• Anonym

Hur länge finns man kvar i brottsregistret?

Pratade precis med Effektiv Fastighetsförvaltning och ska koll apå en lägenhet i em. Dom ställde lite frågor, tex om någon av oss finns med i brottsregistret, nej svarade jag utan att tänka mig för...

Det är så att min sambos vilkorligadom gick ut i November. Han fick samhälstjänst och vilkorlig dom efter att ha "misshandlat" en kille som misshandlade min tjejkompis för 3 år sedan.. Han gav honom en käftsmäll och ett knä i magen.. Vet inte hur allvarligt dom ser på sånt..

Men finns han med i registret fortfarande? Kanske gjorde bort mig ordentligt nu, känns som att jag ljög...
  • Svar på tråden Hur länge finns man kvar i brottsregistret?
  • Anonym

Ja, pricken finns kvar. Bäst att ringa upp och erkänna. Är det bara en sak kanske de ser mellan fingrarna.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-30 11:25:06 följande:
    Ja, pricken finns kvar. Bäst att ringa upp och erkänna. Är det bara en sak kanske de ser mellan fingrarna.
    Fast det finns dom som har gjort mkt värre saker på gården längre bort.. Så en misshandel som inte ens ledde till fängelse kan dom ju inte se så hårt på...
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-30 11:30:05 följande:
    Fast det finns dom som har gjort mkt värre saker på gården längre bort.. Så en misshandel som inte ens ledde till fängelse kan dom ju inte se så hårt på...
    Nej, anledningen till att jag är anonym var att jag också åkt dit och finns i registret (men sedan skrev jag aldrig det) . Folk är förvånansvärt bra på att förstå om man bara förklarar ärligt. En smäll på käften är inte "hela världen". Förklara bara, utan att försöka bortförklara (i stil med "det var inte mitt fel") utan mer som "ja, jag gjorde det här - så var det!", så går det nog bra.
  • Anonym (what?)

Ursäkta min franska, men vad i helvete har ett bostadsföretag med någons belastningsregister att göra? Finns väl inget som ger dem rätten att vilja ha uttdrag ur det?! Sen kan du simma lugnt TS, ingen (utom polisen) får tillgång till era uttdrag ur belastningsregistret, utan att ni själva begär ut det från polisen.

• Anonym (Teo)
    Anonym (what?) skrev 2010-08-03 02:57:14 följande:
    Ursäkta min franska, men vad i helvete har ett bostadsföretag med någons belastningsregister att göra? Finns väl inget som ger dem rätten att vilja ha uttdrag ur det?! Sen kan du simma lugnt TS, ingen (utom polisen) får tillgång till era uttdrag ur belastningsregistret, utan att ni själva begär ut det från polisen.
    Nej, det är klart att de inte bara kan plocka ut det, men de kan ju ha som krav att bara teckna avtal med dem som frivilligt visar upp sitt intyg från belastningsregistret.
  • Anonym

Dom startade "Andra chansen" på det området för ca 1 år sedan.. Sånna med betalningaanmärkningar osv fick flytta dit.. Men dom konstaterade väl ganska snart att det va puckat, så mer än hälften blev vräkta..
    Så dom vill väl bara ha in bra folk i lägenheterna nu..

• Anonym
    Anonym (what?) skrev 2010-08-03 02:57:14 följande:
    De kanske vill skydda sina andra hyresgäster? Eller vill du flytta in bredvid en dömd våldtäktsman som du kan stöta ihop med i tvättstugan vilken kväll som helst?

Jag tycker absolut att man ska ge dömda som avtjänat sina straff en andra chans. Men samtidigt så förstår jag hyresbolaget också.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-03 11:30:00 följande:
    De kanske vill skydda sina andra hyresgäster? Eller vill du flytta in bredvid en dömd våldtäktsman som du kan stöta ihop med i tvättstugan vilken kväll som helst?

Jag tycker absolut att man ska ge dömda som avtjänat sina straff en andra chans. Men samtidigt så förstår jag hyresbolaget också.
    Men då kan dom inte se att han har blivit dömd för en misshandel?
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-03 11:34:29 följande:
    Men då kan dom inte se att han har blivit dömd för en misshandel?
    Jag förstår inte frågan. Om ni lämnar in uttrag ur brottsregistret så ser de ju att din kille är dömd för misshandel. Bostadsbolaget får inte själva göra ett sådant utdrag utan hans medgivande.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-03 11:37:19 följande:
    Jag förstår inte frågan. Om ni lämnar in uttrag ur brottsregistret så ser de ju att din kille är dömd för misshandel. Bostadsbolaget får inte själva göra ett sådant utdrag utan hans medgivande.
    Nej, vi ar inte lämnat något utdrag, dom frågade bara på telefon om någon av oss är med i brottsregistret..
  • Anonym (what?)
    Anonym skrev 2010-08-03 11:37:19 följande:
    Får??? De KAN inte få något sådant utdrag. Det kan man bara själv begära ut.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-03 11:45:07 följande:
    Nej, vi ar inte lämnat något utdrag, dom frågade bara på telefon om någon av oss är med i brottsregistret..
    I och med att de frågade vill de säkert ha ett intyg som ni får begära ut för de kan inte göra det.
  • Anonym (what?)
    Anonym skrev 2010-08-03 11:30:00 följande:

Helt verkningslöst. Om någon är straffad så har de sonat sitt brott. Varför skall de då dömas en gång till efter det? Luktar diskriminering tycker jag. Dessutom bor jag inte själv i hyreshus utan i bostadsrätt och vet att det aldrig någon gång varit tal om att styrelsen för BRF bett att få se några utdrag ur belastningsregistret. Nu tror jag ju inte att alla mina grannar är dömda våldtäktsmän, men med ditt resonemang skulle de ju kunna vara det.
Svar på tråden Hur länge finns man kvar i brottsregistret?