Hej!
Det är svårt att säga vad som är anledningen till att er son vaknar mitt i natten. Det kan handla om att han drömmer och vaknar av det, eller att sömndjupet under natten förändras och när han vaknar till kommer han på att det vore jätteskönt att sova med er. Ganska fort kan detta bli en vana som är mer störande för föräldrarna som kanske har svårare att somna om eller att sova med en parvel i sängen.
Om ni bara är oroade över varför han vaknar så kan jag lugna er. Det är väldigt vanligt och naturligt att barn vaknar på natten.
Men om det är så att ni blir störda av att ha honom hos er på natten brukar det gå ganska lätt att vänja honom att stanna i sin säng genom att varje gång han kommer in gå tillbaka med honom till hans egen säng. Då kommer nattvandrandet snart att upphöra.
Det som brukar vara svårt är att orka vara så konsekvent när man själv väcks mitt i natten, så det bästa är att bestämma sig innan man går och lägger sig att i natt ska jag gå tillbaka med honom, om det så blir tio gånger. Klarar ni det så får ni lugnare nätter framöver.
Lycka till!
Margit