• t0va

Mått på Ikeas barngrind

Skulle behöva lite hjälp att mäta hur stort utrymme det är mellan spjälorna på Ikeas barngrind Patrull, vi tittade lite på en sån när vi var på Ikea men trodde den var för stor för rummet där vi behöver en grind. 

Det som är intressant är utrymmet mellan spjälorna eftersom vi dels inte vill att bebis ska ta sig igenom, men det gör den ju inte, men även att våra kaniner inte kan komma igenom. För kan de klämma sig mellan måste vi titta på någon annan lösning. Behöver en grind så de inte kan smita in på kontoret och tugga kablar, och sen så vi kan ha kaninerna i köket och bebis krälandes i lägenheten sen när det är dags. 

Ena pälsbollen är så duktig på att kissa i bebisens myspöl, och det är mindre trevlig när bebis ligger där och leker. 
    http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10113600

• Svar på tråden Mått på Ikeas barngrind
  • Fru LB

Ett tips är en kiddyguard (sök på google). Det är som en nätgrind man rullar ut. Något dyrare men tar minimalplats när den är öppnad och släpper inte igenom små kaniner.

• anne h

kaniner kommer lätt igenom den grinden, om det är kanin av mindre stl.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    Fru LB skrev 2010-07-31 09:47:02 följande:
    Ett tips är en kiddyguard (sök på google). Det är som en nätgrind man rullar ut. Något dyrare men tar minimalplats när den är öppnad och släpper inte igenom små kaniner.
    Biter de sig inte enkelt igenom den? Polyesterväv.. låter inte kaninvänligt för mig som har kaniner som gräver/tuggar på allt.

GRIND KIDDYGUARD. 0-130 CM, VIT.

Den måste monteras lägre, här springer de lätt under den.

• Fru LB
    anne h skrev 2010-07-31 09:52:33 följande:
    Biter de sig inte enkelt igenom den? Polyesterväv.. låter inte kaninvänligt för mig som har kaniner som gräver/tuggar på allt.

Den måste monteras lägre, här springer de lätt under den.
    Det tänkte jag inte på, längesen jag själv hade kaniner :)
    Man kan montera den ganska lågt, men gnagandet är nog svårare att komma ifrån.
  • t0va

Jag har tittat på den där kiddyguard, för den verkade smidig men min ena tuggar på tapeter och såna saker som är ivägen, så jag tror hon skulle på något sätt börja tugga om vi har något ivägen så hon inte kan komma in i rummet. 

5-6 cm verkar lagom, vi har en soffa där ena kaninen precis kommer under och den är 7.5cm, den andra tar sig inte igenom. Är en stor dvärgvädur och en lite mindre så inga små hermeliner för en sån smiter nog igenom väldigt lätt. Så det får nog bli en sån till en början och testa.

För den stoppar garanterat den stora som är våran lilla kissmaskin, så får sambon lära sig att stänga dörren till kontoret om det inte hjälper för den lilla tuggmaskinen så länge.

Vill gärna att livet ska fortsätta som vanligt för pälsbollarna även när bebis kommer, men jag litar inte riktigt på att min stora kanin låter bebisen ligga ifred på golvet. Hon är så bortskämd och kommer säkert bli lite avundsjuk när vi har en ny medlem i familjen. Så då kan hon i alla fall få vara i köket och skutta fritt :)  

• anne h
    t0va skrev 2010-07-31 13:02:57 följande:
    Jag har tittat på den där kiddyguard, för den verkade smidig men min ena tuggar på tapeter och såna saker som är ivägen, så jag tror hon skulle på något sätt börja tugga om vi har något ivägen så hon inte kan komma in i rummet. 

5-6 cm verkar lagom, vi har en soffa där ena kaninen precis kommer under och den är 7.5cm, den andra tar sig inte igenom. Är en stor dvärgvädur och en lite mindre så inga små hermeliner för en sån smiter nog igenom väldigt lätt. Så det får nog bli en sån till en början och testa.

För den stoppar garanterat den stora som är våran lilla kissmaskin, så får sambon lära sig att stänga dörren till kontoret om det inte hjälper för den lilla tuggmaskinen så länge.

