är bra mot klåda?

• Svar på tråden Vilken hundmat är bra?
  • loopyMamma

Har precis bytt foder till vår goldenkille. Vi har börjat ge honom Royal Canin Nature (tror jag det heter). Han mår väldigt bra av detta och numera bajsar han bara 1 gång om dagen i stället för varenda gång han var ute som han gjorde på Doggy.

• Jola

Vi ger våran flat eukanuba (vet ej hur det stavas). Det är ungefär likvärdigt som Royal. Men det är svårt att säga beroende på vad du har för hund mm. Jag tycker nog att du ska prata med någon som kan foder i en djuraffär eller fråga någon veterinär om hunden har klåda pga fodret.

• UWO BaraJag

Det finns nog inte foder som "är bra mot klåda". Vad man rekommenderar till "hudhundar" är tillskott med fettsyror (ex viacutan). Inte direkt mot klåda dock.

Det bero ju på vad klådan är orsakad av. Det finns många orsaker till klåda och det behöver inte bero på fodret.

Rent allmänt när man pratar om allergifoder brukar dessa innehålla en proteinkälla som hundar troligen inte har träffat på tidigare.
    Men jag tycker nog att man ska ha en utredning innan man sätter in nytt foder.

Vi ger vår katt specifik och ämnar nog ge även hunden det.

• sukkubus

Jag har i flera år gett min hund hemkokt mat. Ris, hirs och bovete. Tillsammans med rå vom (komage) och grönsaker. Hon har lidit av klåda hela livet.
    Nu har jag fått återgå till specialtorrfoder då hon fått njursvikt med.

Jag fick hjälp med maten av kvinnan som sålde den www.kurant.se ligger i Barkarby, Stockholm.

• mogreta

Våran jycke äter BARA rå mat, kycklinghjärta, lever, våm, kycklingskrov, kalkon, kycklinghalsar, grönsaker.

• Mr CarCare

Om din hud har klåda så bör du uppsöka veterinär för att ta reda på varför den har klåda, man kan inte säga att det finns foder som inte ger klåda,

• Cuthalion

Köttbullar och kalvsylta brukar gå hem

JR-killen jag hade fick Doggy juniorfoder för att hålla vikten men då han såg som bäst ut åt han precis det jag åt, d v s det blev väldigt allsidig kost, plus tillgång till torrfoder på nätterna . . .

Håller dock med Mr CarCare, uppsök en veterinär först för att utesluta andra orsaker . . .

• MSJ

Fast vi har gjort utredningar på honom och dom har inte kommit fram till något!

Dom tror det är psykiskt eftersom han är ganska stressad av sig och kliar sig mer när tikarna i huset löper.

• Kennel

eukanuba är den allra bästa maten för hundar och mest prisvärd.

• Ciccin3

Kennel.... Och den uppfattningen grundar du på... ja vad?

Eukanuba är ett bra foder, men inte för alla hundar. I matvalet ska man tänka in, storlek, vikt päls, aktivitet, mag, hud, päls besvär osv.

Foder är en hel vetenskap, svårt att förstå sig på för vanliga dödliga.

Det bästa är att höra av sig till någon som verkligen kan foder, som tex har en bruksaffär eller liknande. Berätta om sin hund och sedan få råd och hjälp.

• Mammanseko

Svårt att svara på vad som är bäst för just DIN hund...

Jag har alltid tyckt att Royal Canin är ett bra foder för at tdet har funkat på min hanne, det enda fodret som gjort och gör det...

Sen fick jag hem min tik och själklart skulle hon äta samma braiga mat men icke! Det fungerade inte för 5 öre på henne. Hon fick klåda, långvarig diarre trots försiktig övergång till nytt foder, pruttade och rapade konstant.

Av en slump testade jag ett ungsbakat foder och tro det eller ej men hon blev helt bra!

Tycker du ska ta din hund till vet. och rådgöra med h*n om din hunds problem och tipsa dig om ett bra foder.

• ung5barnsmamma

OM din hund har klåda är det första du ska göra kolla så den inte har parasiter i pälsen.. Det andra är bytt foder,det kan va fodret den inte tål..

Vad som är bäst för din hund får du prova dig till. Köp mindre påsar o testa.. Roual canin är ett bra med dyrt foder..

Det man kan kolla på om fodret till just din hund är bra är hundens avföring. är det stora högaar,så bytt..

lycka till

• MammaAnne

Vi har en golden som har en väldig kännslig mage så henne köper vi James Wellbelowed till det är ett foder för kännsliga magar och ett såkallat allergifoder... det funkar kanon för oss...

Hoppas det löser sig...

kram

• clinan

Min blandrashane hade oxå väldigt mycket problem med klåda, när mamma sen köpte ett foder som heter Robur (tror jag) så försvann det. Han är väldigt kräsen men detta fodret gick hem minsann.

Svar på tråden Vilken hundmat är bra?