• JooCee

    När kan bebisar tidigast börja krypa?

    Jag har sedan tidigare en son som var sen med det mesta och har denna gång ist fått en väldigt rörlig tjej - i mitt tycke. Hon är fyra månder, står redan och gungar på alla fyra och försöker ta sig framåt. Det kanske inte är tidigt utan helt normalt, jag har ingen aning egentligen? Kanske mest är jag som känner så eftersom att min son var så sen med allt?

    Så, när kan dom börjar krypa egentligen?

  • Svar på tråden När kan bebisar tidigast börja krypa?
  • lövet2

    Min tidigaste unge masade sig fram på mage från 5 månader och kröp från 7 månader. De övriga barnen har legat ca 2 månader efter.




  • JooCee

    Ja, det är häftigt att se hur olika det kan vara mellan syskon! Stor skillnad även på personlighet redan från start.

  • baby010

    Min son va 5 1/2 månad när han lärde sig krypa..
    Han stog liksom din dotter på alla fyra och gungade vid 4 månaders ålder :)

  • MilleNovis

    Storebror runt halvåret
    och lilla syster nu 11 mån kryper inte alls--Ålar lite på sin höjd--

  • Binan

    Era bebisar verkar vara så aktiva och tidigt i mitt tycke...

    Min son är  lite mer än fyra månader och liger endast korta stunder på mage med högt huvud coh sprattlande ben men inga spår efter hasande eller krypande. Han skriker efter ca 4-5 minuter.
    Borde ja göra något mer eller kan de vara normalt med?

  • SvartKatt78

    Att stå på alla fyra vid 4 mån låter tidigt tycker jag Min andra har börjat åla, nu 6 mån, och det tycker jag känns tidigt, hehe. Första var ju så sen. Ville inte ligga på golvet, särskilt inte på mage. Kröp vid 1 år först.

    Vårdguiden har en sida om barns utveckling första året och där står det att barnet ställer sig på alla fyra vid 6 till 7 mån ålder och kryper efter 7 mån.
     http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Nyfodd-och-forsta-aret/

    Men det är ju så himla individuellt som sagt. Kul att syskon kan vara så olika.

  • ploten

    Min systerson kröp när han var 4 månader, men det är den enda jag hört talas om som varit så extremt tidig. (Finns på film och ser helt overkligt ut - en sån liten bebis SKA liksom inte kunna krypa...) Det vanligaste är väl annars typ 7-9 månader. 

  • Upptagen
    Binan skrev 2010-08-05 21:49:30 följande:
    Era bebisar verkar vara så aktiva och tidigt i mitt tycke...

    Min son är  lite mer än fyra månader och liger endast korta stunder på mage med högt huvud coh sprattlande ben men inga spår efter hasande eller krypande. Han skriker efter ca 4-5 minuter.
    Borde ja göra något mer eller kan de vara normalt med?
    Absolut inte konstigt, alla bebisar är olika och speciellt det första året är det sån himla stor skillnad från barn till barn!

    Min dotter kröp inte förrän efter hon lärde sig att gå, hon hasade sig fram på rumpan istället. Hon HATADE att ligga på mage dessutom.

    Sonen däremot har kunnat hålla upp huvudet sen han var nyfödd, och har alltid tyckt om att ligga på mage. Nu är han 4 månader och kan åla sig fram lite och kämpar för att ta sig fram, men han har absolut inte börjat ställa sig och gunga än.
Svar på tråden När kan bebisar tidigast börja krypa?