• helena84

Hur ska man veta vad som är rätt?????

Jag har en dotter som är 5½ månad.
    Hon är inte tjock men lite bebisrultig...(bilder finns på www.hemmahoshelenaomajken.blogg.se)
    De har klagat på BVC och sagt att jag i princip måste vänta MINST fyra timmar mellan målen men INTE mer än fem timmar. (och om hon sover tycker de att jag ska väcka henne!)
    Hur vet man vad som är okej? Jag tycker inte att jag ska låta henne vara skrikig i över en timme för att det måste gå fyra timmar mellan målen?!

En "vanlig" dag kan se ut såhär:
    ca8:00 ca 200 ml ersättning NAN2
    ca11:00-11.30 Lunch med pureé och fruktpureé eller yoggi som desert
    ca15:00 ca 200 ml ersättning NAN2
    ca.19:00 1 portion banangröt Sempers från 4 mån
    ca21:00-21.30 120ml ersättning NAN2 för att kunna somna och komma till ro.

Sedan sover hon hela natten utan att vakna så hon äter ju inte alls då.
    Är det okej att äta mer på dagen eftersom hon inte äter på nätterna längre?
    Dessutom undrar jag när man byter ut ersättningen mot vanlig vällning....tycker inte att jag får några ordentliga svar på bvc så jag känner mig väldigt handfallen.

När bör hon äta enbart fast föda...när skippar man ersättningen?

Hur i hela friden ska man veta vad som är rätt????

• Svar på tråden Hur ska man veta vad som är rätt?????
  • SandraP81

Jag tycker det låter jättebra att hon äter på dagen och inte på natten, det är ju precis så det ska vara! Och hon ser absolut inte alls för rultig ut. Ge henne mat när hon vill ha tycker jag!

Ersättningen kan du byta ut mot välling (t ex kväll o morgon) när hon äter ordentligt med mat till lunch och middag och äter mellanmål. (T ex nästan en hel burk mat vid två tillfällen på dagen) I början kan du blanda hälften ersättning och hälften välling och ge. Ersättning innehåller ju mer näringsämnen så därför är det ju bra om hon äter ganska bra med mat under dagen. Runt 6 månader började vi introducera välling.

Alla barn är olika och är olika rultiga, det jämnar ut sig sen! Var inte orolig... Min Bvc-sköterska skulle aldrig säga så som ditt Bvc sagt till dig. Följer hon kurvan osv så finns det ingen anledning att dra ner på maten.

• SandraP81

Tillägg, jag menar att ersättningen innehåller mer näringsämnen än välling därför är det bra att hon äter ordentligt med mat när du går över till välling. Solig

• lilja87

Har kollat på dina bilder och jag tycker att din lille tjej ser helt normal ut, inte ens knubbig! Är hon hungrig så mata henne!

• helena84
    SandraP81 skrev 2010-08-01 22:31:10 följande:
    Jag tycker det låter jättebra att hon äter på dagen och inte på natten, det är ju precis så det ska vara! Och hon ser absolut inte alls för rultig ut. Ge henne mat när hon vill ha tycker jag!

Ersättningen kan du byta ut mot välling (t ex kväll o morgon) när hon äter ordentligt med mat till lunch och middag och äter mellanmål. (T ex nästan en hel burk mat vid två tillfällen på dagen) I början kan du blanda hälften ersättning och hälften välling och ge. Ersättning innehåller ju mer näringsämnen så därför är det ju bra om hon äter ganska bra med mat under dagen. Runt 6 månader började vi introducera välling.

Alla barn är olika och är olika rultiga, det jämnar ut sig sen! Var inte orolig... Min Bvc-sköterska skulle aldrig säga så som ditt Bvc sagt till dig. Följer hon kurvan osv så finns det ingen anledning att dra ner på maten.
    Tack för ditt svar...
    Menar du att jag kan blanda ersättning och välling 50/50 i samma flaska? Är det samma mättnadskänsla i vanlig vällning som i ersättning?
    Tycker det är så svårt att veta om hon klagar för att hon är hungrig eller om det är något annat.
    Hon äter alltid med god aptit!
    Vid lunchen äter hon en hel (liten) burk mat och efterätt utan problem!
  • Tjohalia

Jag tycker hon ser jättefin ut och fattar inte alls vad dom "klagar" över! Dessutom tycker jag att hon verkar äta på bra tider också, hon äter ju dessutom inte heller på natten så hon bör nog äta det hon gör på dagen. Min dotter var BETYDLIGT knubbigare som bebis, men sen hon växte ur bebishullet så har hon varit helt normal och är det fortfarande (nu är hon 5 år).

Jag tycker du ska strunta i bvc, se till att din dotter är mätt och belåten och inte behöver vänta på maten bara för att bvc sagt så!

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • SandraP81
    helena84 skrev 2010-08-01 22:35:03 följande:
    Tack för ditt svar...
    Menar du att jag kan blanda ersättning och välling 50/50 i samma flaska? Är det samma mättnadskänsla i vanlig vällning som i ersättning?
    Tycker det är så svårt att veta om hon klagar för att hon är hungrig eller om det är något annat.
    Hon äter alltid med god aptit!
    Vid lunchen äter hon en hel (liten) burk mat och efterätt utan problem!
    Vällingen brukar oftast mätta mer än ersättning. Men ja du kan blanda 50/50 eller 70/30 osv om du vill. Det gjorde vi i början för att introducera, vällingen har ju en annan konsistens.