Vill gärna att livet ska fortsätta som vanligt för pälsbollarna även när bebis kommer, men jag litar inte riktigt på att min stora kanin låter bebisen ligga ifred på golvet. Hon är så bortskämd och kommer säkert bli lite avundsjuk när vi har en ny medlem i familjen. Så då kan hon i alla fall få vara i köket och skutta fritt :)  
    Våra dvärgvädurar slinker igenom så stora/små hål, nu vet jag inte hur stora era ninisar är, våra är utställningskaniner så de är så stora som de "ska" vara.
  • t0va
    anne h skrev 2010-07-31 15:30:14 följande:
    Våra dvärgvädurar slinker igenom så stora/små hål, nu vet jag inte hur stora era ninisar är, våra är utställningskaniner så de är så stora som de "ska" vara.
    min ena är 2.3kg men den som är innekanin är på 3.5kg så hon tar sig inte igenom i alla fall. Någon glömde berätta för henne om att dvärgvädurar inte ska vara gigantiska, är djuraffärskanin så hon har nog lite andra gener i sig än bara dvärgvädur ;) Så det är frågan om utekaninen som får vara inne och nosa emellanåt kommer igenom. Men vi kom på att om hon gör det så kan vi säkert sätta fast lite hönsnät på gallret, eftersom grinden inte viks upp utan är som en dörr. Eller om det går att sätta något annat så inte bebis kan skada sig på det sen när han börjar kräla runt. 
  • anne h
    t0va skrev 2010-07-31 15:55:56 följande:
    min ena är 2.3kg men den som är innekanin är på 3.5kg så hon tar sig inte igenom i alla fall. Någon glömde berätta för henne om att dvärgvädurar inte ska vara gigantiska, är djuraffärskanin så hon har nog lite andra gener i sig än bara dvärgvädur ;) Så det är frågan om utekaninen som får vara inne och nosa emellanåt kommer igenom. Men vi kom på att om hon gör det så kan vi säkert sätta fast lite hönsnät på gallret, eftersom grinden inte viks upp utan är som en dörr. Eller om det går att sätta något annat så inte bebis kan skada sig på det sen när han börjar kräla runt. 
    wow.. vilken bjässe! en dv v ska hålla 1.4-1.9 kg..
    Det är det som är det tråkiga med djuraffärer; de köper in vad som helst, utan att veta vad det är i kaninerna, sedan kallar de dem för "dvärgkaniner" och den lilla söta växer upp till monster på flera kg..

Tips;
    i stället för hönsnät: På tex ÖB finns det svetsat fyrkantsnät, det är bra och håller för vassa tänder, vi har sånt i både hagar och burar. 
  • t0va
    anne h skrev 2010-07-31 17:45:05 följande:
    wow.. vilken bjässe! en dv v ska hålla 1.4-1.9 kg..
    Det är det som är det tråkiga med djuraffärer; de köper in vad som helst, utan att veta vad det är i kaninerna, sedan kallar de dem för "dvärgkaniner" och den lilla söta växer upp till monster på flera kg..

Tips;
    i stället för hönsnät: På tex ÖB finns det svetsat fyrkantsnät, det är bra och håller för vassa tänder, vi har sånt i både hagar och burar. 
    Precis, speciellt innekaninen är gigantisk men "smal". Ingen av de kaninerna jag har haft förut har varit så stora. Tur att man inte är nybörjare då skulle jag nog fått mig en chock, tro att det ska bli en liten söt sak så får man en gigantisk hoppande pälsboll ;) 

Tack ska kolla på ÖB om det blir ett sånt behov :D 
  • La Lola

Kompostgaller då?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • t0va
    La Lola skrev 2010-07-31 19:13:38 följande:
    Kompostgaller då?
    vi har den varianten nu för dörröppningen, men problemet är att de måste sättas fast. Inte för den lilla kaninens skull för hon är livrädd för gallret och går inte nära, men den stora klumpen river ner det och skuttar glatt iväg sen. 

Har funderat på krokar att hänga upp det men hyresvärden är inte så förtjust i att vi borrar i dörrkarmarna för att få till någon bra lösning. Just nu har vi en stor fodertunna som vi ställer framför gallret så kaninen inte kan få bort dt. Fast sen när bebisen kommer och ska bäras på blir det nog aningen krångligt att se till så kaninen inte smiter, hålla bebis och fippla ordning fodertunnan. Så därför har vi börjat kolla på barngrindar som lösning istället.  
Svar på tråden Mått på Ikeas barngrind