• Anonym (Bea)

Vilken hårfärg får barnet då?

Om mamman är blond + blåa ögon och
    pappan svart hårig + bruna ögon
    kommer barnet med störst sannolikhet också bli svarthårig då?

• Svar på tråden Vilken hårfärg får barnet då?
  • Anonym

beror på vad det finns för gener bakåt och vad som dominerar.

Min man är blond och blåögd och jag är cendrefärgad och har bruna ögon - vi fick en son som är rödhårig, fräkning och har grön/bruna ögon (melerade)

• viseversa

japp det mörka ÄR dominant. MEN han kan ju bära på blå gener från tex sin mamma eller pappa och då är chansen för blå ögon större än om han bara har bruna gener=). 

Jag har bruna ögon och väldigt mörkt brunt hår. Min äldsta dotter han knallblå ögon och är superblond. min yngsta har gråblå ögon och har ljust ljust brunt hår.

Min sambo är blond med blå ögon. men min mamma har blå ögonsida av släkten och därför bär jag blå anlag från henne.

• viseversa
    Anonym skrev 2010-08-01 09:24:18 följande:
    beror på vad det finns för gener bakåt och vad som dominerar.

Min man är blond och blåögd och jag är cendrefärgad och har bruna ögon - vi fick en son som är rödhårig, fräkning och har grön/bruna ögon (melerade)
    Åh rött hår som är SÅÅ vackert! Jag har en bästis som har rött hår gröna ögon och fräknar. jag var såå avundsjuk på henne när vi var barn. jag ville också =). Hon är såå fin!
  • Anonym (Bea)
    viseversa skrev 2010-08-01 09:29:05 följande:
    japp det mörka ÄR dominant. MEN han kan ju bära på blå gener från tex sin mamma eller pappa och då är chansen för blå ögon större än om han bara har bruna gener=). 

Jag har bruna ögon och väldigt mörkt brunt hår. Min äldsta dotter han knallblå ögon och är superblond. min yngsta har gråblå ögon och har ljust ljust brunt hår.

Min sambo är blond med blå ögon. men min mamma har blå ögonsida av släkten och därför bär jag blå anlag från henne.
    Tack :) Har sett dig här på FL förut och tycker alltid du har så bra svar :)

Vet att detta förmodligen kommer låta korkat men jag har alltid önskat mig ett ljust barn.. alltså de typiskt svenska. ljust hår, blå ögon osv.. (det är mig o pappan till mitt barn inlägget handlar om Flört)
  • StarkMamma

Pappan till mina 2 minsta barn hyar svart år och bruna ögon. Jag har blå ögon och blond men färgar det
    Så lång hans släktingar kan minnas finns inga blå ögon i släkten. Dom är från Rumänien.
    Våra barn fick fina blå ögon och ljust hår.

Snart gör vi nummer 6!
  • Kazeer

Min mamma är blond och har blå ögon.
    Min pappas hår var mörkbrunt, när han var ung, och han har bruna ögon.

Både jag och min bror är blonda och min bror har blå ögon och jag har gröna ögon.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • viseversa
    Anonym (Bea) skrev 2010-08-01 09:37:35 följande:
    Tack :) Har sett dig här på FL förut och tycker alltid du har så bra svar :)

Vet att detta förmodligen kommer låta korkat men jag har alltid önskat mig ett ljust barn.. alltså de typiskt svenska. ljust hår, blå ögon osv.. (det är mig o pappan till mitt barn inlägget handlar om Flört)
    Tycker inte det låter korkat. Du kommer att älska ditt barn oavsätt utseende. Jag blev väldigt förvånad när Indra var blond. Jag hade förväntat mig ett mörkhårigt barn med mörka ögon och ut kom en lintott=).

När Alwa föddes hade hon mörkt hår och jag tänkte att nu snackar vi grejer. Detta vad vad jag trott hela graviditeten. Men inte heller hon fick mina bruna ögon. Dom är såå vackra oavsätt färger.

• viseversa
    StarkMamma skrev 2010-08-01 09:41:10 följande:
    Pappan till mina 2 minsta barn hyar svart år och bruna ögon. Jag har blå ögon och blond men färgar det
    Så lång hans släktingar kan minnas finns inga blå ögon i släkten. Dom är från Rumänien.
    Våra barn fick fina blå ögon och ljust hår.
    ja se där. genetik är fantastiskt=) Min mamma har blå ögon. Så även min mormor,moster,morbröder,morfar mm mm Min pappa har bruna. Men hans mamma och bror har blå. hans pappa hade bruna däremot. Så min pappa bar även han på blå anlag. men både jag och brorsan fick kastanjebruna ögon.
Svar på tråden Vilken hårfärg får barnet då?