• frökenelisabeth

Barn med på spa - hur tänker man då?

Var på spa i helgen och slogs över hur många som hade med sina barn, och hur jobbigt det verkade vara för alla. Det yngsta barnet som vi såg var kanske 1,5 - 2 år, och med sin mamma. Barnet pratade högt i relaxavdelningen och mamman försökte hyssja, men ett så litet barn kan ju inte förstå varför man måste prata tyst. Det var alltså inget gnäll eller skrik, men högt prat.

Andra barn var äldre, runt sex-sju, och här försökte föräldrarna få dem att förstå att de inte fick plaska, inte hoppa i poolen, inte väsnas. Det förstår barnen ju, men man märkte på dem att det var svårt ändå, och ibland glömdes det bort. Till irritation för både föräldrar och andra spa-gäster förstås.

Vad jag såg var alltså en situation som verkade jobbig både för föräldrar, barn och för andra spa-gäster som vill ha lugn och ro. Vad tänker man som förälder när man tar barnen med på spa? Kan man hinna njuta själv av det mellan alla hyssjningar och förmaningar? Barnen hade garanterat få mer ut av ett äventyrsbad, och vi andra gäster hade sluppit det stök och oväsen som barn ju genererar.

Jag förstår verkligen inte att så många verkar tycka spa är ett familjenöje. Barn vill väl inte sitta stilla i en relaxpool och njuta av tystnaden?

Nån här inne som spa-at med sina barn och kan hjälpa mig förstå hur man tänker? Är det nån slags upfostringsgrej, att barn ska lära sig vara med på, och uppskatta vuxensaker? Eller vad?

• Svar på tråden Barn med på spa - hur tänker man då?
  • MrsMommy

Jag var på spa nyligen tillsammans med en kompis som är tvåbarnsmamma, hon behövde få en dag för att bara skämma bort sig själv. Efter lunchen kom vi tillbaka och det fanns då massor av barn där. Vi ställde oss samma fråga som du gör, min kompis skulle ju få en liten barnfri dag... I poolen bredvid bubbelpoolen var det tre killar ca 6-9 år som lekte jättevilt, ingen vuxen i närheten verkade känna dem. Inte så avslappnande! Och poolen var ju inte riktigt anpassad för lek heller, de hade nog haft mycket roligare i en riktig simhall!

• frökenelisabeth
    MrsMommy skrev 2010-08-01 19:45:57 följande:
    Jag var på spa nyligen tillsammans med en kompis som är tvåbarnsmamma, hon behövde få en dag för att bara skämma bort sig själv. Efter lunchen kom vi tillbaka och det fanns då massor av barn där. Vi ställde oss samma fråga som du gör, min kompis skulle ju få en liten barnfri dag... I poolen bredvid bubbelpoolen var det tre killar ca 6-9 år som lekte jättevilt, ingen vuxen i närheten verkade känna dem. Inte så avslappnande! Och poolen var ju inte riktigt anpassad för lek heller, de hade nog haft mycket roligare i en riktig simhall!
    Där jag var försökte de flesta föräldrar verkligen hålla efter sina barn. Cred för det, men det känns ju verkligen som om bägge parter förlorar på det. Det stod att lek och hopp var förbjudet i poolen. Hur kul är det för barn? En pappa försökte övertala sonen att prova ångbastun, men han ville verkligen inte vara därinne....

De som har spa borde införa åldersgräns på det tycker jag, 15-16 år kanske? Skulle vara bättre för både barn och vuxna!
  • MrsMommy

Spat jag var på hade åldersgräns, förutom en dag i veckan efter lunch, och just då var vi där...

• Mallan76

Nej, om man åker på SPA vill man definitivt ha barnfritt! Det är väl det som är meningen med SPA, att få koppla av och ta det lugnt?
    Om jag inte skulle få tag på nån barnvakt skulle jag hellre stanna hemma med mina barn!

Om man nu måste ha med sig sina barn, får man väl se till att ta med sig sin partner och turas om, när den ena är på behandling får den andra ta hand om kidsen, och vice versa.

Kolmården har ett hotell med familjespa som är mer anpassat för barnfamiljer. Det kan väl vara OK.

Svar på tråden Barn med på spa - hur tänker man då?