• viseversa

Bygga barriär på allmän strand Okej??

Du brukar går till en allmän strand för att bada. Det finns en kvinna som kommer till denna strand dagligen. Ett ställe på stranden är speciellt mysigt. Brukar bli upptaget först.

Det stället ligger lite avskillt och är omgivet av små klippor,vass,både skugga och träd och har som en liten mini "privatstrand" Denna plätt hör alltså till den stora stranden och är dörför ALLMÄN.

Denna kvinna som är där dagligen sitter ALLTID där. Tror hon kommer på morgonen. Men även om hon alltid sitter där så finns det plats kvar till säker fem andra på denna lilla plätt.

Hon börjar sen dra dit stockar,vass stenar samt och bryter pinnar från LEVANDE buskar för att bygga upp en barriär så ingen kan komma ner på denna strand.

Hon bygger så hon ska göra det till hennes och hennes vänners lilla privata strand helt enkelt. Du som brukar gå ner där med dina barn kommer en dag inte ner då hon byggt med stockar ända fram till vattnet. Och där sitter hon och anser det vara "hennes" ställe. 

Går man ändå ner där så känner man sig som en inkräktare på hennes område då hon ger en sura blickar. Som om jag går in på hennes tomt olovandes ÄVEN fast ALLA har rätt att gå ner där.

Då det för små barn är lättare att komma i där. Och det är mysigt att leka i vassen och kolla på småfiskar som BARA finns där. Och även jag som har en del kilo för mycket vill gärna gå i där. Tycker det är skönt att kunna gå i lite avskillt och inte inför hela stranden=).

tycker du detta är okej? Skulle du rycka på axlarna om strandgäser började bygga för olika plättar på stränderna för eget bruk? Eller skulle du som jag bli sjukt irriternade på ego beteendet?

Vill ha lite tankar kring detta=)/Lovisa

• Svar på tråden Bygga barriär på allmän strand Okej??
  • Mallaco

Det är vid sådana här tillfällen man önskar man var lite tuffare och vågade lägga sig där iallafall och kunna möta hennes blickar och kanske tom vågade säga något.

Hade också irriterat mig och lagt mig någon annanstans och efter ett tag slutat irritera mig då hon ju tar upp min tid och får mig att vara arg utan att veta om det.

Så två val har du:

1. lägg dig där och möt hennes sura blickar med huvudet stolt och ha en väl förberädd kommentar om hon skulle säga något. Säg det  om tillfälle ges i en lugn ton och med blickan stadig.

2: lägg dig någon annanstans och bry dig inte om henne, låt inte henne vara den som drar in moln över ditt humör en solig och skön strand dag. Kanske kan du lägga dig i närheten och gå ner dit när du ska i och bada.

Lycka till!

• viseversa

Kan säga att bärriären är nu bortplockad. Blev det igårkväll. Av irriterade människor som tröttnat på hennes ego sätt. och anser att ALLA har rätt till HELA stranden. Tog ett tag att riva den kan jag säga. Nej jag var itne där själv!

• Blablabla

Jag hade lätt dragit ihop ett stort kompisgäng med barn & gått ditt varje dag & lagt mig så nära henen som möjligt. & haft kul, stojat & stört så mkt som möjligt. Tror inte det hade dröjt länge innan hon slutade gå dit ;)

• viseversa
    Blablabla skrev 2010-08-01 09:53:23 följande:
    Jag hade lätt dragit ihop ett stort kompisgäng med barn & gått ditt varje dag & lagt mig så nära henen som möjligt. & haft kul, stojat & stört så mkt som möjligt. Tror inte det hade dröjt länge innan hon slutade gå dit ;)
    Tro mig denna kärring är inte så lätt att bli av med. Hon satte sig nästan på en annan kvinnas filt och sa bokstavligt talat att hon hade minnsann städat denna strand och hade då egen rätt till denna plats.
  • viseversa

Hon hade dragit dit långa tunga stockar. Allt för att hålla andra människor borta från "hennes" lilla plätt. Skulle vilja se hennes ansikte när hon kommer dit idag och hennes bygge är puts väck=).

