• Aviana

Nu kan jag inte hålla mig längre.. lite frågor om amningsbh

För det första.. vad är skillnaden på amningsbh och vanlig bh? Förutom att amningsbh:n ska vara enkel att knäppa upp med en hand..
    Men.. när man sen sätter igång och ammar.. läcker det mjölk i tid och otid då, så att man alltid måste ha amingsinlägg, och slipper man dessa inlägg i en amningsbh, typ att de har inbyggda inlägg? Det borde i så fall vara lite nasty ju.. men.. sover man med amningsbh och inlägg eller kan släppa loss tuttarna emellanåt? Haha.
    Jag har ingen aning om hur det funkar, men jag vill liksom inte gå där och läcka mjölk hela tiden.. fast det gör man kanske inte?
    Kan man använda vanlig bh ändå, fast man ammar? Typ om man är hemma eller nånstans där det inte gör så mycket om man måste böka för att få fram tutten. Klart det kan vara smidigare med amningsbh vid vissa tillfällen.
    Jag vet ju heller inte vilken storlek jag kommer att behöva, mina tuttar är inte så värst stora som det är nu så jag är mest fundersam på om det ens kommer finnas tillräckligt med mjölk..

De är ju läskigt dyra så jag vill inte lägga pengar på något i onödan..
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Nu kan jag inte hålla mig längre.. lite frågor om amningsbh
  • elinville

Jag är normala fall en stor a-kupa/liten B-kupa...när mjölken rann till var jag en stor C, snudd på d-kupa!
    Jag levde med amningsBH dygnet runt, med inlägg i för ja...jag läckte från det andra bröstet vid amning. Om man läcker väldigt mkt kan man lägga i en uppsamlingskopp och spara den mjölken så den inte går till spillo. Jag kunde absolut inte ha en vanlig BH, jätte bökigt att få fram bröstet plus att det trycker så det finns risk för mjölkstockning. Men det finns säkert de som klarat sig med vanlig BH, fast det får nog vara utan bågar isf.
    Däremot passade jag på att gå utan BH hemma för att lufta, för i början blir bröstvårtorna såriga och det är skönt att slippa ha nåt som ligger an då o då

Maja 0707, Malte 1002
  • Vickan I

Allt med amning är så olika för oss kvinnor men så här var det för mig.

Mina bröst blev jättestora (för att vara mina) , när mjölken väl rann till rejält, några dagar efter att sonen föddes. Men jag klarade mig gott och väl med amningsbh från HM. Köpte en vit och en svart för 129 kr st eller ngt sådant. Skillnaden är ju att på en amningsbh så kan du knäppa upp den fram och vika ner den så att bröstet kommer fram när du ska amma, utan att behöva dra upp eller ner en vanlig bh och krångla. Detta ska man även undvika för att det inte ska bli ngt konstigt tryck på bröstet så att man riskerar att få mjölkstockning.

Jag läckte en del i början innan det hande stabiliserat sig och även ofta när jag ammade. Då kunde det rinna till i det andra bröstet också. Jag behövde amninsinlägg för att inte läcka igenom kläderna. Inte alltid, men ville ju inte chansa uter på stan heller. Jag sov oftast med amningbh på, men vet att en del ex sover på en dubbelvikt frotéhandduk istället. Jag rek att köpa amningsbh efter att bebisen är född för det är jättesvårt att gissa strl.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • TheMother

En amningsbh knäpper man inte upp som en vanlig BH, utan den hakar man av ovanför bröstet, så man fäller ner tyget typ, på vald sida.
    Nej, de har inte inbyggda amningsilägg, utan dem lägger man i separat. Man kan ju behöva byta dem jätteofta, flera gånger/dag så det skulle verkligen inte vara praktiskt med det inbyggt.
    Vanligast är att man läcker mjölk i början, men sen tror jag det oftast stabiliserar sig och man slutar läcka (en del "sympatiläcker" dock ur bröstet som ej ammas samtidigt, just vid amningsstart).

