• mor lilja

Behålla SGI med andra barnet

Jag har alltid förstått det som att man måste bli gravid innan första barnet är 1 år och 9 månader för att få behålla samma SGI. Men det verkar som jag missförstått? Att bara man ser till att ha 100% sysselsättning så får man behålla den? Hur länge som helst? Vad var det med 1 år och 9 månader för nått då? Kan någon förklara för n förvirrad.

• Svar på tråden Behålla SGI med andra barnet
  • MassiiMotoo

Blir du gravid innan första barnet är 1 år och 9 mån får du samma fp med andra barnetn MEN du måste fortfarande skydda ditt SGI för att t.ex kunna få ersättning om du skulle bli sjuk

• mor lilja

Så huvudsaken är att jag har 100% sysselsättning tills jag blir gravid? eller tills barnet är fött?

• MassiiMotoo
    mor lilja skrev 2010-08-01 11:48:10 följande:

Så huvudsaken är att jag har 100% sysselsättning tills jag blir gravid? eller tills barnet är fött?

Ja eller 60 dagar innan BF då du redan kan börja ta ut fp.

OM du skulle skippa att ha 100% sysselsättning och bli gravid innan barnet blir 1 år och 9 mån så får du samma fp med andra barnet bara att du har nolla  ditt SGI då.
  • Alexi

du måste ha 100 procent sysselsättning till barnet föds för att behålla din SGI. Det här med att bli gravid igen inom 1 år 9 mån är en hjälpregel för att underlätta för föräldrar, dvs gör att man inte måste tex jobba heltid för att få samma fp vid barn nummer två. Men gör man det ändå alternativt jobbar deltid och fyller upp resterande tid med fp så spelar det ingen som helst roll när barn nummer två kommer. 

Svar på tråden Behålla SGI med andra barnet