• SVejsan

Geocaching!

Hej igen, tokfrjant du verkar ha blivit ordentligt biten nu..

Det blev alltså en telefon med gps.
    Jag kompletterade min utrustning med en Telefon med gps för en vecka sedan, mest för att den andra var sliten och för att jag ville ha en med gps (samt android som OS) för spontan cachning...Om jag skulle glömma hand-gps:en.

Eftersom fler och fler använder telefoner med GPS så skulle jag vilja uppmana folk som gömmer cachar att om möjligt dubbelkolla koordinaterna med en online-karta tex Eniros... alternativ lägga till en hint som ger en bra ledtråd. En telefon gps är ofta en kompromiss och kan halta lite med nogrannheten, främst under trädkronor/i stan, på öppna ytor är de bättre.

Ibland kan telefonerna dock vara riktigt bra tex i storstan och om man då tar fram flygfoto/satellit bilden som hjälp när man skall leta.

Ni som kört med telefon - vad har ni för abbonemang, jag är lite orolig för hur mycket datatrafik det genererar?
    Jag vet inte själv än om jag måste öka på till ett abbonemang med mer mobilsurf. (Jag kan tyvärr inte köra med Geocaching Live (än)). Eller kör ni med kartorna "offline"  - det är väl uppdateringen i realtid av de som gör att datatrafiken tickar på...

Har nu hållit på i snart 2år - lagt ut 4 cachar och tagit 295 st ( i totalt 9 länder - 5 nya nu undetr semestern) så nu har jag kommit igång  (lättare att hitta många i mälardalen)... men kan inte ta så mycket tid till det som jag skulle vilja.

• SVejsan

Kul att det finns en del som blivit beroende av detta som jag...
    ---
    Det är lite vågat att börja lägga ut gömmor när man bara tagit ett fåtal, Tokfrjant... Men du verkar ha gjort det med bravur, bara uppskattade loggar = fina platser och klurig placering...  Tänk på att läga dig på en lagom nivå eftersom du skall "serva" dom också.  Så fort som man lagt ut sina första egna så inser man extra mycket att det är trevligt för cache ägaren om man skrivernågot mer än TFTC och liknande kryptiskt. Jag har infört en regel för mig själv att minst skriva 3 meningar, det går alltid. Någon enstaka gång så kan det väl varit färre men då har säkert burken förtjänat det...

Så har du hunnit skicka ut en TB också - Impad. Vi har en liggande hemma som skall ut men som vi vill lägga längre bort från Stockholm (har varit problem till och från med "tjuverier" - någon som jävlas och iofs helst tar geocoin. 
    ---
    Nalliwer, jag provade igår app:en c:geo (i min mini pro) och tog en cache med den verkade perfekt som kompliment till den handhållna (riktiga ) gps:en...(Den handhållna frilufts GPS:en får vara kvar både mer vattentät, stöttålig och lite mer exakt.  
    Ni har ett trevligt område att leta i, finns en del veteraner som lagt ut hur mycket som helst där...

Ni som geocachar löser ni några myst:ar? Jag har bara lyckats med några få, som ligger lösta här hemma - väntar på att åka till platsen och logga. Har ni något bra angreppssätt eller standard verktyg...

---
    Om man har idetorka - var man skall lägga en cache eller skriva i beskrivningen så kan man få inspiration här (intressant hur som helst...):

Fornsök:
    http://www.raa.se/cms/fornsok/start.html

(har man en Android-telefon med GPS så kan man ladda ner app:en "Kringla" från Android Market så kan du få motsvarande info där du står...)

Skogens Pärlor:
    http://www.svo.se/episerver4/templates/skogensparlor.aspx

Historiska Kartor:
    http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html
    ---
    Lyckades få en FTF  (nr 8) i förra veckan mitt i Kista under dagtid (350 m från jobbet).  Inom 25 minuter från släpp så hade 4 st varit där - jag var där efter 16 minuter. Det krävs verkligen att man är Premium Member och att det skickas notifieringsmail som skickas till en bra mailserver som kan pusha ut mailet till telefonen (så får man ju inte glömma gps:en heller) . Men det är kul - lite adrenalinpumpning, tänk att en plastlåda kan intressera så...