Nog kan man väl ha vanlig Bh, t.ex hemma, men då är det rekommenderat att inte använda bygel-bh för de kan öka risken för mjölkstockning.

Mamma till Anton 080920
  • Aviana
    elinville skrev 2010-07-30 22:21:26 följande:
    Jag är normala fall en stor a-kupa/liten B-kupa...när mjölken rann till var jag en stor C, snudd på d-kupa!
    Jag levde med amningsBH dygnet runt, med inlägg i för ja...jag läckte från det andra bröstet vid amning. Om man läcker väldigt mkt kan man lägga i en uppsamlingskopp och spara den mjölken så den inte går till spillo. Jag kunde absolut inte ha en vanlig BH, jätte bökigt att få fram bröstet plus att det trycker så det finns risk för mjölkstockning. Men det finns säkert de som klarat sig med vanlig BH, fast det får nog vara utan bågar isf.
    Däremot passade jag på att gå utan BH hemma för att lufta, för i början blir bröstvårtorna såriga och det är skönt att slippa ha nåt som ligger an då o då
    Oj, blir det så stor skillnad när mjölken rinner till? :O
    Jag har 75b i dagsläget, och de bh:arna har blivit lite små nu. Men finns det inga ställen man kan hitta billiga amningsbh? Överallt ser jag hur de kostar flera hundra.. som att man automatiskt blir rikare eller borde särbehandlas för att man får barn...
    gick du tillbaka till din vanliga storlek efter amningen? Och blev brösten hängigare efteråt? Det som är bra med små bröst är att de oftast är fasta, och så vill jag gärna att de ska vara efteråt också, med liiiiiiite skillnad såklart.
  • Småtokig

Ja, man kan läcka i tid och otid tyvärr. Hade  varit praktiskt omman inte hade det. Amningsinlägg behövs oavsett vilken BH man har. Finns inga inbyggda vad jag vet.
    Jag sover i en amningstop som jag köpt på apoteket(ser ut ungefär som en sportBH.) Den är lätt att dra fram bröstet vid amning. Inlägg behövdes även på natten iaf för mig. En del läcker inte alls.

Man ska helst inte ha en BH med bygel då den kan trycka på bröstet(vilket kan ge mjölkstockning).

En del affären råder en att vänta med att köpa amningsBH tills mjölken verkligen har runnit till(brösten kan nämligen bli mycket större när den gör det)

Klart att man kan använda vanlig BH men det är mycket bökigare. Tyckte iaf jag.

Och framför allt storleken på bröstet avgör absolut inte vilken mängd mjölk man kommer ha. Det är högst individuellt.

Jag köpte en på lindex för 299 som har fungerat båda amningsperioderna tillsammans med en lite dyrare från Abdecia(eller vad de nu heter) samt amningstopparna från apoteket(jag har 3 st) Så det behöver inte bli jätte dyrt.

Grattis och lycka till!

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • elinville
    Aviana skrev 2010-07-30 22:27:41 följande:
    Oj, blir det så stor skillnad när mjölken rinner till? :O
    Jag har 75b i dagsläget, och de bh:arna har blivit lite små nu. Men finns det inga ställen man kan hitta billiga amningsbh? Överallt ser jag hur de kostar flera hundra.. som att man automatiskt blir rikare eller borde särbehandlas för att man får barn...
    gick du tillbaka till din vanliga storlek efter amningen? Och blev brösten hängigare efteråt? Det som är bra med små bröst är att de oftast är fasta, och så vill jag gärna att de ska vara efteråt också, med liiiiiiite skillnad såklart.
    Jag fick stora fast snygga bröst när jag var gravid och ännu bättre när jag ammade. När jag sen slutade så tyckte jag själv att de kändes hängiga och "innehållslösa", men om man jämför bilder så ser de ut som innan. Med en skillnad..efter mitt första barn växte brösten så mkt att jag fick  bristniingar runt bröstvårorna och jag fick även mjölkstockning på det ena bröstet så pass mkt att jag fått ärr efter det. Men det bryr jag mig inte så mkt om, bara de ser "vanliga" ut i BH
    Maja 0707, Malte 1002
  • ebbozz

