• ChaKaR

Lördagsgodis och en hel hög med FRUSTRATION

här hemma har jag en snart 4åring,
    och jag känner väl att jag har gett han en ganska bra fostran,
    han brukar som oftast lyssna på vad jag säger och
    håller mig ALLTID i hand när vi är ute på promenad
    (om vi inte är i skogen eller på en ja REN gångväg(där det inte finns bilväg),
    han borstar tänderna UTAN problem och äter maten duktigt,
    tittar knappt på tv(MAX timme om dagen),
    INGEN saft, bara vatten o eventuellt mjölk till frukost o middag.
    och godis, är det BARA på lördagar.

så fort det blir lördag, så vänder det TOTALT.
    han skriker, tjatar, gnäller, bråkar hela tiden, och får för sig saker hela tiden,
    och appropå ingenting,om jag o sambon pratar om att kanske åka och handla,
    så blir det precis som att vi har sagt att sonen inte får något godis
    (förmodligen känner han väl att han gjort fel eftersom han säger så),
    MEN JAG VILL HA GOOODIS(typ med den rösten att, ta inte bort det, så synd om mig)

jag blir så less av ALLT JÄDRA TJAT och gnäll,
    känner att jag inte orkar mycket mer, att det ska återkomma VARENDA lördag

nu har jag börjat ta bort godis varje gång han inte kan hålla sig, visst han får väl gnälla o så,
    men INTE HELA tiden...

eller agerar jag fel?? ska jag ge han godis??
    jag fattar inte... jag orkar inte.. vill snart inte mer..

tanken på att skicka honom till hans fader så han får känna på det FULLA ANSVARET(100% förälder) blir allt mer åtkommligt. och det får mig att må ännu sämre.

HJÄÄÄLP MIG innan jag går sönder,

finns det någon som har något förslag??
    finns det någon som känner igen sig överhuvudtaget??

• Svar på tråden Lördagsgodis och en hel hög med FRUSTRATION
  • fruis

Har ni infört lördagsgodis alltså så att ni tycker att det är OK att han äter godis varje lördag? Isåfall är det ju klart att han längtar. Mina barn börjar också prata om lördagsgodis det första de gör när de vaknar på lördagar typ.

Mitt tips till dig är att ni köper hem lördagsgodiset under veckan så att det finns hemma. Då kan han ju få godiset efter frukosten och ni slipper en halv dags tjat och längtan. Ni underlättar både för ert barn och för er själva. Ett äldre barn hade man ju kunnat vara lite hårdare mot men han är ju ändå relativt liten så varför inte låta lördagarna bli mysiga för honom istället. Ska man äta godis kan man lika gärna göra det på förmiddagen som på eftermiddag/kväll.

• studentbruttan29

sandlådan eller? Borde vara. Så du slipper tjat 6 dagar i veckan o vill ha lyx också på lördagen? Säg till barnet det är fredag så kanske du slipper detta.

Allvarligt..köp godiset en annan dag än lördagen (för du vet väl vad han gillar) o sluta handla på lördagar alternativt skicka sambon o handla själv. Eller så handlar du själv. Du är vuxen, lös problemet.

• ChaKaR
    fruis skrev 2010-07-31 18:18:50 följande:

Har ni infört lördagsgodis alltså så att ni tycker att det är OK att han äter godis varje lördag? Isåfall är det ju klart att han längtar. Mina barn börjar också prata om lördagsgodis det första de gör när de vaknar på lördagar typ.

Mitt tips till dig är att ni köper hem lördagsgodiset under veckan så att det finns hemma. Då kan han ju få godiset efter frukosten och ni slipper en halv dags tjat och längtan. Ni underlättar både för ert barn och för er själva. Ett äldre barn hade man ju kunnat vara lite hårdare mot men han är ju ändå relativt liten så varför inte låta lördagarna bli mysiga för honom istället. Ska man äta godis kan man lika gärna göra det på förmiddagen som på eftermiddag/kväll.

vi har sagt till honom redan när han börjar tjata, att godiset kommer efter middagen. och det vet han ju, han accepterar det en stund i alla fall. jag förstår med att han längtar. men ju grinigare han är o så, ju mer less blir jag. och jag är ju även sådan som inte ger efter. har jag sagt en sak så står jag för den. godiset har vi så gott som alltid hemma, så det är inge problem med det. jobbigaste är ju att han inte lyssnar. överhuvudtaget.  
  • ChaKaR
    studentbruttan29 skrev 2010-07-31 18:22:58 följande:

sandlådan eller? Borde vara. Så du slipper tjat 6 dagar i veckan o vill ha lyx också på lördagen? Säg till barnet det är fredag så kanske du slipper detta.

