• maariiaa

vilka sitter i våra fängelser.

Vill bara tala om en grej lite såhär i förbifart när valet är inom räckhåll och det pratas mycket om SD.
    Stämmer det att det sitter mer invandrare än svenskar i våra svenska fängelser? Japp!
    Från vilket land kommer majoriteten? Jo FINLAND!!! ( Ja man är faktiskt invandrare även om man bara invandrat från finland)
    Med detta vill jag bara säga att allt är inte endast svart eller vitt. En siffra är inte bara en siffra. Det finns annan info som man måste ta reda på.

Och nej jag har inget emot Finska människor, jag är själv en fjärdedels finsk.

Tack åh hej!

• Svar på tråden vilka sitter i våra fängelser.
  • Anonym (no)

Nej, det stämmer INTE att det sitter fler invandrare än svenskar. Däremot finns det procentuellt fler personer med någon form av invandrarbakgrund än helsvenskar i våra fängelser. Det är stor skillnad på det.

• Anonym

Större delan av alla brott i detta land görs av invandrare, finnar, turkar, greker,folk från mellanöstern osv. Dvs invandrare!!!! Eftersom Finland ligger nära oss är det inte konstigt att de ligger i topp av de invandrare som sitter i fängelsena + att Sverige & Finland genom historien är "släkt" !!!

Tycker det borde pratas mer om detta !!!! Dvs alla brott som invandrare gör!!!

Obs jag är inte Sverigedemokrat.

• maariiaa
    Anonym (no) skrev 2010-08-01 10:41:19 följande:
    Nej, det stämmer INTE att det sitter fler invandrare än svenskar. Däremot finns det procentuellt fler personer med någon form av invandrarbakgrund än helsvenskar i våra fängelser. Det är stor skillnad på det.
    Ja självklart är det så, jag uttryckte mej fel.
  • Tingeling82

I det hela taget så är invandrare överrepresenterade i vår kriminalvård vare sig dom är invandrade från Finland eller något annat land. Och hur stor del av svenska befolkningen är inte invandrade från Finland under krigen, så om man ser till antalet invandrade finnar så vet jag inte om dom är så överrepresenterade gent mot folk med annan invandrarbakgrund. Bara en parantes..

• Tittij
    Anonym (no) skrev 2010-08-01 10:41:19 följande:
    Du får nog formulera om det där, förstår inte hur du menar..
    Menar du att invandrare inte är samma sak som "invandrarbakgrund" eller? För om det är fler procentuellt så är det ju samma sak som att det är fler. Om du nu inte menar sett ur befolkningssynpunkt
  • Anonym (no)
    Tittij skrev 2010-08-01 10:44:28 följande:
    Du får nog formulera om det där, förstår inte hur du menar..
    Menar du att invandrare inte är samma sak som "invandrarbakgrund" eller? För om det är fler procentuellt så är det ju samma sak som att det är fler. Om du nu inte menar sett ur befolkningssynpunkt
    Exempel....Om det finns 1000 människor och 200 av dem är invandrare. I fängelset sitter 5 invandrare och 10 svenskar. Då sitter det dubbelt så mycket svenskar i fängelset men procentuellt sitter 2,5% av invandrarna i fängelse men bara 1% svenskar, så nej, det är inte samma sak.
  • Tyrell

Av dem som sitter i fängelse är nästan 95% män, där kan vi snacka om överrepresentation och majoritet!

Svar på tråden vilka sitter i våra fängelser.