Inlägg från: Anonym (Aahhh!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aahhh!!)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning....  NEJ! Inget att diskutera av skulle vi!

Kände mig så föremjukad! Jag är en jäkligt känslig person och har lidit av social fobi tidigare...detta är er ett mardsömms scenario för mig. Tog väldigt illa vid mig och har en klump i magen fortfarande. En massa folk på bussen. 
    Idiot som jag är så gick jag av, är en sån jävla mes!!  Önska att jag stod kvar, stod på mig!

Självklart så förstår jag att det kan va jobbigt med barn. Det tycker jag själv att det kan vara. Men va fasen! Man borde ju ha någon form av tollerans när man arbetar med olika typer av människor?!

Kan säga att min son inte var skrikig och arg utan han sjöng  och gav ut ett tjut då och då.
     Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig. Men han är inte ens två! Har varit med om betydligt mer störande människor och högljuddare barn än min son. Så det va inget "märkvärdigt".

Hade det varit  ett äldre barn jag hade med mig som vet va som är oki och vad som inte är oki så hade jag absolut gått av bussen, men min snart 2 årige son!

Man kan väl inte slänga av folk hur som helst? Hade det varit en skrikig bäbis, eller en handikappad tonåring som gjorde ljud ifrån sig skulle han ha rätt att slänga av en då  oxå??

Mitt barns pappa gick och pratade med föraren när den kom till hållplatsen dit vi skulle. Och han sa" Jag har huvudvärk, det va fint väder så hon kunde ta nästa buss".

Borde man inte sjukanmäla sig i så fall? Har mailat bolaget och hoppas på ett svar.

Är det oki att man slänger av folk från bussar för ett ett barn är högljudd!!??? Är jag halt bäng för att jag blir uppröd?!

• Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!
  • Anonym (Aahhh!!)

Har funderingar på att anmäla och sonens pappa är oxå riktigt förbannad. Har tagit nummret på bussen och tidpunkten,,, så namnet på föraren blir inte svår att hitta.

Har tänkt att ringa i morgon till bolaget och prata med dom. Vart anmäler man då?? Pappan proppsar på att jag ska kontakta media och hela kittet.

Skulle ha sagt ifrån mera men jag är en sån typ som grinar när jag blir arg och jag gillar inte att grina ofentligt=/ hehe

Tycker oxå att det är synd att ingen annan reagerade, det skulle jag ha gjort.

• Anonym (Aahhh!!)
    Queenie70 skrev 2010-08-01 23:02:04 följande:
    Media är en bra idé tycker jag. Ni kanske får gratis bussresor resten av livet som kompensation
    Hehe, Jo det hade ju kunnat vara något, fast jag funderar ju alvarligt på att skaffa mig ett körkort nu=)
  • Anonym (Aahhh!!)
    Clotilda skrev 2010-08-01 23:02:46 följande:
    Såklart prata med bussbolaget och anmäla händelsen (vet inte vart dock), men media kanske man kan vänta med om det visar sig att bussbolaget inte vill ta ansvar eller fortsätter behandla illa. Ge bussbolaget en chans först att rätta till situationen

Jag hoppas att dom kommer att be om ursäkt och kanske betala för mitt körkort=). Nej men jag vet inte vad man ska förvänta sig. Det bästa man kan hoppas på är väl att dom ser över sin personal!
  • Anonym (Aahhh!!)

Stött blev man i alla fall. Skönt att veta att jag inte va överkänslig utan att det va stört att han slängde av oss. Stod och grina i stan, va så fruktansvärt arg!

• Anonym (Aahhh!!)
    Anonym skrev 2010-08-02 00:43:50 följande:
    Om barnet skriker, gråter osv hela tiden så kan förarens koncentration brista. Det är inte robotar som kör bussar!
    Ja men visst. Själv skulle jag ha gått av bussen och försöka trösta mitt barn om det vore skrik och otröstlig gråt.  Men detta som hände igår är en fis i rymden om man jämför med liknande situationer där barn har varit högljudda.

Hade han huvudvärk-som han sa att han hade, så borde han ha sjukanmält sig. Inte anpassa sina passagerare efter sitt "humör".
  • Anonym (Aahhh!!)
    Anonym skrev 2010-08-02 09:56:22 följande:
    Stör man den allmänna ordningen så har busschauffören rätt att avvisa den som stör.
    Men herregud!! Den allmänna ordningen! Har du åkt kommunalt någon gång??  Värre saker än igår har jag varit med om måånga gånger. Och aldrig har jag varit med om att någon blivigt avvisad från bussen.
  • Anonym (Aahhh!!)
    Fru Sveden skrev 2010-08-02 10:00:17 följande:
    shit vilken tur att det inte var jag som blev utsatt för detta. Satan vad jag hade varit förbannad. Jag hade inte gått av kan jag säga. Nu vet jag inte vart du befinner dig, men i Sthlm är det gratis att åka buss med barnvagn för att det inte är säkert att man får plats. Så visst jag hade åkt gratis, men tänk om nästa buss varit full och jag skulle passa en tid.

