SVejsan skrev 2010-08-30 08:01:02 följande:
De flesta europa/svensksålda gps:er har nog svenska som valbart språk.
När jag hade hittat en 80 cachar med bilgps:en och visste det var en hobby för mig det var först då jag slog till på en frilufts-GPS... en Garmin Oregon 300 ( först friluftsgps:en med pekskärm) + karta. Blev ett litet hål i kassan men jag försökte ju motivera det med att: Du köper ju inte gymkort för flera tusen, du spenderar ju inte massor på krogen, du behöver ju ha något att göra på ev tjänsteresekvällar, när vi plockar svamp behöver vi den, du är värd det efter att ha jobbat så hårt

, Lite hederligt självbedrägeri alltså

.
Problemet nu är att utgifterna inte slutar utan när man hittat alla i närområdet, så blir det lite resor, och sedan så börjar man skaffa på sig bra plastburkar för utläggning... Ikea får dock sponsra med pennor

.
Skulle jag köpt en gps just nu, så skulle det blivit en Garmin Dakota 20 (Pekskärm med smidigt gränssnitt och kompass som är treaxlig, dvs man behöver inte hålla den helt horisontellt, geocachingläge och smidig i storlek. De flesta som jag kommit i kontakt med som har den är helnöjda. Priset är i mellanklass. Den har i stort sätt allt du behöver

, Bor man i "rätt område" så kan man ladda in "gratiskartor" dvs OSM... som är användargenererade.
Om man börjar enbart med karta så titta på svårighet- och terränggraderingen och gå på sådana som har tydliga "landmärken" på satellit-vyn på Google maps, Google Earth eller eniros och
Hitta.se's kartor.
Trodde aldrig "gömma nyckel" skulle vara så kul i vuxen ålder. Det är lite roligt också att det är sådan blandning på folk som sysslar med det. Tonåringar, mammor/pappor med barnvagn, Tekniknördar, Pensionärer (förvånansvärt många), Adrenalinjunkies- de är de som lägger gömmor som gör att bergsklättring och dykutrustning behövs

, En del har ju ett sidointresse i UE (Urban Exploration) också.
Har också tänkt att det vore bra att testa lite innan man köper.. men sambons jobb-gps e så där o vågar inte fippla med inställningar.. o utan känns lite jobbigt.. =P
Kanske skulle ta en Garmin istället då?! Skiljer bara typ 200kr från Magellan eXplorer...
Har ju faktiskt lovat mig själv att jag ska unna mig nåt efter en pestig graviditet.. o än har de inte blivit nåt.. e nog dags nu.. ;)
Anemia skrev 2010-08-30 11:06:54 följande:
En lycklig make fick en garmin Oregon 450 igår på sin födelsedag! Blir lite pausande i letandet för mig ett tag nu, för idag är det leverans av Lillebror!
Grattis till bebisen =)
Tokfrjant skrev 2010-08-30 16:22:22 följande:
Vill också ha en frilufts-GPS men som du säger Svejsan, så är det en del pengar ändå.
Anemia: Ni får kompensera det sen med GPS:n
Får väl säga grattis till den lille med 
Den 13:e sept så kommer mina busfrön, om de inte får för sig att komma tidigare. Vill att de ska komma tidigare för jag mår så dåligt av allt kliande, all smärta, av att vara så stor och svullen och inte kunna göra någonting. Att vara ute och geocacha får en att tänka på annat en liten stund.
Tog min första FTF idag förresten
Eller mja, min sambo fick ta den för jag hade inte förmågan att böja mig så mycket 
Grattis till FTF! =D