• CarSa

Uppdelning av barnbidrag

Måste "klaga ur mig" lite...

Min sambo har två barn + ett bonusbarn med sitt ex. Hans två biologiska barn är skrivna hos honom och ska enligt deras överenskommelse bo varannan vecka. Detta har dock inte mamman hållit utan max kommit upp i 40%. (Sen blir hon sjuk eller måste plugga eller göra något annat så att barnen måste komma tidigare till oss.) Mamman tar trots det hand om hela barnbidraget! Tycker ni att det är rätt?

Enligt mamman har hon rätt till det enbart för att hon råkar vara mor... Hon köper kläder som barnen har hos henne men pappan köper till dem här, hon betalar inte dagisavgiften, betalar inte försäkringar och kompenserar inte på något vis att hon lägger beslag på hela barnbidraget. Till detta kommer att bonusbarnet är här varannan helg, för det mesta även det utan ekonomisk kompensation.

Vad som ytterligare gör mig arg är hur hon kan bestämma en sak och sedan ändra den, utan att över huvudtaget prata om det. Senast krävde hon att alla tre barnen skulle komma hit efter bara en vecka hos henne, trots att hon i början av sommaren bestämde att de skulle vara två veckor i taget istället för varannan, nu över sommarlovet. Det gör det så svårt för oss att planera något. Vi tror att vi ska kunna åka bort eller göra saker och sedan plötsligt kommer hans barn och vi måste ändra planerna. Men det är inte så roligt att vägra ta emot dem heller för jag tycker synd om dem som inte är välkomna hos sin mamma.

I höst börjar ett av barnen skolan och ska bo hos oss hela tiden utom varannan helg. Nu har mamman fått för sig att hon ska skjutsa stackaren varje skoldag istället, för att kunna behålla varannan-vecka-systemet. Men hon bor fyra mil bort - är det verkligen rimligt?

Är det någon som varit i liknande situation? Hur han ni löst det?!

Till sist kan jag bara tala om att de har varit på familjerättssamtal några gånger men där säger hon att han ljuger om hur mycken han har barnen och att hon "ska tänka på saken" vad gäller barnbidraget. Nu har hon tänkt i flera månader och vägrat gå dit... Däremot hotar hon med domstol om han inte går med på att skolbarnet ska bo hos henne varannan vecka, och alltså pendla två timmar om dagen...

Vad ska jag göra!?!

• Svar på tråden Uppdelning av barnbidrag
  • stockholmsveckan

sådanna kvinnor gillar vi inte
    du får säga ifrån tycker det är fel
    go girl

• Teskedsmamman

Pappan ska ta kontakt med försäkringskassan och förklara att barnen är skrivna hos honom och är mestadelen dyngsvilan hos honom.... Hon har inte rätt till hela barnbidraget, i så fall får hon betala hälften av alla avgifter osv.

3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Chanteuse
    Teskedsmamman skrev 2010-07-29 23:07:15 följande:
    Pappan ska ta kontakt med försäkringskassan och förklara att barnen är skrivna hos honom och är mestadelen dyngsvilan hos honom.... Hon har inte rätt till hela barnbidraget, i så fall får hon betala hälften av alla avgifter osv.
    Enligt lag behöver inte den föräldern som får barnbidraget dela det med den andre. Så med andra ord, får hon pengarna på sitt konto behöver hon inte ge nånting till någon, sen kvittar det hur orättvist man tycker att det är.
  • CarSa

Lagen verkar minst sagt knepig på det området med tanke på att barnen är skrivna här... Det ska tydligen gå att överklaga men det verkar som att det är lättare för mammor än pappor att få rätt i sådana här fall.

Vi tänkte att det  löser sig med i alla fall den stora när han börjar skolan, att hon då inte kan få rätt till barnbidraget. Känns som att det var det hon kom på och därför som hon numera vill skjutsa honom istället. Hon har inte så gott om pengar o pappan har sett flera kravbrev hos henne. Men med tanke på hur hon misslyckats med att ta ansvar för barnen hittills tror jag bara att det slutar med att de är här mesta tiden iaf.

Finns det något sätt att tvinga fram ett samarbetsavtal? Så att vi kunde veta när barnen kommer och inte... Men de samtal familjerätten har är väl bara frivilliga? Finns det ingen annan väg än domstol? Om vi visste när barnen är här skulle det vara så mycket lättare att planera ekonomin också...

