snissen skrev 2010-09-08 20:36:43 följande:
min pappa är en mkt aktiv cachare i sthlm ( "tati ") , så jag har varit med på ett antal gömmor av varierande kvalité.
Och det är just detta " varierande kvalitet " mitt inlägg vill poängtera:
Ni som skall gömma era första cachar; snälla tänk på dem som "hänger med" , dvs sambos, fruar , barn osv :
en fin cach är oftast en härlig utflykt , ex gå i skogen , eller lösa gåtor på någon fin eller ovanlig plats din man normalt inte skulle komma.
Men att leta efter gömman i rondellen i vallentuna centrum , eller stanna på nån jäkla rastplats i norsborg och leta bakom en soptunna - nej tack.
Geocaching är en superrolig "sport" , men den kan göras sååå mycket bättre om de som placerar ut gömmorna också har lite stil och finess.
( Och jag har ingen aning om vilka sorts gömmor pappsen har lagt- han kanske är en av "bovarna" för allt jag vet
Det är en balansgång det där... Det är ju bra om man varit och letat och hittat ett antal innan man lägger ut sin första så man bildar sig en uppfattning vad som är bra eller vad som är dåligt.
En inte så fin plats kan ju vara intressant ur ett historiskt perspektiv och därmed värd att besöka. Då är det en bra beskrivning som är viktig istället. Det kan ur den synvinkeln vara en bra cache.
I andra fall så kan det vara själva konstruktionen av gömman som är intressant, att den är bra och smart kamouflerad. Då kanske det inte heller är så viktigt att den ligger på ett fint och vackert ställe heller.
Ibland kan det vara spänningen att "obemärkt" lyckas ta en cache mitt i en rondell som ger en kicken eller lite adrenalinrusch (Jag tycker att "stadscachar" kan vara rätt kul...).
Jag accepterar också en rastplatscache just för vad den är ett tillfälle att sträcka på benen. Visst kan det dock läggas lite smartare än kring soptunnan eller i "kissbuskaget".
Jag tycker sämst om de gömmorna där burken är inslängd i en buske i den risigaste delen av skogen utan utsikt eller historik - där beskrivningen är tom. Eller en micro (filmburk) i en nedgången del av en ort / industri område bakom ett elskåp - där dessutom beskrivningen inte berättar något intressant. Gömmorna skulle bli betydligt intressantare om man i stället, kreativt har lyckats gömma en 10 literhink osynligt, eller att man berättar att på platsen utvecklade den första svenska bilen eller att det var ett gömställe för ett banditband osv.
Min första cache låg vid ett brofäste till en gammal järnvägsbro vid infarten vid samhället jag bor i, ned sprayat med tags, och lite små risigt, ena utsikten var mot villor och andra mot ett industriområde. Det intressanta var att man vet att ett hundratal meter bort så vet man att vikingarna drog sina båtar landvägen (rester hade hittats) och att det fanns en chans att man traditionellt gjort det in på 1500-talet. , och detta hade varit en av de viktigaste knutpunkterna i mellansverige. Jag tyckte det gjorda att platsen kvalificerade sig för en cache pga att den höjde allmänbildningen och var lite fantasieggande.
"Sporten" är så mångfacetterad och olika dela lockar olika personer, man kan ju alltid kolla beskrivningen och de s.k. attributen på högersidan för att kunna sålla bort det de troliga bottennappen.
Sedan finns det ettgreasemonkey-skript (dvs tillägg) till webläsaren Firefox som en del geocachare använder för att betygsätta gömmor i (och som mn kan titta på om man har det installerat), som heter GCVote. Letar man runt på
geocaching.se så finns det även där ett betygsättningssystem som heter Geoscore där man kan ange ett antal favoriter utifrån hur många cachar man hittat. Där kan man se vilka cachar som i de olika länen/kommunerna anses vara extra mycket värda att besöka. ( En av mina anses bäst min kommun

)
Att få en Logg från Tati är alltid trevligt då han oftast bifogar ett foto (om man har något sevärt

i närheten) och med närmar 3000 finds så håller jag med, han är aktiv

. Kommer till slut få se ett ansikte på hans nick i helgen under ett event i sollentuna... Det är alltid kul att koppla ihop ansikten med namnen i loggböckerna.