Jag vill inte att min son ska umgås med dagisbarn!
Jag har en underbar liten kille på två år som jag är hemma med på heltid. Vi har inga planer på dagisstart ännu på länge, men förmodligen kommer han att gå några timmar i veckan när han blir 3,5 bara för att komma in i barngrupp och så innan skolstart.
Häromdagen var vi dock ute i parken och han började leka med ett annat barn. Denna lilla söta 3-åring hade dock ett väldigt mystiskt beteende. Hon sa saker som en 3-åring normalt inte skulle säga, retades (nananana-na) och talade nedlåtande till min son och hans jämnåriga kompis (inte heller dagisbarn). Hon kastade stenar, knuffades i rustshkanan och betedde sig på ett sett som jag verkligen inte vill att min son ska ta efter! De hade jättekul, men jag vill inte att min son ska knuffas i kanorna, retas eller kasta sten (och heller inte bli utsatt för detta, såklart).
Jag har pratat med andra mammor till hemmabarn som har märkt samma tendens och beteende hos dagisbarn. Personligen har jag inte direkt stött på dagisbarn förut, utan vi brukar bara leka med andra hemmabarn. Men de få jag har träffat (som dock har varit yngre) har lite samma beteende, de slåss och knuffas och verkar inte alls ha lärt sig att det är fel.
Hur känner ni andra hemmaföräldrar om det här? Har ni märkt ett annorlunda beteende hos dagisbarn jämte hemmabarn? Hur känner ni om eventuell senare dagisstart, eller att era barn ska umgås med dessa "härdade" barn i skolan sedan? Jag måste erkänna att tanken skrämmer mig oerhört.