• SVejsan
    PS84 skrev 2010-08-26 19:27:28 följande:
    En till som är super intresserad! =D

Har kikat på caching till o från rätt läng, men inte kommit mig för att börja.. men nu måste jag nog ge mig ut o kika lite.. ;)

Kan någon rekommendera en bra gps till ett schysst pris? Finns det ngn som kan ta emot info "live" (som ngn skrev, att nya ploppar upp..)
    Har du en standradtelefon med GPS, en Iphone (inte första versionen), eller en telefon med Android (m inbyggd gps)  så finns program...När det gäller den första så finns Geocaching Live. För  de efterföljande så finns det APP:ar. (Finns gratis till android  på androidmarket). Alla dessa kan plocka ner cachar från hemsidan "live"
    Telefonerna är dock inte lika exakta som vanliga GPS:er och slukar datatrafik om du inte kan föra över kartor i förväg. Nackdelar är att de inte är så tåliga och batteritiden kan bli kort.
    Man kan i stort sätt använda hur enkel gps som man vill bara det går att mata in koordinater och ställa in för gå fågelvägen, koppla loss från väg. Jag började med den enklaste Garmin BilGPS:en (Nuvi 205)... som jag ändå hade - nu hittar man motsvarande för under 800kr. Den fick ligga i en transparent plastpåse.  Började bara med att knappa in koordinaterna. Hittade sedan i forum ett sätt att föra in beskrivningarna. (Har den fortfarande kvar i bilen med en inställning så den plingar när jag kommer nära en cache
    Efter att gjort världens vurpa men räddat gps:en från död så skaffade jag en Hand/friluftsgps med en bättre karta i (så man kunde undvika stup,träsk och åar också för att man kan använda lösa batterier = längre drifttid).
    Magallan och Garmin har friluftsgps:er i olika prissegment, alla fungerar! Några har speciella Geocachingfunktioner (för sk papperslös geocaching)  och är stödda av geocaching.com. Vilket innebär att man kan föra över hela beskrivningen via datorn till dom, blir man betalande medlem hos geocaching com så kan man föra över 1000-tals till GPS:en på en gång (olika hur många GPS:en accepterar). (Vilket man gör så fort man tänker åka någonstans, då behöver man inte planera och dra ut pappersutskrifter med beskrivningar och koordinater).

Efter ett tag kommer man vilja ha en inbyggd karta och det kostar en rejäl summa om man inte köpt någon GPS med en hygglig inbyggd karta (tex Garmins Oregon GPS:er med T efter modellbeteckningen); Man får då räkna med 1000-1700kr för en större del av sverige (gäller Garmin, osäker om magellan) - finns gratis alternativ (användar genererade OSM-kartor) med sämre täckning (oftast)  också men det kräver mer dator-kunskap för att få att fungera..

Några av de som är bättre till Geocaching (och har inbyggda funktioner) är Magellan Explorist GC, Garmin Dakota 20 ,Garmin Oregon (hela serien) (prisklass från ca 2200--5000kr), självklart så fungerar de billigare varianterna också, men då får man ha en utskrift med sig för infon, det är lite olika hur bra alla är i tex tät skog eller stadsmiljö. De nyare friluftsgpserna kan även användas till bilnavigering om man köper till sådana kartor...

Kolla begagnat marknaden! (Annars kan man köpa en av de billigare friluftsgpserna för ca 1400kr, förutom att de kanske saknar specifika geocachingfunktioner så finns det skillnad i bla: om det finns en elektronisk kompass och hur bra kompassen är, skillnad i skärmvisning och nogrannhet.

En GPS tar en bara i närheten nogrannheten är som bäst +-2m men kan vara så dålig som 10-20m (och sämre) vid riktigt urusla förhållanden, så det gäller att tänka som utläggaren vid geocaching, "var skulle jag gömma den..." 

Lycka till!
    (Jag sjäälv har bara 3 geocachar kvar till 300!!)

