• Nataliesliv

HJÄLP!! Häll Ugn och Micro??

Börjar få lite småpanik...

Bygger om hela köket hemma och surfar runt efter vitvaror (kyl/frys och diskmaskin tar vi från IKEA).

Det är stor skillnad i pris på induktionshäll jämfört med glaskeramik; frågan är vad jag faktiskt behöver och vad som verkligen är värt att investera i? Antar att de allra flesta kommer tycka induktion är värt de extra tuesnlapparna, men jag tycker det är ganska mycket pengar. Är dessutom inte alls intresserad av matlagning, och vanlig häll har "alltid" funkat för mig (platta också för den delen). Jag bryr mig mer om design, och alla hällar ser ju likadana ut! Det enda som jag tittar efter är hällar som är helt svarta; utan ringar eller andra markeringar för kastrullerna, men de enda jag hittar av dem är riktigt dyra...

Varmluftsugn trodde jag var det enda på marknaden, men jag blev förvånad när den ugn jag tyckte var fin på IKEA inte hade varmluft. Där förstår jag dock skillnaden då varmluft verkligen är effektivt jämför med vanligt under och övervärme.

Inbyggnadsmicro tänkte jag strunta i då vi väldigt sällan använder micro. Men nu har jag hört att många tror jag kommer vilja använda den mer när vi får barn (vi har alltså en nu, men den står i ett skåp, så drar man bara ut sladden de få gånger man ska använda den).
    Jag kikade på micro med varmluft och så kallade kombiugnar, men då verkar det bara finnas varmluft, ingen vanlig över och undervärme, vilket känns lite konstigt när man tex ska baka.
    Vi har också begränsat med utrymme och skulle gärna vilja slippa ha både ugn och micro...

Vad tror Ni? Vad ska jag ha för häll egentligen? Vad ska jag tänka på när det kommer till ugn? Nån som har erfarenhet av kombiugn?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-13 15:20
    Nu är det "bara" fläkt kvar... funderar på denna: www.vitvarumaklarna.se/produkt/5452176612
    Åsikter? Förslag? Tips?

• Svar på tråden HJÄLP!! Häll Ugn och Micro??
  • Nataliesliv
    Pallas skrev 2010-08-27 12:18:24 följande:
    Har du kollat på Teclime 506GIL, 750 m3/timme.
    Den såg ju bra ut, hittade på onoff för 2200 kr. Där står det 850 (konstigt att det inte är samma uppgift som du har, men det var ju ännu bättre) ljudnivå stod dock inte på onoffs hemsida
    Den är iofs bara 60 bred, vi hade tänkt oss 90 då hällen är 80
  • mammaNena

skulle aldrig byta ut våran induktionshäll! Jag hatar att laga mat, men på den går det iaf fortare. man slipper vänta i evigheter på att vattnet ska koka, men det krävs lite teknik i början, då det kokar över väldigt lätt Micron kanske jag skulle klara mig utan. då vi nästan bara värmer vatten till vällingen, så hade det funkat likabra i en kastrull, då det hade tagit ca 10 sekunder! (om ens det!)
    Vi har samsung som märke på alla 3 grejerna du frågar efter, MEN micron va onödigt dyr! men dom är bra! (och snygga )

• mammaNena

oj. läste mer än TS nu.. såg att ni redan skaffat de sakerna..
    men fläkten skulle jag oxå rekommendera den vi har, MEN den låg lååååångt över din budget (men skit bra )

• Nataliesliv

Ja, tror inte heller vi kommer använda micron speciellt mycket, vi gör ju inte det i dagsläget och det kommer antagligen bara vara till välling osv, men som du säger, men induktions så går det ju lika fort på plattan
    Vi har inte köpt micron än, så det är inte försent att ändra oss. Känns dock som att man "måste" ha en micro, och vi har ingen annanstans att ha en "vanlig" micro....inte i köket iaf, då får det bli ett annat rum :-P

