Hur får man en perfekt stek?
Jag har om och om igen försökt steka stek i ugnen...
blir alltid FÖR TORRT! Som tuggummi.
Berätta gärna era recept! :)
Jag har om och om igen försökt steka stek i ugnen...
blir alltid FÖR TORRT! Som tuggummi.
Berätta gärna era recept! :)
Låg temperatur och en stektermometer.
Vad är det för stek? Jag använder alltid termometer i skinksteken och hel karré. Blir aldrig torr. Nötstek gör jag så sällan så jag minns inte hur jag gör från gång till gång. Jag har nog förresten aldrig gjort i ugnen utan kokat på spisen!?
Håller med Majsan70. Men jag kan tillägga att det är bra att ösa den ofta också. Och är kvalitén på köttet dåligt blir steken trist nästan hur man än gör. Om man inte gör grytstek och kokar den i vätska förstås. Så det brukar jag göra om köpt någon riktigt billig, halvtrist köttbit.
KAnske är självklart, men steker du på den runt om först? Så att du får en stekyta och stänger porerna?
Annars så rinner bara saften ut...
Och så ska man ta ut den innan den når rätt temp och låta den vila färdigt liksom.
Vad ska det hålla för temperatur om det är, låt oss säga, skinkstek?
Det låter så lätt när ni säger hur man gör, men jag har inte vågat mig på någon stek ännu...! Har ni lök osv i formen eller står den bara som den är i ugnen?
Hmm, nu var det ett tag sedan jag gjorde stek, men runt 70 grader cirkus har jag för mig.
Alltså.. i teorin kan man ju köra ugnen på c:a 70 grader, men då tar det troligtvis vääääldigt lång tid innan köttet får den temperaturen.. Så man får ju anpassa lite utifrån stekens storlek. En stor stek tar ju längre tid än en liten så om man inte vill vänta för länge så får man ju kanske ha lite högre temperatur på en stor stek än en liten.... 125 grader bör nog funka oavsett egentligen, men man får räkna med att det kan ta ett tag.....
Ska testa med era tips när sambon är ledig nästa gång . Jag skriver hur det blev tillslut...
du ska ju göra den i stekpåse. Supersmart, gott, nästan inge´ disk, den sköter sig själv och blir absolut inte torr. Denna underbara påkomst trodde jag absolut inte på tills jag provade, nu är det min bästa vän...
Råder att till att testa själv.
Toppits stekpåse...
Dessutom blir det världens godaste sås av skekskyn som blir kvar i påsen.
www.recept.nu/1.308266/per_morberg/varmratter/kott/slottsstek
Superbra recept blir jättegod sås med!!!!!
brukar lägga i fläskskivor, blir saftigare då, jag har i lök och morötter och sånt. beror på vad jag ska göra. kör ibland i stekpåse eller i en stekgryta, den bästa jag har köpte jag på ikea, den öser steken själv och så en termometer förståss och låg tempratur. man ska ALDRIG stressa en stek.
Vi brukar göra helstekt oxfilé i ungen och köra ugnen på 125 grader och ta ut den när den är uppe i ca 57 grader. Då är det ju nötkött så det gör inget om det är lite rött om man kör dryrub på så blir det riktigt gott