• SVejsan
    Tokfrjant skrev 2010-08-26 19:00:57 följande:
    Den jag lade upp bild på, den på lyktstolpen, har ni något tips på hjälpmedel att använda för att kunna ta den? Förutom då stege Någon hade loggat att ha använt en grej som får plats i fickan och väger under 100g. Man måste ju kunna ta upp den igen.
    Det som jag kommer och tänka på är en tumstock man gör en special anordning för, tex en snöresslinga högst upp, som du kan dra åt...för att få ner den - för att återplacera så lossar man, det väger under 100 gr  .
    Annars tänker man på  pm man använder en trädtoppsklippare som man är väldigt försiktig med...
  • SVejsan
    Spelar roll skrev 2010-08-26 21:56:29 följande:
    Labyrinten/jungfruringen låter spännande. Säkert kul för barn också. Någon som hittat den?
    Svårt att hitta på sajten... Har du koden? Börjar med GC och finns högst upp på höger sida på cache sidan...
  • SVejsan
    PS84 skrev 2010-08-27 15:00:11 följande:
    Tack för svaret! =D

Har kikat lite på Magellan eXplorist GC.. den verkar bra o i lagom prisklass.. undrar dock om det funkar om man beställer en från USA? Var betydligt billigare där såg jag.. men kanske blir konstigt med språk o sånt..

Men har inte alla ngn sorts karta inbyggd? Eller måste man alltid köpa till?

Sambon har en HTC  Pda med Tom Tom i, försökte med den igår, men den verkade inte fatta när man inte var på en väg.. lade in koordinaterna, men fick inte till det på plats ändå.. (tog mig dit utan eftersom jag vet var det är..) Kanske är jag som inte fattar hur man gör heller.. =P Men enligt kommentarerna om cachen så är den lätthittad.. så det känns inte som jag var riktigt på rätt...
    Med Magellan vet jag inte hur bra baskartorna är (aldrig hållit i en sådan). Ofta får man i stort sätt med en karta som bara visar Europavägarna och stora vattendrag... Man kan ju i början iofs ta sig till platsen, med papperskartor och sedan använda GPS:en för att hitta rätt riktning och se hur distansen minskar ju närmre man kommer.  Det får du nog kolla upp med en handlare...
    http://www.magellangps.se/products/products.htm
    Troligen får du enbart enkel USA karta + förladdade cacher för Amerika om du köper den där. Språk... Ingen aning- engelska kanske funkar

Är du intresserad av Garmin brukar dessa ha rätt bra priser (köper man i sverige får man dock 3års garanti - annars är det 1år):
    http://www.handtec.co.uk

När det gäller PDA:n
    Ofta får man leta efter inställningar för fordon "Fotgängare"  och en inställning där det står att den frikopplar från väg eller kanske att man skall gå "fågelvägen" . PDA:er är okända för mig hur de funkar, det kanske finns något annat navigeringskartprogram?
  • SVejsan
    PS84 skrev 2010-08-27 17:20:46 följande:
    Okay.. kan ju vara bra att skaffa en karta över sverige eller norden iaf då..
    Ja, engelska funkar ju.. ;) Kanske inte finns på svenska allas?! Är som sagt total nybörjare, har knappt hållit i en gps.. =P

Det bästa vore om ngn sa: Köp den eller den, dom har allt du behöver! =D Är ju liite smått tekniknörd, så man vill ju gärna ha nåt som e lite häftigt liksom.. hehe..
    Men får nog nöja mig med ngt relativt billigt till en början.. så man inte tröttnar efter ett tag o har köpt grejer för 5000:- ...

Ang PDA:n då.. ja, vi ställde in för promenadväg.. var det som gick att välja.. men vågar inte gå in i inställningarna mer.. Den är från sambons jobb o dom blir nog inte så glada om man råkar ändra några viktiga inställningar i misstag.. =P  Va tydligen ngt man kunde sabba rätt enkelt om man gick in på inställningar.. men men.. ska försöka leta mig fram till några cachar som är här i närheten utan gps.. får väl se om jag lyckas..
    Sen fyller jag år om 2v, så ska lägga ut lite hintar.. ;)
    De flesta europa/svensksålda gps:er har nog svenska som valbart språk.

När jag hade hittat en 80 cachar med bilgps:en och visste det var en hobby för mig det var först då jag slog till på en frilufts-GPS... en Garmin Oregon 300 ( först friluftsgps:en med pekskärm) + karta. Blev ett litet hål i kassan men jag försökte ju motivera det med att: Du köper ju inte gymkort för flera tusen, du spenderar ju inte massor på krogen, du behöver ju ha något att göra på ev tjänsteresekvällar, när vi plockar svamp behöver vi den, du är värd det efter att ha jobbat så hårt , Lite hederligt självbedrägeri alltså .
    Problemet nu är att utgifterna inte slutar utan när man hittat alla i närområdet, så blir det lite resor, och sedan så börjar man skaffa på sig bra plastburkar för utläggning... Ikea får dock sponsra med pennor .

