• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Respektera andras åsikter, vad betyder det?

Det är något som man hör då och då, att man ska respektera andras åsikter, men vad betyder egentligen det uttrycket?

Är det att man inte ifrågasätter andras åsikter? Att man låter andra ha sina åsikter ifred från kritik? Att man kan kritisera men att man ska acceptera att "min sanning är inte din sanning"? Att man låter andra ha åsikter men argumenterar emot dem om man inte håller med?

Vad betyder uttrycket för dig?

We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Svar på tråden Respektera andras åsikter, vad betyder det?
  • maximum

För mig betyder det att man inte ska klanka ner på ett ovärdigt sätt och typ idiot förklara personer bara för att dom inte tycker likadant som du. Att helt enkelt acceptera att vi inte tycker lika men behöver inte börja bråka för det.

• CallGirl

För mig sammanfattas detta i citatet av Voltaire, "Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den".

Att respektera någons åsikt är inte att avstå från att argumentera emot eller påpeka att denne har fel utan att respektera en åsikt handlar för mig om rätten att ytra sig.

• 2timearound

För mig betyder det ett samspel där man utbyter åsikter utan att försöka förändra den andres åsikt.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics... even if you win, you're still retarded.
  • dragonfly88
    CallGirl skrev 2010-07-30 16:44:46 följande:
    För mig sammanfattas detta i citatet av Voltaire, "Jag håller inte med om din åsikt, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att yttra den".

Att respektera någons åsikt är inte att avstå från att argumentera emot eller påpeka att denne har fel utan att respektera en åsikt handlar för mig om rätten att ytra sig.
    håller verkligen med dig=) bra citat dessutom
  • MammaG

Voltaires citat är jättebra, jag vet dock en situation när det är mig helt likgiltigt. Jag varken respekterar eller accepterar rasistiska/främlingsfientliga åsikter, och jag skulle aldrig bistå för att någon ska få framföra dem, tvärtom. Vad gäller annat försöker jag så gott det går att vara tolerant, och då tycker jag citatet är en bra riktlinje

Det här från ts r också bra definitioner: "Att man kan kritisera men att man ska acceptera att "min sanning är inte din sanning"? Att man låter andra ha åsikter men argumenterar emot dem om man inte håller med?"

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CallGirl skrev 2010-07-30 16:44:46 följande:
    Det är inte Voltaires citat utan Evelyn Beatrice Halls.
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Fidelis ad urnam

Jag anser att det är när man kan diskutera varandras åsikter utan att försöka få den andre att ändra sin åsikt, som någon annan redan hade skrivit.
    Det handlar inte om att man inte ska ifrågasätta andras åsikter.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2010-07-30 17:10:29 följande:

Voltaires citat är jättebra, jag vet dock en situation när det är mig helt likgiltigt. Jag varken respekterar eller accepterar rasistiska/främlingsfientliga åsikter, och jag skulle aldrig bistå för att någon ska få framföra dem, tvärtom. Vad gäller annat försöker jag så gott det går att vara tolerant, och då tycker jag citatet är en bra riktlinje

"Jag är för yttrandefrihet men bara för åsikter jag inte hatar"?
  • MammaG
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-07-30 17:12:00 följande:
    Det är inte Voltaires citat utan Evelyn Beatrice Halls.
    Det har då sannerligen blivit tillskrivet Voltaire
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    MammaG skrev 2010-07-30 17:13:45 följande:
    Det har då sannerligen blivit tillskrivet Voltaire
    Ja, men det är fortfarande inte hans citat. Det skrevs av Evelyn Beatrice Hall (under pseudonym) i The Friends of Voltaire.
Svar på tråden Respektera andras åsikter, vad betyder det?