• viseversa

Vi ska åka dit idag. Hoppas nästan tanten är där så jag får se hennes min när hon ser att hennes barriär är väck. =). Skadeglädjen värmer ibland faktiskt.

• Veladis

Skumma människor det finns!

Var med om något liknande, fast utan barriär. Mina barn ville naturligtvis bada och leka på dem mest spännande delen av den allmäna stranden, med grunt, klart vatten, mycket  härlig sand och bra ställen att titta på och fånga småfisk. Barnvänligast på strandremsan, helt klart, dessutom. Mitt på den närmaste lilla gräsplätten låg en tant, utan barn, och solad. Jag följde efter barnen såklart, även om vi la vår filt längre bort och satte mig på min handduk i sanden ca 1½ m ifrån henne. Då fick jag höra att jag var "hänsynslös!" som inkräktade på hennes område...
    Hey, starnden är trång, det är allmän plats och det var varken så att jag slog mig ner på hennes strandmadrass eller ens skuggade solen. Jag ville bara ha uppsikt över mina icke-simkunniga barn. Något annat tycker jag hade varit hänsynslöst. Lägger man sig precis vid strandkanten får man räkna med att det blir trängre, mer folk och att det kommer att springa badande barn tillsammans med vakande föräldrar där.
    Tanten gick aldrig i och badade förresten. Om man bara ska sola och vill vara ifred, varför måste man då ligga på en allmän strand? På "bästa" platsen?

• viseversa
    Veladis skrev 2010-08-01 10:20:09 följande:
    Skumma människor det finns!

Var med om något liknande, fast utan barriär. Mina barn ville naturligtvis bada och leka på dem mest spännande delen av den allmäna stranden, med grunt, klart vatten, mycket  härlig sand och bra ställen att titta på och fånga småfisk. Barnvänligast på strandremsan, helt klart, dessutom. Mitt på den närmaste lilla gräsplätten låg en tant, utan barn, och solad. Jag följde efter barnen såklart, även om vi la vår filt längre bort och satte mig på min handduk i sanden ca 1½ m ifrån henne. Då fick jag höra att jag var "hänsynslös!" som inkräktade på hennes område...
    Hey, starnden är trång, det är allmän plats och det var varken så att jag slog mig ner på hennes strandmadrass eller ens skuggade solen. Jag ville bara ha uppsikt över mina icke-simkunniga barn. Något annat tycker jag hade varit hänsynslöst. Lägger man sig precis vid strandkanten får man räkna med att det blir trängre, mer folk och att det kommer att springa badande barn tillsammans med vakande föräldrar där.
    Tanten gick aldrig i och badade förresten. Om man bara ska sola och vill vara ifred, varför måste man då ligga på en allmän strand? På "bästa" platsen?
    Ha,ha dom tanterna kanske känner varandra. Denna tant tittar mer surt och ja visar sin plats genom att bygga steket. Men jag ska lägga mig där idag för nu är hennes staket borta ha,ha ha!!
  • pingstlilja

Vi har en "egen"strand. Vi har en havstomt och längts ner är det en vit finkornig strand. Ingen tång o perfekt för barn.
    Vi har lite av det problemet där. Alla är välkomna dit. Tilloch med dem med hund. Sen till problemet, en tant i mellan 80 och döden kör in med sin lilla svarta fiat så långt in på området(vår tomt) hon kan.
    Sen lägger hon ut tre-fyra lakan som hon ska ha. Alltså så ingen kan lägga sig jämte. Vi kan be henne att flytta undan filtarna men hon vägrar, bara vänder bort huvudet när vi pratar med henne. Alla andra stackars familjer får flytta därifrån. Dessutom skäller hon ut alla med hund. (vi har hund)