• frokenforsberg

Jag förstår precis vilket dilemma du är i. Så tillvida inte mamman vill samarbeta så finns det tyvärr inget annat sätt än att gå till domstolen och där göra upp hur barnen ska bo, när de ska lämnas/hämtas osv. Det man kommer fram där diariförs och arkiveras hos domstolen mao det finns ett dokument som är bindande att följa och på så sätt lättare att använda sig av om det inte följs. Med det i handen kan pappan vända sig till försäkringskassan och¨på så sätt "bevisa" att barnen är minst 50% hos honom och att han ska få halva barnbidraget eller annars kräva underhåll från mamman. Vad gäller avgiften för barnomsorgen så kan han vända sig till de på kommunen som sköter detta och anmäla att han vill ha delad faktura för att de har skilt sig.
    Det tråkiga i hela denna situation är ju att det faktiskt är barnen som kommer i kläm  hur väl man än vill dem.
    Jag tycker att ni ska kämpa på och ta tag i detta, ordna upp tillvaron med hjälp av domstolen. Det kommer bli tufft under tiden ni gör detta men sedan har ni en bra grund att stå på tillsammans med barnen och kan på så sätt bygga upp i trygg och planerad tillvaro med och utan dem.
    Lycka till!

• CarSa

Hon var nyss här med barnen (alla tre). Vägrade prata med pappan om hur barnen ska bo i fortsättning. Ansåg att det inte var några problem för en sexåring att pendla fyra mil enkel väg. Skrek och gormade...

Låter som att ett domstolsbeslut är det enda som kan ge både barnen och oss lite stabilitet.
    Hur gör man? Vad kostar det?

• thee

Hej!
    Har haft likanande problem.... Min sambo har gemensam vårdnad o hade efter tvist med hjälp av advokat och familjerätten fått varannan vecka. När han sedan kommer på nästa möte med papper från försäkringskassan där d står att barnbidraget ska delas säger hon bara nä. Familjerätten kan inte göra något o fast vi fått det på papper efter att ha betalat en advokat 5000 kr räckte d med att hon inte ville skriva på så fick han inte pengar.

Jag tror inte folk inser hur svårt det kan vara för pappor bara för att de är PAPPOR o inte MAMMOR!
    ORÄTTVIST!

• CarSa

Jag begriper inte hur det kan pratas om att samhället ska vara jämlikt o det sen fungerar så i praktiken!!!
    Det är väl en sak om folk inte är "jämställda" hemma, när det gäller vem som sköter vad o sån´t - men när myndigheterna aktivt favoriserar det ena eller det andra könet, och för det mesta kvinnor...

Det är feministfi..ornas fel!

• MammaG
    CarSa skrev 2010-07-31 19:16:59 följande:
    Det är feministfi..ornas fel!
    JA, precis som rösträtt, arvsrätt, rätten att äga något, att vara myndig, aborträtten och mycket annat. Djävla kossor.
    Jag tycker vi ska gå tillbaka till 1860. Inför gärna hustruaga och gör mannen till kvinnans överhuvud.

Vad gäller trådens ämne är det helt klart, i synnerhet genom att det ena barnet ska pendla så mycket, att mamman inte har barnens bästa för ögonen
  • CarSa

Om det är så att mammor har rätt att behålla hela barnbidraget för sig själva oavsett var barnen bor så är inte samhället jämlikt. Ändå skriks det från feministhåll om hur orättvist behandlade kvinnor blir. Uppenbarligen gäller inte det när det är barn inblandade.

MammaG kanske önskar att kvinnor ska vara familjens överhuvud med rätt att aga sina män och att dessa inte ska ha rösträtt? För att hämnas lite efter allt förtryck...?

Läste intressanta saker i Cosmo nyss, om hur misshandlade män själva blev dömda för misshandel. Den ena ansågs ha slagit kvinnan eftersom hon hade ett blåmärke på handen, ett blåmärke som uppkommit när hon slog honom. Men kvinnor gör ju inte sån't, eller?

Om en pappa inte anses ha barnets bästa för ögonen förlorar han vårdnade, om en kvinna inte har barnets bästa för ögonen får hon göra som hon vill bara genom att säga "nä".  Det är inte jämlikhet!

Svar på tråden Uppdelning av barnbidrag