frågor ang närståendeadoption
Jag har utgått från att det är från och med adoptionen. Man borde väl inte kunna bli vårdnadshavare retroaktivt. Och vi är inte återbetalningsskyldiga till försäkringskassan för underhållsstödet heller.
Jag har utgått från att det är från och med adoptionen. Man borde väl inte kunna bli vårdnadshavare retroaktivt. Och vi är inte återbetalningsskyldiga till försäkringskassan för underhållsstödet heller.
Ja, man måste vara gift. (Ja, eller partnerskapad då, om man nu är det.)
Oj. Då måste de ha egna riktlinjer i Täby, som dessutom inte följer lagstiftningen.
Jag är jätteglad för er skull att det gick så smidigt, men kolla upp det ordentligt så att det verkligen stämmer. Jag har för mig att jag hörde om någon annan här på FL som fick samma besked, men att det sen drogs tillbaka och det blev lite struligt.
Jag tycker att det är fruktansvärt att det kan gå till så här. Tänk om du inte hade gått in här, Skrållisen! När hade ni då fått veta? När ni skulle begära föräldrapenning?
Och jag blir bara mer och mer upprörd över det rättslösa limbo våra barn befinner sig i. Det handlar inte bara om välvilliga föräldrar, utan om välvilliga socialassistenter och annat. Om den juridiska föräldern dör innan adoptionen går igenom kan barnet *aldrig* adopteras, fick vi besked om. Det är familjehemsplacering som gäller. Har man tur och en bra kontakt hos socialtjänsten så placeras barnet hos den ickejuridiska föräldern, men det krävs ju fortfarande kontroller och en placering ska utvärderas och granskas med jämna mellanrum. Man kan aldrig vara säker på att man får behålla barnet och barnet kan aldrig vara säkert på att få stanna.
Nu går det ju oftast bra, men ingen vill ju vara den där promillen där det *inte* gör det. Men vad är oddsen för att det kommer att bli en könsneutral föräldrapresumtion så länge socialdepartementet styrs av KD?