min erfarenhet kommer här...
    en amningsbh är ju bra att ha (tillsammans med typ ett amningslinne) för att göra det smidigt att amma. De öppnas ju framtill, så det bara är att "langa ur" tutten.
    Mina bröst blev inte alls större när mjölken rann till, utan jag hade samma storlek som innan (dock ganska storbystad 85G-H) Jag fick sova med amningsbh då det läckte och det tyckte jag inte var så mysigt att ha i sängen. Iallafall i min amningsbh fick man ha inlägg, alltså inget "inbyggt"
    har pga min storlek haft STORA problem att hitta en bra bh. Fick tips om ullared och mycket riktigt så hittade jag en där denna gången =)
    Tror att´den kostade strax under 200kr.

• Sessilou
    Vickan I skrev 2010-07-30 22:24:01 följande:
    Allt med amning är så olika för oss kvinnor men så här var det för mig.

Mina bröst blev jättestora (för att vara mina) , när mjölken väl rann till rejält, några dagar efter att sonen föddes. Men jag klarade mig gott och väl med amningsbh från HM. Köpte en vit och en svart för 129 kr st eller ngt sådant. Skillnaden är ju att på en amningsbh så kan du knäppa upp den fram och vika ner den så att bröstet kommer fram när du ska amma, utan att behöva dra upp eller ner en vanlig bh och krångla. Detta ska man även undvika för att det inte ska bli ngt konstigt tryck på bröstet så att man riskerar att få mjölkstockning.

Jag läckte en del i början innan det hande stabiliserat sig och även ofta när jag ammade. Då kunde det rinna till i det andra bröstet också. Jag behövde amninsinlägg för att inte läcka igenom kläderna. Inte alltid, men ville ju inte chansa uter på stan heller. Jag sov oftast med amningbh på, men vet att en del ex sover på en dubbelvikt frotéhandduk istället. Jag rek att köpa amningsbh efter att bebisen är född för det är jättesvårt att gissa strl.
    precis så var det för mig oxå.
    Dock var det enklare för mig med amningslinne...så sådana från H&M levde jag i dygnet runt.
    Vissa nätter, när jag ammade liggandes i sängen, la jag en handduk under överkroppen....lite bökigt dock, men amningsinlägg passade inte på mina bröst...dem har väl fel form eller nåt!

Vänta med att köpa amnings-bh för du vet inte vilken storlek du kommer få.
    Jag skulle rekomendera dig att köpa ett amningslinne istället....dem e i 2-pack på H&M.
    Skönt att ha med till BB...o tuttarna e lixom lite friare i dem!
    Sen om du använder amnings-bh senare, så kan du ändå ha linnena som vanliga linnen under kläderna.

Varför jag tyckte om amningslinnena oxå var för att det var så bekvämt när man ammade ute på stan. Då måste man ju dra upp hela tröjan ju och det känns kanske inte så himla bekvämt o sitta o visa hela magen! Så jag hade amningslinnet under den vanliga tröjan, så när jag ammade o drog upp den, hade jag ju linnet under! perfekt.
    Less is more=)
  • Fiddle

Lindex har bra och hyfsat billiga amningsbh:ar, tror jag betalade max 179 kr styck för mina.

Sen kan jag rekommendera att även köpa en mjukisvariant av amningsbh som man kan ha när man sover. Jag har 1 sån och 2 lite rejälare, snyggare som jag har dagtid. (De skulle inte vara så sköna att sova i, därför är det bra att ha en mjukis också). Köpte min på barnens hus ganska billigt!

Jag läckte grymt mycket i början men nu har det lugnat ner sig lite, pojken min är snart 4 månader. Måste fortfarande använda amningsinlägg för säkerhets skull, är mest när jag ammar som det bahövs på det andra bröstet.

Och du kan ju använda vanlig BH hemma om du vill men du kommer troligtvis inte att kunna använda samma som du använder nu iallafall för de kommer att vara för små =)

Svar på tråden Nu kan jag inte hålla mig längre.. lite frågor om amningsbh