Allvarligt..köp godiset en annan dag än lördagen (för du vet väl vad han gillar) o sluta handla på lördagar alternativt skicka sambon o handla själv. Eller så handlar du själv. Du är vuxen, lös problemet.

nu är det så, godiset finns alltid hemma, och det är ALDRIG tjat på vardagar.. ENDAST lördagar. så.. ja jag vt inte.
  • studentbruttan29
    ChaKaR skrev 2010-07-31 18:29:28 följande:
     nu är det så, godiset finns alltid hemma, och det är ALDRIG tjat på vardagar.. ENDAST lördagar. så.. ja jag vt inte.
    Okej..men eftersom han faktiskt sköter sig sjukt bra alla andra dagar så tycker jag du ska ge godiset efter frukosten. Du får släppa på kontrollen lite, för det spelar ingen roll om du vill han ska äta det efter middagen. Får han efter frukosten så är det långt kvar till middagen o en hel hel hel dag är låååångt att vänta för en 4-åring.
  • ChaKaR
    studentbruttan29 skrev 2010-07-31 18:42:15 följande:
    Okej..men eftersom han faktiskt sköter sig sjukt bra alla andra dagar så tycker jag du ska ge godiset efter frukosten. Du får släppa på kontrollen lite, för det spelar ingen roll om du vill han ska äta det efter middagen. Får han efter frukosten så är det långt kvar till middagen o en hel hel hel dag är låååångt att vänta för en 4-åring.
    ja det är väl sant. jobbigt men sant. :(
  • Niiskuneiti

Tror det är viktigt att man har det vid samma tidpunkt varje gång, så att barnet inte känner att den kan få godis hela dagen när det är lördag. Då blir det förstås ett himla tjat hela dagen. Sen är det kanske olika när det passar bäst. Köper han att han får äta godis på förmiddagen och inte alls sen?

• fruis
    ChaKaR skrev 2010-07-31 18:27:51 följande:
    vi har sagt till honom redan när han börjar tjata, att godiset kommer efter middagen. och det vet han ju, han accepterar det en stund i alla fall. jag förstår med att han längtar. men ju grinigare han är o så, ju mer less blir jag. och jag är ju även sådan som inte ger efter. har jag sagt en sak så står jag för den. godiset har vi så gott som alltid hemma, så det är inge problem med det. jobbigaste är ju att han inte lyssnar. överhuvudtaget.  
    Ni behöver ju inte ge efter för tjat utan prata med pojken vid ett annat tillfälle och säga " Vet du, vi har tänkt efter lite och kommit fram till att du inte behöver vänta till efter middagen längre. Nästa gång det är lördag får du godiset efter frukost istället, blir inte det bra?"  Då har ni fattat ett genomtänkt beslut att ändra en regel, inte gett efter för tjat.
  • studentbruttan29
    ChaKaR skrev 2010-07-31 18:46:10 följande:
    ja det är väl sant. jobbigt men sant. :(
    jobbigt för vem? Du har ju en jätteduktig son - var stolt över det ist för o gräva ner dig att du ger lördagsgodiset några timmar tidigare. Berätta för honom hur duktig han är så han förstår.
  • studentbruttan29
    fruis skrev 2010-07-31 18:47:44 följande:
    Ni behöver ju inte ge efter för tjat utan prata med pojken vid ett annat tillfälle och säga " Vet du, vi har tänkt efter lite och kommit fram till att du inte behöver vänta till efter middagen längre. Nästa gång det är lördag får du godiset efter frukost istället, blir inte det bra?"  Då har ni fattat ett genomtänkt beslut att ändra en regel, inte gett efter för tjat.
    toppen.
Svar på tråden Lördagsgodis och en hel hög med FRUSTRATION