• Mimor

Börja studera vid 36-års ålder...till systemutvecklare är det försent tro...

Funderar på att omskola mig till Systemutvecklare...jobbar som Ekonomihandläggare idag och har ett i sig bra jobb, men jag känner mig understimulerad, är nöjd nu med detta, då jag bara gått i gymnasiet så har jag svårt att söka mig vidare om jag inte har tur...tjänar iof hyffsat och har nära till jobbet, flextid och egentligen väldigt många förmåner men jag känner mig nöjd och kan inte se mig sitta där om 5 år, iof kan jag kanske få något  jobb någon annanstans, men det är kanske konstgjord andning...

Nu har jag hittat en utbildning som systemutvecklare på Högskolan och det kändes bara så rätt, har även under längre perioder jobbat som IT-samordnare....men har alltid velat lära mig mer...

Men med två små barn, fast jobb, vågar man tar chansen att omskola kan ibland känna det jag kommer ångra när jag är gammal är att jag inte pluggat tillräckligt....skulle jag bli arbetslös så blir man ju inte mer attraktiv på arbetsmarknanden....jag vill inte vänta tills det är försent...

Kan en tjej sedan i 40-års ålders slås sig in på marknaden med en ny utbildning och en gedigen arbetslivserfarenhet....

Behöver råd och tankar...hur hade ni kunnat göra..

• Svar på tråden Börja studera vid 36-års ålder...till systemutvecklare är det försent tro...
  • HäxanSurtant3

Jag är 35+++och snart klar läkare... har också ett annat yrke i botten. Just systemutvecklares arbetsmarknad vet jag inget om men hör dig för. I min bransch lider dock ingen av arbetslöshet och många omskolar sig till läkare sent i livet. Jag tror det är helt Ok med ditt område också. Nog värre för biologer och konstvetare.

debattörer utan vettiga budskap undanbedes...
  • Mimor

Jag är imponerad att skola om sig till Läkare vid 35+++ Jag har kollat arbetsmarknaden lite och tittar man bara på Platsbanken så finns det väldigt mycket jobb och även på andra jobbsiter finns det jobb så det är nog inga problem...men är att ta steget...jag har ju en trygghet och är livrädd för att släppa den...

Känner faktiskt ingen Systemutvecklare konstigt nog...bara det gör väl att de kanske inte växer på träd....

• Kenneth b

Jag har läst systemutv. Började läsa när jag var 30. Nyutexaminerade har lite svårt just nu, dom med erfarenhet lätt. Men blir nog lättare för nyexade om ekonomin tar fart.

Lycka till!

• sommarblomma1

Jag är systemutvecklare och programmerare!

Det är ett mycket roligt jobb och jag trivs enormt mycket. Har jobbat med det i drygt tio år.

Det är stor skillnad att jobba som IT-samordnare och systemutvecklare! Det tar på krafterna att arbeta som systemutvecklare så det gäller att man vet vad det innebär samt att man har en talang för det för att man skall orka jobba med det länge.

När min chef anställer både systemutvecklare och programmerare så märker jag att dels föredrar han nyutexeaminerad som är unga dels för att det är formbara som personer/arbetstagare samt att de är en tillgång för företaget med nya spännande tekniker som är heta just nu. Då de är unga och nya är de flesta mycket på hugget med att lära sig nya heta grejjer vilket då är en tillgång för företaget.

Dels föredrar han "äldre" då de har erfarenhet i yrket och är därmed en tillgång för företaget.

Jag brukar vara med i företagets anställningsprocesser och tyvärr hade du nog hamnat i ett mellanläge om där det finns andra som är mer intressanta. Nu vet jag inte hur hela din bakgrund ser ut och vad mer som kan komma väl tillpass men att du har jobbat med ekonomi hade varit ett plus i vårt företag, främst som programmerare och som supportperson men även systemutvecklare.

Vad du har som plus i bagaget är så olika från företag till företag. Dels storleken på företaget, dels vad de redan har för kompetens och vad de behöver komplettera med och dels hur stora ansvarsområden man kan tilldelas.

Så det jag vill komma fram till är att dt kan bli svårt att få jobb men om detta är det du verkligen vill så kör på! Det gäller också att det framkommer i din ansökan och på intervjuer hur mycket du brinner för det för vid en gallring betyder intresse så mycket mer än erfarenhet. För då är man villig och ivrig att lära sig mer och bli duktig på det man skall göra.

Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • WAAC

Jag är egen företagare och jag skulle tycka att du var väldigt intressant om jag skulle anställa. Tycker att det är osäkert att anställa unga. En kvinna 40 år som redan har barn skulle vara ett tryggt val för mig! Lycka till!

• My Girls

Börja studera om det känns rätt så du inte ångrar dig mer framöver. Jag är 31 och ska börja läsa enstaka kurser nu till hösten med en 1½ åring hemma. Vid årsskiftet får vi en nykomling till familjen om allt går vägen, men det hindrar inte mig från att fortsätta studera. Tricket är nu bara att välja utbildning

Stort lycka till

Jag tänker som dig; "Ska jag bara byta inriktning inom företaget eller blir det bara som en tillfällig lösning?"

If you're going through hell, keep going....
  • BuoBä

Jag känner en kvinna som var över 40 när hon skolade om sig från sjuksköterska till dataingenjör. Hon stortrivs med sitt jobb och "sina pojkar", dvs kollegorna som mestadels är män i åldern 25-30 år.  

• Sommaräng

Har precis samma tankar som du TS. Jag är 34 år,  har en fast tjänst som jag trivs hyfsat med förutom att jag inte kommer nånstans, jag trivs med mina arbetskamrater och det är skönt med en hyfsad lön varje månad, men jag känner mig understimulerad. Nu efter 1 års föräldraledig med min son och en 3 årig tjej så ska jag börja på högskolan till hösten. Det ska bli så spännande men jätteläskigt! Det dåliga samvetet har redan börjat krypa på..får jag någon tid med barnen? Men det är 3 år av mitt liv..visst jag kan sitta på mitt gamla jobb och vantrivas, men hur bra mår jag av det? Nej nu ska jag satsa på mig. Jag har en underbar sambo och pappa till mina barn som ska vara hemma ett tag med 1-åringen och sen kommer gå ner i tid så att barnen inte behöver gå så länge på förskolan, de kommer bli tufft, jääkligt tufft! Men det ska gå =)

• korthår

Jag hade fyllt 50 när jag började läsa till sjuksköterska.  Ingen tidigare erfarenhet från vården. Livet blir roligare när man vågar lite. Kör på och lycka till!

Svar på tråden Börja studera vid 36-års ålder...till systemutvecklare är det försent tro...