• Matillin

Någon som har bilat genom USA med små barn?

Har alltid drömt om att resa genom USA.
    Hyra en husbil och åka från östkusten och ner mot californien i några veckor.
    Nu vart det ju inte av innan jag fick barn och jag vill gärna inte vänta tills barnen är 10 år
    Någon som har gjort en sådan resa med barn?
    Det skulle tidigast bli aktuellt nästa sommar då dom är 3 och 4½ år gamla.
    Skulle gärna vilja höra era erfarenheter, tips på rutt, vad det kostat osv.

• Svar på tråden Någon som har bilat genom USA med små barn?
  • evaoregon

Husbil skulle jag inte rekommendera.  Det är mycket enklare och billigare att hyra en vanlig bil och ta in på hotell.  Det finns massor av billiga hotell och motell här i USA. 

• evaoregon

Jag har bilat en massa här i USA, men inte med barn. Mina barn (6 resp snart 9 år) gillar inte att sitta i bilen några längre sträckor.  Om dina barn är ok med bilåkandet så varför inte? 

Köp en resebok om USA och kolla vilka ställen du är intresserad av att besöka?  Typ nationalparker som Grand Canyon och Yellowstone t ex. Lägg sedan upp en rutt som verkar intressant och lägg in en massa stopp med tanke på barnen.

I Californien finns det en massa skoj för barnen.  I San Diego området finns Legoland, San Diego zoo och Seaworld.  I Anaheim finns Disneyland.  San Francisco är spännande för barn med spårvagnar, China town, Alcatraz och sjölejonen vid Pier 39.

• Dixie

vi bilade i Oregon/Washington förra året (barnen var då 2 och 4 år) och vi körde ca 4 timmar varannan dag och så bodde vi oftast 2 dagar på samma ställe - det var lagom för barnen.

Hade jag varit er hade jag valt en del av USA och bilat där - inte försökt hinna med allt på några veckor. Ni skulle ju kunna flyga till Seattle - bila ner till LA (kanske med en avstickare till Las Vegas.....)

• Matillin

Tack för tips. Än så länge är det bara planer, men det är något vi verkligen vill göra helst snart! :) Hur mycket kostar hyrbil där borta och vad går en normal hotellnatt på ungefär?

• evaoregon
    Dixie skrev 2010-07-30 21:17:43 följande:
    vi bilade i Oregon/Washington förra året (barnen var då 2 och 4 år) och vi körde ca 4 timmar varannan dag och så bodde vi oftast 2 dagar på samma ställe - det var lagom för barnen.

Hade jag varit er hade jag valt en del av USA och bilat där - inte försökt hinna med allt på några veckor. Ni skulle ju kunna flyga till Seattle - bila ner till LA (kanske med en avstickare till Las Vegas.....)

Jag håller med om att det är en bra ide att koncentrera sig på ett område och inte bila tvärs över hela landet.  Att bila ifrån Seattle till LA kan vara en lagom sträcka.  Man kan också göra en avstickare upp till Canada och besöka t ex Vancouver (3 timmars bilresa ifrån Seattle) och Victoria på Vancouver island. 

Jag bor i Portland, Oregon och här i Oregon finns mycket att se.  T ex Crater Lake National Park.  Oregon skulle ni komma igenom om ni bilar ifrån Seattle till LA då Oregon ligger mitt emellan staterna Californien och Washington. 
  • Dixie
    Matillin skrev 2010-07-30 21:45:07 följande:
    Tack för tips. Än så länge är det bara planer, men det är något vi verkligen vill göra helst snart! :) Hur mycket kostar hyrbil där borta och vad går en normal hotellnatt på ungefär?
    vi betalade i snitt 100 dollar för varje hotellnatt när vi var iväg, bilen betalade vi 5500 kr för 2 veckor - ett tips är att gå med i Motormännen (AAA i USA) där kan man få lite rabatter!
  • evaoregon
    Kolla hur mycket hyrbil kostar på t ex expedia.com eller med något av de större hyrbilsföretagen som t ex Hertz, Avis, Dollar eller Alamo.  Det kollar man snabbt på nätet om man vet vilken typ av bil man vill ha och hur länge man ska hyra.

Hotell kan vara ganska billiga.  Till de billigare kedjorna hör Motel 6 och Super 8, men de har ändå helt ok standard.  Kolla på deras sidor vad en hotellnatt kostar. 
  • evaoregon
    Hur mycket kostar hyrbil där borta och vad går en normal hotellnatt på ungefär?
    Med motel 6 så hittade jag hotellnätter i Seattleområdet för 360 kr (50 dollar) för hela familjen. 

Länk till motel 6

www.motel6.com/
  • Matillin

Ska kika på länkarna, verkar ju vara rätt billigt med hotell då.
    Det jag funderar på är om det inte är bekvämare ändå när man reser med små barn att ha allt i husbilen?
    Annars måste man ju sova på nya ställen ofta och packa upp och ur bilen hela tiden?
    Funderar också på vad det kan kosta att sova på en camping med husbil?

• Matillin

Jag hittade en sida där man hyrde ut husbilar, husbilsresor.se
    Priset blev ungefär 24 000 kr för 40 dagar med en modell där hela våran familj får varsin sovplats.
    Bor man på hotell i 40 dagar så kan man ju bo på hotell för 600 k/natten för att komma upp i samma summa.
    Blir antagligen billigare med hotell då, för man kan säkert komma undan billigare än så på dom flesta hotell misstänker jag?
    Men samtidigt smidigt att ha med sig all packning och sängar i husbilen.
    Får se hur vi gör när det blir dags
    Känns mer lockande med husbil då jag skulle vilja stanna i många nationalparker och så.
    Men då tillkommer ju även avgift för campingplatser ja, undra som sagt vad det kan gå på.

• evaoregon
    Matillin skrev 2010-07-31 11:48:08 följande:
    Jag hittade en sida där man hyrde ut husbilar, husbilsresor.se
    Priset blev ungefär 24 000 kr för 40 dagar med en modell där hela våran familj får varsin sovplats.
    Bor man på hotell i 40 dagar så kan man ju bo på hotell för 600 k/natten för att komma upp i samma summa.
    Blir antagligen billigare med hotell då, för man kan säkert komma undan billigare än så på dom flesta hotell misstänker jag?
    Men samtidigt smidigt att ha med sig all packning och sängar i husbilen.
    Får se hur vi gör när det blir dags
    Känns mer lockande med husbil då jag skulle vilja stanna i många nationalparker och så.
    Men då tillkommer ju även avgift för campingplatser ja, undra som sagt vad det kan gå på.
    Att campa med husbil kostar ungefär 15 till 30 dollar per natt (108 till 216 kr).  Sedan får du tänka på att det är dyrt att köra runt med husbil, den tar mycket mer bensin än en vanlig bil.  Man kan heller inte köra så snabbt med en husbil.  Personligen kan jag inte se många fördelar med husbil och trångt är det ju också. 

Problemet med packningen kan man lätt lösa genom att man har små väskor med det viktigaste som man tar in på hotellrummet och lämnar resten i bilen.  Dixie skrev om att bo två dagar på samma ställe och det underlättar ju också.  På så vis blir det inte lika mycket packande heller.  Man kan ju även stanna längre än ett par dagar, det finns många ställen där man utan problem kan underhålla sig i en vecka eller mer.
Svar på tråden Någon som har bilat genom USA med små barn?