Skulle jag köpt en gps just nu, så skulle det blivit en Garmin Dakota 20 (Pekskärm med smidigt gränssnitt och kompass som är treaxlig, dvs man behöver inte hålla den helt horisontellt, geocachingläge och smidig i storlek. De flesta som jag kommit i kontakt med som har den är helnöjda. Priset är i mellanklass. Den har i stort sätt allt du behöver , Bor man i "rätt område" så kan man ladda in "gratiskartor" dvs OSM... som är användargenererade.

Om man börjar enbart med karta så titta på svårighet- och terränggraderingen och gå på sådana som har tydliga "landmärken" på satellit-vyn på Google maps, Google Earth eller eniros och Hitta.se's kartor. 

Trodde aldrig "gömma nyckel" skulle vara så kul i vuxen ålder. Det är lite roligt också att det är sådan blandning på folk som sysslar med det. Tonåringar, mammor/pappor med barnvagn, Tekniknördar, Pensionärer (förvånansvärt många),  Adrenalinjunkies- de är de som lägger gömmor som gör att  bergsklättring och dykutrustning behövs   , En del har ju ett sidointresse i UE (Urban Exploration) också. 
  • SVejsan
    PS84 skrev 2010-08-30 21:41:30 följande:
    Har också tänkt att det vore bra att testa lite innan man köper.. men sambons jobb-gps e så där o vågar inte fippla med inställningar.. o utan känns lite jobbigt.. =P
    Har du varit inne på www.geocaching.se ? Där kan man få tag på "faddrar" - efter det man registrerat sig på sidan.
    Då kan du kanske hänga med och se hur man handhar GPS:en, har du tur så finns det någon med en sådan som du vill ha... Annars är det väl att försöka fingra på någon hos en handlare... 
  • SVejsan
    Tokfrjant skrev 2010-08-30 16:22:22 följande:

Tog min första FTF idag förresten Skrattande Eller mja, min sambo fick ta den för jag hade inte förmågan att böja mig så mycket

Grattis!
    Här kring stockholmstrakten måste man vara ute extremt snabbt, de tas ofta inom någon timma och är det mitt i samhällena så pratar vi om en kvart...
    Men det är lite kul och vara ute snabbt har man tur så träffar man på någon annan som man kan ta ett snack med
  • SVejsan
    Spelar roll skrev 2010-08-30 22:40:11 följande:
    Oh! Jodå. GC2BRJ0. Så heter den. Av Herr och fru HasselnötGlad
    Får se om vi vågar oss ut och leta. Lät kul tyckte jag.
    Tittade på sidan, låter som en bra utflykt, ta med lite fika och ha ett öppet sinne när ni letar, låter välgömd, och hittar du inte den så finns det många andra. Oftast brukar man hitta dom efter att man börjar tänka "vart skulle jag lagt den...).
    Men de klurigaste kan ju vara kamouflerade som tex stubbar och sten  man skall inte tro att något är vad det ser ut som... Sett små som ser ut som skruvar (på en bro), sådana som är gömda innuti stängselsolpar osv, har själv några kluriga som inte är vad man först tror behövs ibland när det kan vara mycket folk på platsen...
  • SVejsan
    Anemia skrev 2010-08-30 11:06:54 följande:
    En lycklig make fick en garmin Oregon 450 igår på sin födelsedag! Blir lite pausande i letandet för mig ett tag nu, för idag är det leverans av Lillebror!
    Grattis!!

(Du får väl ta det lugnt och lösa en de Mysteries (frågetecken) på kammaren )
  • SVejsan
    Lowika skrev 2010-09-01 08:41:56 följande:
    Brukar passa på när jag är någonstans, men jag är inte så hård på det. Min sambo är nämligen inte lika biten, eller typ inte alls..... Är nog ovanligt att det är på det hållet! Men jag höll på med det innan jag träffade honom. Försökt, men det går inte... Dock har jag fått ta några då och då på utflykter. Har tagit i Egypten (utan gps, med kartbild och spoilerbild) Tyskland och Norge.

