• Anonym (Buskillens mamma)

Testar, testar och testar.

Min treåring testar mina gränser och mitt tålamod så att jag snart inte orkar mer. Han blev storebror för 10 månader sedan och allt har varit kaos sedan dess....
    Han är oerhört aktiv och glad ofta. Han är social och älskar samspel, fast bara på hans villkor. Han lyssnar ALDRIG på nej eller likande. Ger sig på sin lillebror fast inte på ett aggressivt sätt utan det är mer att allt går överstyr. Får han en tillsägelse så gör han nåt ännu värre. Så nu har jag slutat säga till och tröstar lillebror istället för att sedan prata med honom om vad som hände. Han är väldigt stressade när lillebror är närvarande men lugn när han får vara ensam med mig eller pappa.

Han är lite sen i språket också och snöar lätt in på saker när han pratar. Ältar samma saker hela tiden och slutar inte förrän man bekräftat och upprepat det han sagt flera gånger så han vet att man förstår.

Jag vet inte riktigt vad jag vill med dett inlägg, men det känns himla tungt. Efter månader av ständiga konflikter är mitt tålamod lika med noll och jag har dåligt smavete för att jag ofta är arg. Tar gärna emot tips om hur vi går vidare....

• Svar på tråden Testar, testar och testar.
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det du beskriver är varken ovanligt eller konstigt, men det är lätt att förstå att det tar på krafterna. Om vi börjar i den ändan att situationen blir jobbig för dig och din man så tror jag att ni ska samarbeta så att ni i möjligaste mån undviker att vara ensamma med båda barnen för länge. Båda barnen behöver och vill ha uppmärksamhet och som förälder är det svårt att räcka till. Men eftersom ni har märkt att er äldste son mår bra av att vara själv med någon av er, så kanske det kan vara ett tecken på att man kan sätta honom i första rummet  ibland, även när lillebror är med. Ibland kanske lillebror kan lämnas att sova, tex eller sitta på en filt el liknande medan du/ni gör något särskilt med storebror, även i lillebrors närvaro. Kanske kan någon annan gå ut med lillebror medan någon av er är med storebror.

Detta är en långsam, och den känns lång, tillvänjning för storebror att inte vara enda barnet, som han alltid varit tidigare. Så hjälp honom genom att ge honom förstaplatsen ibland och tag också hjälp av omgivningen!

Lycka till

Margit

Svar på tråden Testar, testar och testar.