frågor ang närståendeadoption
Hej!
Vi har fått en pojke genom insemination på storken i Danmark.
Nu undrar vi:
Men from när blir min fru och vårdnadshavare på pappret sen?
När adoptionen går igenom eller när barnet är född?
Hej!
Vi har fått en pojke genom insemination på storken i Danmark.
Nu undrar vi:
Men from när blir min fru och vårdnadshavare på pappret sen?
När adoptionen går igenom eller när barnet är född?
Jag har utgått från att det är från och med adoptionen. Man borde väl inte kunna bli vårdnadshavare retroaktivt. Och vi är inte återbetalningsskyldiga till försäkringskassan för underhållsstödet heller.
Jag undrar då om man måste vara gifta för att partnern som inte fött barnet ska få adoptera? Eller får man adoptera ändå?
Ja, man måste vara gift. (Ja, eller partnerskapad då, om man nu är det.)
Hej, vi bor i Täby och här behövde inte min fru göra en närståendeadoption. Vi behövde bara åka till kommunen och skriva under papper på att vi varit i Danmark och inseminerat och att jag bekräftade min fru som delaktig och min fru bekräftade att hon godkänt att jag inseminerades. Detta gjorde vi 3 månader innan vår son föddes. Sen behövde vi bara ringa dem när han var född och ge personnummer och födelsevikt och så skulle kommunen skicka uppgifter till skatteverket och sen var det klart att min fru också är vårdnadshavare. Eftersom vi tydligen var först med ett sånt här ärende i Täby var det så de valde att göra vilket vi tycker var supersmidigt och bra!
Oj. Då måste de ha egna riktlinjer i Täby, som dessutom inte följer lagstiftningen.
Jag är jätteglad för er skull att det gick så smidigt, men kolla upp det ordentligt så att det verkligen stämmer. Jag har för mig att jag hörde om någon annan här på FL som fick samma besked, men att det sen drogs tillbaka och det blev lite struligt.
såg nu att ni gjort i Danmark! Tycker verkligen ni ska kolla upp det.
Vi fick samma svar här först (bor i Jönköping), vi var oxå först med detta här, men jag ringde till o med RFSL i Stockholm o fick svaret: att en närstående adoption måste göras för att den som inte bar barnet ska bli juridisk förälder OM inseminationen är gjord utomlands!
Det finns et tjejpar här i på FL som det oxå gick så lätt för och det stämmer presens att domd rog tillbaka det och fick göra på rätt sätt sedan, så kolla verkligen upp det!!
Hej och tack alla som skrivit här. Nu har jag ringt både RFSL och skatteverket och de sa precis det ni skrivit att det som Täby kommun sagt inte stämmer. Personen jag pratade med på skatteverket tyckte att det verkligen var något kommunen SKULLE veta! Hon lät rätt arg när hon sa det :) Nu har jag försökt få tag på vår handläggare på kommunen så får vi se hur vi nu ska göra.
Tycker det är oerhört läskigt att min fru inte är vårdnadshavare än och nu kanske inte blir det på några månader. Har en kompis vars syster dog när hennes barn bara var 4 dagar gammalt och pappan hade inte blivit godkänd vårdnadshavare än så barnet var utan vårdnadshavare ett tag innan han blev godkänd. Men han kunde iaf bevisa att han var barnets förälder vilket min fru genetiskt inte kan göra om något skulle hända mig! Läskigt!
Tur att jag har bra släktingar som inte skulle ta Elliot ifrån henne...
dom var förbannade här oxå, för att det SKA kommunerna veta ..
men men.. nu blev det rätt för alla inblandade o ja, det är läskigt o veta att händer det mig nåt så är W utan föräldrar, inte för att mina släktingar heller skulle ta honom från frugan men själva principen.
Lycka till med allt nu!
Jag tycker att det är fruktansvärt att det kan gå till så här. Tänk om du inte hade gått in här, Skrållisen! När hade ni då fått veta? När ni skulle begära föräldrapenning?
Och jag blir bara mer och mer upprörd över det rättslösa limbo våra barn befinner sig i. Det handlar inte bara om välvilliga föräldrar, utan om välvilliga socialassistenter och annat. Om den juridiska föräldern dör innan adoptionen går igenom kan barnet *aldrig* adopteras, fick vi besked om. Det är familjehemsplacering som gäller. Har man tur och en bra kontakt hos socialtjänsten så placeras barnet hos den ickejuridiska föräldern, men det krävs ju fortfarande kontroller och en placering ska utvärderas och granskas med jämna mellanrum. Man kan aldrig vara säker på att man får behålla barnet och barnet kan aldrig vara säkert på att få stanna.
Nu går det ju oftast bra, men ingen vill ju vara den där promillen där det *inte* gör det. Men vad är oddsen för att det kommer att bli en könsneutral föräldrapresumtion så länge socialdepartementet styrs av KD?
Yhippi!
Är så jääää**a glad
I onsdags hade nämden möte ang nedläggning av faderskap och vi fick som vill önskade...det lades ner!
Gick ändå förvånandsvärt fort. Vår son är 12 veckor!
Skrållisen: Hur har det gått? Är ni utredda av kommunen nu? Helt galet att de kunde ge er helt fel information om något så viktigt...
Vår adoption gick igenom i måndags! Sonen var då 5 månader och 4 dagar.