Har varit ute med mina cachkompisar en del på lite "hardcore" caching. Klättring (med utrustning), underjordiska tunnlar, ställen man inte kanske får vara på i allmänhet, och favoriten; "Fångarna på fortet" i Karlsborg.

Innan jag började var jag ganska mörkrädd.... vi kan säga att det gått över!
    Min sambo kan stå ut med geocaching när det är i skogen eller det inte är så mycket mugglare (men inte 5 i rad). Hon håller sig långt borta när det gäller stadscachning, tycker att vi beter oss pinsamt (jag och barnen). Hon accepterade dock att vi håller på med det på våra resor- viktigt för statistiken ju -  så vi har fått ihop lite länder ; Lettland, Polen, Danmark, Belgien, Holland, Tjeckien, Vietnam och Kambodja. - Kambodja var den som låg finast till (i närheten av Ankor Wat).

Har tyvärr inte fått möjlighet att hardcore-cacha. Har inte firningsutrustning eller nödig kunskap om klättring...
    Har dock tagit en cache som innebär att man måste gå under en motorvägsbro på en s.k. inspektionsbro över vatten - var tillräckligt spännande för barnen och några enstaka små-bunkrar...
    Vill försöka ta mig till "Fångarna på fortet" - men ser mörkt ut att jag hinner innan de fyller igen. Och FAD missar jag då resten av familjen ville till Turkiet, istället för att springa runt i ett råkallt Borås på natten. Men det får bli ett par cachar där istället. 
    (Hänger ibland på geocaching.se under ett snarlikt nick )
  • SVejsan
    snissen skrev 2010-09-08 20:36:43 följande:
    min pappa är en mkt aktiv cachare i sthlm ( "tati ") , så jag har varit med på ett antal gömmor av varierande kvalité.

Och det är just detta  " varierande kvalitet " mitt inlägg vill poängtera:
    Ni som skall gömma era första cachar; snälla tänk på dem som "hänger med" , dvs sambos, fruar , barn osv :
    en fin cach är oftast en härlig utflykt , ex gå i skogen , eller lösa gåtor på någon fin eller ovanlig plats din man normalt inte skulle komma.
    Men att leta efter gömman i rondellen i vallentuna centrum , eller stanna på nån jäkla rastplats i norsborg och leta bakom en soptunna - nej tack.

Geocaching är en superrolig "sport" , men den kan göras sååå mycket bättre om de som placerar ut gömmorna också har lite stil och finess.
    ( Och jag har ingen aning om vilka sorts gömmor pappsen har lagt- han kanske är en av "bovarna" för allt jag vet  
    Det är en balansgång det där... Det är ju bra om man varit och letat och hittat ett antal innan man lägger ut sin första så man bildar sig en uppfattning vad som är bra eller vad som är dåligt.

En inte så fin plats kan ju vara intressant ur ett historiskt perspektiv och därmed värd att besöka. Då är det en bra beskrivning som är viktig istället. Det kan ur den synvinkeln vara en bra cache.
    I andra fall så kan det vara själva konstruktionen av gömman som är intressant, att den är bra och smart kamouflerad. Då kanske det inte heller är så viktigt att den ligger på ett fint och vackert ställe heller.

Ibland kan det vara spänningen att "obemärkt" lyckas ta en cache mitt i en rondell som ger en kicken eller lite adrenalinrusch (Jag tycker att "stadscachar" kan vara rätt kul...).

Jag accepterar också en rastplatscache just för vad den är ett tillfälle att sträcka på benen. Visst kan det dock läggas lite smartare än kring soptunnan eller i "kissbuskaget".

Jag tycker sämst om de gömmorna där burken är inslängd i en buske i den risigaste delen av skogen utan utsikt eller historik  - där beskrivningen är tom. Eller en micro (filmburk) i en nedgången del av en ort / industri område bakom ett elskåp - där dessutom beskrivningen inte berättar något intressant. Gömmorna skulle bli betydligt intressantare om man i stället, kreativt har lyckats gömma en 10 literhink osynligt, eller att man berättar att på platsen utvecklade den första svenska bilen eller att det var ett gömställe för ett banditband osv.