• Nataliesliv
      vi som äntligen köpt en fläkt, så blir det fel! Köpte UPO från Elgiganten som kostar 2700 (vår som var större kostade dock 2900) som kändes jättebra. MEN så var det en 60cm ändå   Så det var bara att lämna tillbaka och inte hade de min 90 heller så utan fläkt igen.
    Säljaren skulle dessutom ringa mig idag, kl är visserligen bara halv tre, men han sa "jag ringer Gorenje det första jag gör på måndag morgon". Hoppas VERKLIGEN att jag åtminstone får min ugn som jag vill ha! Fläkt får bli att hitta någon annanstans tror jag. Tillbaka till Mediamarkt kanske, som inte ringt mig än (typ 3 veckor senare).

Dålig service i det här landet. Det som är mest tråkigt är att man inte bara kan skita i butiken och gå någon annanstan heller, för det finns inte så mycket att välja på, dessutom är de inte bättre någon annanstans heller. Priset på ugnen hos Elgiganten får mig att stanna där, trots den usla servicen och felleveranser. (Den första säljaren från Elgiganten har heller inte ringt mig, det var mer än en vecka sen han skulle ringa till Gorenje imorgon).
  • SVejsan

Skulle jag på grund av pengaproblem välja mellan Ugn med Varmluft eller Induktionspis så skulle jag alla gånger välja induktionsspisen.

Fördelarna med induktionsspisen mot en "vanlig" häll.

Den är effektivare; snabba uppkok (inget behov av separat vattenkokare).
    Den är energisnål.
    Den går att reglera snabbt, som en gasspis typ.
    De är säkrare med tanke på att plattan svalnar snabbt om du drar bort kastrullen +  den slås inte på om du inte har något magnetiskt på = mer barnsäkert.
    Ev överkok bränner inte fast lika hårt eftersom den svalnar fortare och den värme som finns kring "plattan" är bara den som leds via tillagningskärlet.
    Eftersom du använder spisen daligen så sparar den mer tid än varmluftugnen.

Varmluftsugnen, vad har den för fördelar då. Den skyndar på tillagningen ett par minuter + du kan baka / tillaga på flera nivåer (hur ofta gör man det?).

Den nackdelen som ev finns på induktionsspisen är just magnetfältet som bildas, men står man inte där hela tiden så är det inte värre än en klockradio vid sängbordet...

När vi byggde in micron i Ikeas högskåp så funkade Electrolux inbyggnadsmicro helt utmärkt. Håll koll på vilka ventilationsöppningar som behövs, räkna med att det behöver vara en öppen spalt ovanför eventuella överskåp till inbyggnadsmicro och kyl/frys.. 

• Fantasia78
    Nataliesliv skrev 2010-07-30 18:51:45 följande:
    Börjar få lite småpanik...

Bygger om hela köket hemma och surfar runt efter vitvaror (kyl/frys och diskmaskin tar vi från IKEA).

Det är stor skillnad i pris på induktionshäll jämfört med glaskeramik; frågan är vad jag faktiskt behöver och vad som verkligen är värt att investera i? Antar att de allra flesta kommer tycka induktion är värt de extra tuesnlapparna, men jag tycker det är ganska mycket pengar. Är dessutom inte alls intresserad av matlagning, och vanlig häll har "alltid" funkat för mig (platta också för den delen). Jag bryr mig mer om design, och alla hällar ser ju likadana ut! Det enda som jag tittar efter är hällar som är helt svarta; utan ringar eller andra markeringar för kastrullerna, men de enda jag hittar av dem är riktigt dyra...

Varmluftsugn trodde jag var det enda på marknaden, men jag blev förvånad när den ugn jag tyckte var fin på IKEA inte hade varmluft. Där förstår jag dock skillnaden då varmluft verkligen är effektivt jämför med vanligt under och övervärme.