Såhär såg en dag ut för oss runt 6 mån

07 - ca 200 ml välling (eller välling blandad med ersättning)
    11 - en barnmatsburk
    14-15 -mellanmål (banan, yoghurt etc)
    17 - barnmatsburk
    19-20 Gröt

Sen kan man ju byta ut grötmål mot välling om man vill eller ge mer välling nån timme efter gröten om dom inte ska nattas direkt. Så de håller sig mätta inför natten. Vissa dagar är de ju hungrigare än andra dagar så då får man ju ge lite extra mat eller välling eller så. Gröt är ju som välling bara lite tjockare konsistens. Glad
  • helena84
    Tjohalia skrev 2010-08-01 22:38:44 följande:

Jag tycker hon ser jättefin ut och fattar inte alls vad dom "klagar" över! Dessutom tycker jag att hon verkar äta på bra tider också, hon äter ju dessutom inte heller på natten så hon bör nog äta det hon gör på dagen. Min dotter var BETYDLIGT knubbigare som bebis, men sen hon växte ur bebishullet så har hon varit helt normal och är det fortfarande (nu är hon 5 år).

Jag tycker du ska strunta i bvc, se till att din dotter är mätt och belåten och inte behöver vänta på maten bara för att bvc sagt så!

Tack, skönt att höra att fler än jag reagerar på bvc och vad de säger....funderar på om hon själv kommer ihåg hur det är att ha ett litet barn?
    Jag har ju gett henne mat innan fyra timmar fast jag blev tillsagd och med era svar känns det som jag tagit rätt beslut,
    Men som sagt man blir handfallen och eftersom jag är själv med min lilla flicka har jag ingen sambo att diskutera såna här saker med.
    Tack!
  • helena84
    SandraP81 skrev 2010-08-01 22:40:50 följande:
    Vällingen brukar oftast mätta mer än ersättning. Men ja du kan blanda 50/50 eller 70/30 osv om du vill. Det gjorde vi i början för att introducera, vällingen har ju en annan konsistens.

Såhär såg en dag ut för oss runt 6 mån

07 - ca 200 ml välling (eller välling blandad med ersättning)
    11 - en barnmatsburk
    14-15 -mellanmål (banan, yoghurt etc)
    17 - barnmatsburk
    19-20 Gröt

Sen kan man ju byta ut grötmål mot välling om man vill eller ge mer välling nån timme efter gröten om dom inte ska nattas direkt. Så de håller sig mätta inför natten. Vissa dagar är de ju hungrigare än andra dagar så då får man ju ge lite extra mat eller välling eller så. Gröt är ju som välling bara lite tjockare konsistens. Glad
    Tusen tack!!!!
  • Tjohalia
    helena84 skrev 2010-08-01 22:43:50 följande:
    Tack, skönt att höra att fler än jag reagerar på bvc och vad de säger....funderar på om hon själv kommer ihåg hur det är att ha ett litet barn?
    Jag har ju gett henne mat innan fyra timmar fast jag blev tillsagd och med era svar känns det som jag tagit rätt beslut,
    Men som sagt man blir handfallen och eftersom jag är själv med min lilla flicka har jag ingen sambo att diskutera såna här saker med.
    Tack!
    Tilläggas bör väl att vi aldrig fick höra ett ord negativt om hennes vikt på bvc, trots att både jag och hennes pappa bär på en hel del övervikt så dom hade ju lätt kunnat vara fördommsfulla. Tvärtom har dom stöttat mig när jag uttryck oro för att hon ska bli/vara överviktig och övertygat mig om att hon inte är det och att vi har bra matvanor för henne.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • helena84
    Tjohalia skrev 2010-08-01 22:57:54 följande:
    Tilläggas bör väl att vi aldrig fick höra ett ord negativt om hennes vikt på bvc, trots att både jag och hennes pappa bär på en hel del övervikt så dom hade ju lätt kunnat vara fördommsfulla. Tvärtom har dom stöttat mig när jag uttryck oro för att hon ska bli/vara överviktig och övertygat mig om att hon inte är det och att vi har bra matvanor för henne.
    det är nog väldigt olika vad man får för svar och rekomendationer på bvc.
    Hade en vikarie nu förra gången och hon hade helt andra åsikter.
  • Ronjan709

Klart du ska ge ditt barn mat om hon är hungrig även oftare än 4 timmar mellan målen. Så klart du INTE ska väcka ett barn som sover på natteno mata det. Ditt barn har inte ens problem med att väga för lite och endå tipsar bvc om att väcka ett sovande barn o skapa en rutin att äta på natten helt i onödan.

Jag tycker snarare att du hade ett långt uppehåll på em från 15 till 19.00. 

• helena84
    Liljan75 skrev 2010-08-05 23:09:50 följande:
    Klart du ska ge ditt barn mat om hon är hungrig även oftare än 4 timmar mellan målen. Så klart du INTE ska väcka ett barn som sover på natteno mata det. Ditt barn har inte ens problem med att väga för lite och endå tipsar bvc om att väcka ett sovande barn o skapa en rutin att äta på natten helt i onödan.

Jag tycker snarare att du hade ett långt uppehåll på em från 15 till 19.00. 
    Tack för ditt svar.
    Nej jag tycker också att det verkar tokigt att väcka ett barn som sover hur gott som helst på natten.

Tyvärr har hon ont i tänderna nu och har varit jätteorolig så då har jag faktiskt gett henne en halv flaska på natten. Då har hon fått ro igen.
    Men det tillhör ju verkligen inte vanilgheterna.
Svar på tråden Hur ska man veta vad som är rätt?????