Min första cache låg vid ett brofäste till en gammal järnvägsbro vid infarten vid samhället jag bor i, ned sprayat med tags, och lite små risigt, ena utsikten var mot villor och andra mot ett industriområde. Det intressanta var att man vet att ett hundratal meter bort så vet man att vikingarna drog sina båtar landvägen (rester hade hittats) och att det fanns en chans att man traditionellt gjort det in på 1500-talet. , och detta hade varit en av de viktigaste knutpunkterna i mellansverige. Jag tyckte det gjorda att platsen kvalificerade sig för en cache pga att den höjde allmänbildningen och var lite fantasieggande.

"Sporten" är så mångfacetterad och olika dela lockar olika personer, man kan ju alltid kolla beskrivningen och de s.k. attributen på högersidan för att kunna sålla bort det de troliga bottennappen.

Sedan finns det ettgreasemonkey-skript (dvs tillägg) till webläsaren Firefox som en del geocachare använder för att betygsätta gömmor i (och som mn kan titta på om man har det installerat), som heter GCVote. Letar man runt på geocaching.se så finns det även där ett betygsättningssystem som heter Geoscore där man kan ange ett antal favoriter utifrån hur många cachar man hittat. Där kan man se vilka cachar som i de olika länen/kommunerna anses vara extra mycket värda att besöka. ( En av mina anses bäst min kommun )

Att få en Logg från Tati är alltid trevligt då han oftast bifogar ett  foto (om man har något sevärt i närheten) och med närmar 3000 finds så håller jag med, han är aktiv . Kommer till slut få se ett ansikte på hans nick i helgen under ett event i sollentuna... Det är alltid kul att koppla ihop ansikten med namnen i loggböckerna.
  • SVejsan

I lördags var jag på event (!) , fick lite nya ansikten på alla nicknames man sett i loggböckerna , satte nytt personligt rekord i hur många gömmor jag hittat på en dag (nytt rekord: 15 st). Blev också en FTF...
    Eventen är trevliga, opretantiösa sammanställningar där likasinnade "galningar" umgås...lIte nya tips får man ofta. Dom som höll i detta event hade ansträngt sig ordentligt och släppte 24 cachar under eventet, många riktigt kluriga kamouflage fick vi se  , barnen hittade likasinnade kompisar och många kilometer smygmotion blev det...
    Rekommenderas för både erfaren och nybörjare att besöka...

• SVejsan
    SVejsan skrev 2010-09-12 20:02:10 följande:

I lördags var jag på event (!) , fick lite nya ansikten på alla nicknames man sett i loggböckerna , satte nytt personligt rekord i hur många gömmor jag hittat på en dag (nytt rekord: 15 st). Blev också en FTF...
    Eventen är trevliga, opretantiösa sammanställningar där likasinnade "galningar" umgås...lIte nya tips får man ofta. Dom som höll i detta event hade ansträngt sig ordentligt och släppte 24 cachar under eventet, många riktigt kluriga kamouflage fick vi se  , barnen hittade likasinnade kompisar och många kilometer smygmotion blev det...
    Rekommenderas för både erfaren och nybörjare att besöka...

ett event.  (skulle det stått i slutet)
  • SVejsan
    Michanna skrev 2010-09-19 22:02:02 följande:
    Har precis börjat med detta.
    Fick en TB som ska vidare i morgon hoppas jag. ( gäller att hitta en bra plats då det ska mellan flygplatser... )
    Har man TB:s så är man glad om de inte ligger för länge i någons ficka... Så det är rätt tänkt , men ni bor ju mellan Västerås och Arlanda så det borde gå att få i väg den bra. Lägg den gärna åt västerås till, in mot stockholm så är det större risk att den försvinner, iofs är det främst geocoins som någon stjäl.

Mycket micro-gömmor att beta av i centrala delarna av Enköping?  Eller letar ni främst efter gömmorna med barnen, så att det är sådana med bytesgrejor i som lockar?  Vet alla fall att det finns otaliga svåra mysteries hos er, vilket jag inte har tålamod med... Annars lyckades jag nästan leta upp alla traditionella gömmor i Enköpings centrala delar, har tänkt att vid tillfälle ta en tur bland kyrkorna ute på Trögden...
Svar på tråden Geocaching!