• IdiotPrayer

vecka 13 och OROLIG!

är i v 12+4 idag och är såååå orolig! har mått väldigt illa genom hela graven hittills och började med postafen i tisdags,vilket hjälpt jättebra. Nu tar jag dom två ggr per dygn och måt inte illa längre.Blir osäker på om jag skulle må illa igen om jag slutade med dom,men vågar inte sluta heller...:S brösten växer inte längre och ömmar inte(men är större än innan jag blev gravid),och jag äter "normalt". Får hjärtklappning och blir regält andfådd när jag rör på mig,typ promenerar på stan,och blir svimmig av att stå och gå för länge...
     Är väldigt hård i magen och blir som en ballong mot kvällen. är dessutom väldigt trött,men det beror antagligen på postafenet.
       Är så jävla rädd att bebisen ska vara död,att den slutat växa!!! har ingen växtvärk i magen alls längre...
    Hade regält ont i mage och rygg för nån vecka sen,är rädd att nåt gick snett då...:(
    Ska på inskrivning den 11e då jag precis ska ha gått 14 fulla veckor,men funderar på att kolla om jag inte kan få komma och lyssna på hjärtljud nu på onsdag då jag gått 13 fulla. Går det att höra hjärtat då? jag är smal så det är inget "extra" mellan livmodern och utanpå magen...hörs det inte vill jag äka in och kolla med UL ju...:/

• Svar på tråden vecka 13 och OROLIG!
  • glittercarro

Hej ursch förstår din oro, tycker att du borde ringa och prata med mödravårdscentralen, dom ska ju veta om det är normalt eller inte. hoppas att det blir bra och lycka till :)

• Sara 07

Du har precis gått in i andra trimestern och då brukar de flesta må bra igen. Jag tror inte  du behöver oroa dig, men kolla upp det om du mår dåligt. Kram

• MikaW

Hej! Visst kan man höra hjärtljud vid v13-14 Har en dotter fördd 07 och hennes hjärtljud hördes redan v. 7! :) jag bor i Finland och vi har ett litet annorlunda system här än vad ni har i Sverige, här så skriver man in sig hos mödrarådgivning typ v 7-10 och sen får man ett ultraljud v. 11-13 och ett till v19-20. Hjärtljuden kollas varje gång man går dit!
    Om jag vore du skulle jag ringa dit och berätta om din oro så skulle du säkert få komma in på en kontroll för att se att allt är bra! Lycka till! :)

• Angelmommy

Du borde prata med din bm, men jag tror inte att du behöver vara orolig! Du kan beställa hem en Angelsound på internet, då kan du höra din lillas hjärta när du vill :)

Lycka till, kram

• Liam0411

När jag väntade min son har jag för mig att BM kallade V. 13 för "spökveckan", just för att många symptom försvann då...tror inte du behöver oroa dig.

Älskade och saknade Liam 2004-2006
  • Lillary

Hej!
    har gått in i v 13 (12+5) o mitt illamående har nästan försvunnit, jag är inte lika trött längre, mina tuttar gör inte ont heller men har behållt jumbostl (till min sambos glädje då han kan få röra dem när det inte gör ont!) hahaha....
    Jag börjar helt enkelt må bra vilket är fullt normalt! Skrattande
    Men är du orolig så tycker jag att du pratar med din BM o kanske kan få ett UL...
    Jag har sett våran lilla knodd två ggr på UL...
    Först var det en liten räka men förra veckan (KUB test) så var det en liten parvel där inne *pekar på magen* som låg o vevade med armarna o kickade som Bruce Lee o mådde hur gott om helst!
    Har börjat känna små små små bubblingar i magen oxå! :)

När det gäller anfåddhet o hhjärtklappning - gud nåde i himlen - jag tror jag ska dö varenda gång när jag går upp till lgh, bor på 3 dje våningen - bara att prata i tfn är en andfådhets prövnng.... *flååås*

Trög i magen? Ajajajajaaaaj - ät linfrön tjejen, det gör jag varje morgon o det underlättar lite iaf!

• O Z

Jag är i vecka elva och jag känner mig också orolig. Förra graviditeten fick jag mf i vecka 13, och jag börjar känna att det datumet närmar sig nu. Skulle helst vilja gå och kolla upp hur den mår med ett ultraljud, men jag vet inte hur jag ska få till det. De gör ju inge ultraljud bara för att man vill. Jag kan tillägga att jag har gjort två stycken tidigare, ett i vecka sex och ett i vecka åtta där man kunde se hjärtslagen.

• IdiotPrayer

ringde till mvc och förklarade,men den bm sa at dom absolut inte lyssnar hjärtljud så tidigt(v.14-15) för att man inte hör ngt...att man inte börjar lyssna förrän v 18-19....känns jobbigt. hon bokade in mig på en läkartid den 12e aug så jag får prata med en läkare och så får man se då om man ska göra nåt,men jag vill inte ha fler ul nu helst,vill vänta till rul. har redan gjort två vul,ett i ca v.7+ och nästa i v.10+...känns lite mycket. men vill ju samtidigt veta att allt e bra...:/

hoppas så ni som peppar har rätt!tagit så lång tid för oss att bli gravida och känns som hela världen faller sönder om det skiter sig nu:(
    tack för alla era svar!kram!

• Mrs Ray

Jag tror att du oroar dig helt i onödan. Har du dessutom gjort ultraljud i vecka 10 är risken liten att något hänt nu. Som många säger går ju de där symtomen över när du går in i andra trimestern - illamåendet försvinner, kramperna i magen när livmodern växer försvinner osv. 

Det hör till att man är lite orolig under en graviditet, hormonerna snurrar och känslorna är upp och ner för de flesta. 

• IdiotPrayer
    Mrs Ray skrev 2010-08-04 09:39:10 följande:
    Jag tror att du oroar dig helt i onödan. Har du dessutom gjort ultraljud i vecka 10 är risken liten att något hänt nu. Som många säger går ju de där symtomen över när du går in i andra trimestern - illamåendet försvinner, kramperna i magen när livmodern växer försvinner osv. 

Det hör till att man är lite orolig under en graviditet, hormonerna snurrar och känslorna är upp och ner för de flesta. 
    åh! hoppas du har rätt...vill ju bara få slappna av! Ligger på helspänn så fort jag ska sova och känner efter bubbel i magen,men det enda som bubblar där är gaser...:P Med dottern kände jag sparkar (syntes tom utanpå) i v.16-17 typ...
Svar på tråden vecka 13 och OROLIG!