Han som chafgör skall köra bussen och hålla käften. Klarar han inte högt ljud och stökiga människor kanske han skall byta jobb eller helt enkelt ta en Alvedon eller två!
    Bor i gbg så det är gratis här med. Ja, man borde vara mera tollerant om man har ett sånt yrke!
  • Anonym (Aahhh!!)

Oj va många svar det kommit. Jag ringde till vasttrafik idag och hon jag talade med tyckte att detta var fel oxå, att så får man inte göra. Sonen är inte ens två år gammal. Hon tyckte det var skit konstigt och skulle skicka vidare det till bolaget som  har hand om körningen. Skulle höra av sig till mig när som talat med föraren.

Min son var inte hysterisk och jätte gapig på något sett. Skulle det ha varit jätte jobbigt så skulle jag ha gått av eftersom att min son antagligen hade behövt att lugna ner sig,  för hans skull. Har som sagt varit med om mycket värre "barn" situationer på bussar och spårvagnar.

Tidigare igår så var det två tånåringar som lyssna på musik högt på sin telefon. Det va riktigt jobbigt att lyssna på men dom fick lugnt sitta kvar. Har varit med om betydligt värre saker på mina resor med vasttrafik, men aldrig sett någon bli tvingad av bussen.

• Anonym (Aahhh!!)
    Anonym skrev 2010-08-02 15:27:40 följande:
    "Självklart sa jag till sonen att han inte skulle skrika så på bussen, och försökte få honom att dämpa sig."

Ja han gav ut tjut då och då, men som jag skrev så var det inget märkvärdigt. Visst är det störande, absolut. Men seriöst. Kan han inte ta dom läterna som min son gjorde igår så ska man inte jobba som chaufför. Har hört värre saker i lokaltrafiken.

Han sa till sonens pappa att han hade huvudvärk, då tycker jag fortfarande att man får sjukanmäla sig....och inte anpassa passagerarna efter sin dags form.

• Anonym (Aahhh!!)
    Anonym skrev 2010-08-02 15:47:24 följande:
    Kan du inte läsa? Jag skrev ju att en tvååring kan man uppfostra så den inte skriker så jävligt. Är du blind eller?
    Jasså, då skulle jag vilja ha tips på det då. SÅ länge det inte handlar om att slå eller skrika så lyssnar jag. Sen kan det ju vara så att barn är olika, tvååringen du talar om har kanske inte samma tempo som min snart tvååriga son? Kan hända att barn har olika personligheter? Vad vet jag. Sen så får min son gärna synas och sjunga. skriken skulle jag gärna vara utan. Men Han är  snart två! Dvs inte så gammal att han förstår varför man bör vara "tyst" på bussen. 
  • Anonym (Aahhh!!)
    Anonym skrev 2010-08-02 14:09:34 följande:
    Det lustiga är att vissa här bedömer att usschauffören gjort fel och "slängt" ut ts. Hon skriver dessutom: "så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn." Det var ingen som "slängde" ut ts utan chauffören gjorde bedömningen att barnet var för störande för att han skulle kunna köra bussen säkert!
    Jo han slängde ut oss, det va så jag uppfattade det. Han klev ur sin "blablabla" och sa; Du får jag prata med dig. Visst tänkte jag och trodde att han tyckte att barnvagnen stod fel. Men nej  han sa; " Jag får be dig gå av bussen om du inte kan få tyst på ditt barn". Jag sa då att han inte ens är två och han inte är tyst på beställning. "Ja då får ni gå av". Det kallar jag att bli avslängd. Hade ett omöjligt val, vilket var att få min son att vara tyst resten av resen. Vilket inte går!
  • Anonym (Aahhh!!)
    Banshee Queen skrev 2010-08-02 18:21:35 följande:

Undrar lite varför TS inte bara skriver 2 år istället för 23 månader, anger ni fortfarande månader på era barn i den åldern ni som refererar till ts barns ålder i månader? Det är en tvååring det handlar om.

HAn blir 2 år i september. Och det är skillnad på ett barn som är 23 månader och ett som närmar sig tre, fast fortfarande är två. Därför skrev jag 23 månader! kanske borde ha skrivet 22, men jag bjöd på 3 extra dagar.
    Svaret är nej. Jag talar inte om hur gammalt mitt barn är i månader i andra fall.
  • Anonym (Aahhh!!)
    Anonym skrev 2010-08-02 20:30:58 följande:
    Eftersom ts blev "fruktansvärt arg" när han sa till så tror jag det kan ligga mer bakom.
    Hahahahaha. Självklart blev jag fruktansvärt arg, inte just då jag blev avslängd, utan när jag kommit av och allt landade. Jag är inte den typen som svär och kastar glåpord åt folk! Jag är ganska så harmlös.
  • Anonym (Aahhh!!)
    Minomin skrev 2010-08-02 10:49:00 följande:
    Jag känner ju varken ts eller hennes barn,men jag antar att hon under dom 23 månader dom haft ihop har lärt sig hur hon hanterar sitt sjungande barn? Distrahera med en bok, faviritleksak, sjunga med barnet i en bättre ton? Vad vet jag...

