Inlägg från: Gerd parterapeuten |Visa alla inlägg
  • Gerd parterapeuten

bonusbarn som påverkar vår relation

Hej!
    Ni har det svårt alla i familjen men på olika sätt. Jag tror att du känner att du och Mats får för lite ostörd tid tillsammans och att det tär på er relation och ditt tålamod. Mats kämpar för att räcka till för sina barn och för er relation. Hans elvaåriga dotter verkar inte alls må bra och här tycker jag att ni skall börja eftersom hon är ett barn och behöver  hjälp. Det är bra att Mats förstår att hon har det jobbigt och det är mycket bra att han försökt tala med flickans mamma. Jag tycker att Mats skall stå på sig i att söka  utomstående hjälp för dottern. Hon beter sig på ett sätt som visar att hon är känslomässigt otrygg och lider av situationen. Någon utomstående behöver hjälpa henne och föräldrarna att se problemen och vad man kan göra åt det. Det finns skolhälsovården, socialtjänsten eller barnpsykiatrin att vända sig till.
    Du frågar varför det inte kan vara lika för era respektive barn. Det är inte lika för att alla barn är olika, alla situationer är olika och behoven varierar.
    När det gäller Mats och din relation så är det viktgt att ni har tålamod och uthållighet och någon form av strategi för att komma till rätta med situationen. Det är risk att det blir rundgång annars och att det känns som att ni inte kommer framåt. Ni skulle tillsammans kunna gå till familjerådgivningen för att få ett utrymme att prata om er situation i lugn och ro och för att inte tappa bort varandra. Ni har många relationer och behov att tänka på.
    Hälsningar
    Gerd

Svar på tråden bonusbarn som påverkar vår relation