• viseversa
    pingstlilja skrev 2010-08-01 11:00:45 följande:
    Vi har en "egen"strand. Vi har en havstomt och längts ner är det en vit finkornig strand. Ingen tång o perfekt för barn.
    Vi har lite av det problemet där. Alla är välkomna dit. Tilloch med dem med hund. Sen till problemet, en tant i mellan 80 och döden kör in med sin lilla svarta fiat så långt in på området(vår tomt) hon kan.
    Sen lägger hon ut tre-fyra lakan som hon ska ha. Alltså så ingen kan lägga sig jämte. Vi kan be henne att flytta undan filtarna men hon vägrar, bara vänder bort huvudet när vi pratar med henne. Alla andra stackars familjer får flytta därifrån. Dessutom skäller hon ut alla med hund. (vi har hund)
    Ha,ha men detta är ingens tomt alls utan allmänn strand för ALLA. Förstår att du blir sjukt irriterad. Kanske ni kan påpeka att det är ERAN tomt. Att hon får ligga där men att ÄVEN andra ska kunna få plats. Ego kärringar verkar det finnas gott om tyvärr.
  • pingstlilja
    viseversa skrev 2010-08-01 11:05:50 följande:
    Ha,ha men detta är ingens tomt alls utan allmänn strand för ALLA. Förstår att du blir sjukt irriterad. Kanske ni kan påpeka att det är ERAN tomt. Att hon får ligga där men att ÄVEN andra ska kunna få plats. Ego kärringar verkar det finnas gott om tyvärr.
    Gissa om vi har försökt.

Jag hade om jag varit som dig vänligt men bestämt (lätt att sitta här på fl o säga ) att nu tänker jag plocka bort detta för mina barn kan skada sig på grenarna och "bariären".
    Jag kan säga att oftast dessa människor tycker att barnen bara är jobbiga. Där vill dom ligga o ta det lugnt o sola och då kommer vi med vagnar gummibåtar och gudvetvad. Då suckar dom
    KAnske en tanke: ta med så mycket grejer som möjligt, gummibåt badringar bollar badminton osv.
  • viseversa

Min mamma var där igår och städade undan hennes barriär. och då kom det snart fler och hjälpte till. Tillsisst var dom över 6 pers som släpade bort tantens bygge till skogen så stranden blir till för ALLA igen. hon har inte lyssnat på när folk påpekat hennes fasoner så då tog dom saken i egna händer och rev skiten igår kväll. 

• vackrastarflow

Märkligt att det verkar vara TANTER som gör detta. Väldigt sällan äldre män som hittar på sånt.

Jag hade lagt mig jättenära

• viseversa

Vi var där idag. satte oss på hennes sk "privatstrand" Och bara väntade och hoppades även lite att hon skulle dyka upp.Det gjorde hon också. och det första hon gjorde var att ringa en kompis och säga. "någon har förstört allt. Dom har släpat iväg vart enda stock"

Hon fattade fortfarande inte varför detta irriterat folk utan satt och surade hela dagen och snackade med sina vänner om vad för slags person som skulle kunna göra något sådant.

Hon insåg helt enkelt inte att det var HON som betett sig väldigt konstigt genom att bygga för en del av stranden så INGEN skulle kunna komma ner dit. OM man itne ville klättra det vill säga. 

Men nu ä det öppet för allmänheten igen och "hennes" lilla plätt blev snart fylld av folk som ville ligga där och kunna ha sina barn där.

Bygger dom upp barriären igen så kommer den rivas igen. Kanske inte av oss men det är fler som tycker hennes ego beteende är oacceptabelt. och folk har tröttnat på att hon anser att den finaste delen på stranden är enbart för henne och hennes kompisar. 

• viseversa
    vackrastarflow skrev 2010-08-01 11:29:57 följande:
    Märkligt att det verkar vara TANTER som gör detta. Väldigt sällan äldre män som hittar på sånt.

Jag hade lagt mig jättenära
    Grejen är att så länge hennes bygge var där så kunde man inte komma ner dit. Man fick helt enkelt klättra ner över ett liggande träd. och folk med bla barn valde då en annan plats att sitta på. Det är väldigt lätt att stänga ute folk från just den plätten. Och det var just det hon gjorde.

Nästa gång sätter hon väl upp taggtråd eller elstängsel eller något. Skulle inte förvåna mig faktiskt. Hon verkar vara kapabel till allt.

• vackrastarflow

Ja, bara riv tills hon inser att det inte kommer funka mer

Svar på tråden Bygga barriär på allmän strand Okej??