Om man inte lyckas tygla sitt barn till den grad att man stör andra, ja då får man nog inse att man inte kan åka kollektivt alla dagar.
    Tygla sitt barn, är det verkligen ett barn du pratar om. Jag sjöng ska du se, sen så hade jag inte vagnen som jag vanligtvis kör där det  finns roliga saker att fokusera på i sånna hära stunder. Utan en tråkig sulky utan en massa inbyggda finesser.  SOm tittut sufflett, bilar under vagnen, eller reflexer som man kan snurra och ta av och sätta på armen. Men jag försökte få honom att sjunga tystare och dämpa  dom höga tjuten som kom ur honom. 

Jag är inte helt ny på att åka kommunalt med barnvagn. Som sagt, skulle han skrika konstant så skulle jag ha klivit av med honom för att han skulle få en paus och prata med honom utan motormuller och annat folk omkring.

Han är väldigt livlig min son och hörs och syns i många sammanhang, alltid för att han vill väl och få kontakt med andra.  Det är hans personlighet. han är social och glad. Inget som jag skulle vilja förstöra genom att försöka "tygla" honom! ??
  • Anonym (Aahhh!!)
    roflmao skrev 2010-08-02 23:10:41 följande:
    En vuxen person som är så pass livlig att omgivningen störs av det märker oftast av det själv och kan därmed anpassa sitt beteende. Ett barn kan inte läsa omgivningen på det sättet och därför är det föräldrarnas uppgift att göra det och handla därefter. Det handlar inte om att ändra ett barns personlighet, men barn måste lära sig att man beter sig olika beroende på situation. Om man som förälder inte bryr sig om det tror jag att man gör sitt barn en björntjänst. Observera att det här har vandrat vidare till en generell diskussion och det är inte ditt barn jag skriver om.
    Det har du rätt i, men dess stjut och skratt som han försöker med är ett nytt fenomen, och jag försöker visa honom varje gång hur han kan hälsa i stället. jag säger till när han är för högljudd att i "denna" situationen får man prata lite försiktigare och varför det är så.
     Jag är inte dum, oengagerad eller slapp. Jag känner min son, han har varit pratig och social sen han titta ut. Och jag har uppmuntrat det. Som sagt, aldrig varit neggativt. Och att han nu är inne i en period där han tar ton då och då ser inte jag som något långvarit, utan jag antar att det kommer att gå över. Inget som oroar mig.
  • Anonym (Aahhh!!)
    Ghostrider skrev 2010-08-02 23:37:51 följande:
    Kanske lite överdrivet att kräva av ungen att den ska hålla tyst, men mamman borde man ju ändå kunna ställa lite högre krav på än 2 åringen? Kanske hoppa av och vänta tills ungen lugnat ner sig eller rent av somnat innan man tar nästa buss? Ja det finns fjortisar, fyllon, what ever som uppför sig som svin på bussar, ibland åker de av och ibland inte. Gapiga illtjutande ungar åker också av ibland och ibland inte. Thats life. Beror på vem det är som kör helt enkelt. Men nej, det är ingen självklar rättighet att få åka med och störa sina medpassagerare.
    Hade det varit en sån situation att jag kände att detta skulle bli en lååång resa så skulle jag ha hoppat av, jag har respekt för mina medmänniskor och för min son. Men så var inte fallet. Sen så har alla olika tollerans nivåer. Fine. Men har som sagt ,varit med om mycket mera störande situationer i lokaltrafiken!
  • Anonym (Aahhh!!)
    frökenelisabeth skrev 2010-08-02 23:48:08 följande:
    En sak till ts jag kom att tänka på: även om du vet att din son inte går att stänga av på beställning och att du redan gör allt du kan, så tror jag man kan "lura" folk att bli mer vänligt sinnade om man ber om ursäkt, gärna lite extra översvallande.

I stället för att säga "han går inte att stänga av på beställning" så kan man prova

"förlåt, jag vet att han väsnas, jag ska verkligen försöka få honom lugn! känner verkligen dåligt samvete över att du och alla passagerarna får lida för att han är så högljudd...". 

Bre gärna på med hur ledsen du är och tacksam över att andra visar tålamod, så tror jag det blir svårare för en chaufför att slänga av dig. Många vill egentligen bara gnälla och få lov att tala om hur störda de blir, om man ber om ursäkt så lugnar de sig.
    Hans nedlåtande ton när han talade till mig kändes inte som någon som man ber om förstålse från. Han var nedlåtande mot mig och sedan med min sons pappa när han talade med honom. Jag var varken uppkäfftig eller talade otrevligt på något sätt.
     Mitt "vädjande" om att skulle ha förståelse för att han inte är så gammal var en förklaring nog tycker jag.

Naivt kanske. Som trodde att folk förstod att man inte alltid kan ha full "kontroll" över sitt LILLA barn! Jo han är liten, enligt mig är han liten och lär sig fortfarande. Och situationen var inte så allvarlig enligt mig. Och så kan ja ju påminna om att föraren hade huvudvärk= möjligen mindre tollerans nivå?
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!