Inbyggnadsmicro tänkte jag strunta i då vi väldigt sällan använder micro. Men nu har jag hört att många tror jag kommer vilja använda den mer när vi får barn (vi har alltså en nu, men den står i ett skåp, så drar man bara ut sladden de få gånger man ska använda den).
    Jag kikade på micro med varmluft och så kallade kombiugnar, men då verkar det bara finnas varmluft, ingen vanlig över och undervärme, vilket känns lite konstigt när man tex ska baka.
    Vi har också begränsat med utrymme och skulle gärna vilja slippa ha både ugn och micro...

Vad tror Ni? Vad ska jag ha för häll egentligen? Vad ska jag tänka på när det kommer till ugn? Nån som har erfarenhet av kombiugn?
    Jag tror Siemens har en ugn (som ser ut som en vanlig ugn) men som förutom konventionell teknik även har  varmluft och mikrovågor. Antagligen även grillelement. Hittar till exempel en svart inbyggnadugn (som även har mikrovågor), modell HB84K652 (sök på ugn siemens mikrovåg så tror jag du hittar fler). Ingen aning om ifall de är bra, men kanske kan man kolla i affären och ev. även få testa den?

Lycka till!
  • Nataliesliv

Tack igen för alla fina svar! Det är en induktionshäll i vårt kök, även en varmluftsugn samt en inbyggnadsmicro.

Induktionshäll blev det av en "slump" kan man säga då vi valde på design snarare än funktion, och den vi har gillat ett bra tag råkade vara induktions.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20147647

Varmluft likaså, där kändes det dock väldigt omodernt att välja någon som inte skulle haft varmluft då jag haft det i de senaste boenden vi haft.
    http://www.gorenje.se/gastronomi/inbyggnadsugnar?c=242083

Micro kom med i bara farten, mest för att jag blev övertygad om att vi kommer behöva det i samband med bebisen som kommer i november.
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00182566

Jag är väldigt nöjd med hällen och ugnen för att de är så himla fina! Har inte använt dem än då elektrikern kommer ikväll och kopplar in allt. Vår budget såg väldigt bra ut när vi var klar med allt byggande därför kunde vi unna oss de designsakerna vi önskade. Nu är det fortfarande fläkt vi saknar, men kommer nog att beställa denna: http://www.vitvarumaklarna.se/produkt/5452176612  (åsikter och förslag på fläkt är alltid välkomna!)

• Pallas

Oo, Gorenje gör så snygga grejer! Du får visa bilder på ert kök också, det låter så fint!

Nu är inte jag den husligaste som gått i ett par skor (läs: latmask) men jag är väldigt  skeptisk till rostfritt i kök generellt. Fingeravtryck och flott kräver ständig, ständig putsning för att vara snyggt. Glas är ok, om jag har ett bra glasputsmedel, typ Mac 935. Iofs har jag aldrig provat fönsterputsen på röstfritt, det kanske funkar? Eller så kanske det finns bra medel nu, som gör att man slipper ligga och putsa fingeravtryck hela dagarna.

• Nataliesliv
    Pallas skrev 2010-09-13 20:11:30 följande:
    Oo, Gorenje gör så snygga grejer! Du får visa bilder på ert kök också, det låter så fint!

Nu är inte jag den husligaste som gått i ett par skor (läs: latmask) men jag är väldigt  skeptisk till rostfritt i kök generellt. Fingeravtryck och flott kräver ständig, ständig putsning för att vara snyggt. Glas är ok, om jag har ett bra glasputsmedel, typ Mac 935. Iofs har jag aldrig provat fönsterputsen på röstfritt, det kanske funkar? Eller så kanske det finns bra medel nu, som gör att man slipper ligga och putsa fingeravtryck hela dagarna.

Nej rostfritt är inte så praktiskt. Men fläkten är ju i sån höjd på på ett sånt ställe att man sällan kommer åt den, om det var fläkten du syftade på? Ugnen, som sitter i underskåp, kommer garanterat att ha kladdiga bebisfingrar konstant, men det kan vi leva med
Svar på tråden HJÄLP!! Häll Ugn och Micro??