• Tjohopp

Önskar mer självständig lek

Hej! Mina barn, flicka på 6 år och pojke på 3 år, vill alltid att jag och barnens pappa ska vara med och leka. Det gör vi gärna men inte hela dagarna. Hur kan man uppmuntra till mer självständiga lekar utan att få dem att känna sig undanskuffade/oönskade?

• Svar på tråden Önskar mer självständig lek
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ju mindre barn är desto svårare har de att leka självständigt. Det innebär att det är svårare att begära självständighet av 3-åringen än av 6-åringen. Men principen är egentligen densamma.
    Fundera ut sysselsättningar som passar respektive ålder, tex lägga pussel, rita, köra med bilar, sparka boll.
    Var med och hjälp dem tills de fångas av leken, berätta vad ni vill att de ska göra, låt dem sedan också visa vad de gjort.
    Jag ser det som något av en träningsfråga för barnen. Ge dem chans att göra egna saker, men med mycket stöd i början, så kommer de att klara mer och mer.
    Ibland är det också så att barn som  är utan sysselsättning, men där goda förutsättningar finns i form av gungor, bra leksaker tex efter lite väntetid hittar på sitt eget sätt att leka.
    Som förälder måste man  förstås också säga nej till barnen och förklara varför man inte kan leka med dem hela tiden.
    Sedan har ju barn olika personligheter, en del är helt enkelt mer självständiga till sin natur, man kan också kalla det mindre relationsorienterade, så det är också något att ta hänsyn till.
    Hoppas detta svar kan hjälpa er vidare med era barn.
    MVH
    Margit

Svar på tråden Önskar mer självständig lek