Inlägg från: Grus grus |Visa alla inlägg
  • Grus grus

Svenska sättet att uppfostra är oehört GRYMT

Jag har läst om det där, och det räknas faktiskt som en svensk metod. Jag har mest fascinerats i alla år som förskollärare, där föräldrarna alltid använder den metoden när de hämtar sitt barn som inte har större lust att följa med. Sen undrar föräldrarna varför ungen blir ledsen ibland när de lämnar på morgonen???
    Jag skulle inte kunna hota min unge med att överge henne. Just denna diskussion har vi haft flera gånger på jobbet. Men däremot berättar jag för henne vad som kommer att hända nu, till exempel säger jag: -Kom nu Lovis, nu ska vi gå.
    Ifall Lovis vägrar komma ibland, blir det istället att jag säger tvärtom. Jag säger:
    - Kom nu, annars kommer jag och hämtar dig.
    Då brukar hon komma snabbt. För min unge vill klara sig själv, och att bli buren är inte kul.

Så visst hotar jag min unge ibland, vilken förälder gör inte det? Men däremot försöker jag tänka på vad det faktiskt är jag säger till henne, ocfh hur jag hade reagerat om någon hotat mig på det sättet.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • Grus grus
    anne h skrev 2010-08-05 19:12:03 följande:
    Gissa om jag hade fått bära om jag sagt så!!! Inte sjutton hade de gått om de kunde blivit burna, dumma är de ju knappast, di små
    Ja alla barn är unika, men man kan ju försöka hitta något annat att säga än att hota med att överge barnet. För min unge funkar det med att säga att jag annars kommer och hämtar henne, hon krånglar i famnen och säger att jag ska släppa ner henne för hon vill gå själv. Icke, säger jag då. Du kom inte när jag ropade flera gånger, så nu bär jag dig. Det tycker hon inte alls är roligt.
    Men det är klart, om dina barn skulle tycka det vore perfekt, är det kanske inte den bästa metoden!
    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
Svar på tråden Svenska sättet att uppfostra är oehört GRYMT