• Minomin

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

ClådBärry skrev 2010-08-01 22:56:22 följande:
    Herregud vilket stolpskott! Det finns inget annat att göra än att anmäla till DO och bussbolaget. Hör gärna med aftonbladet också om de vill skriva om storyn. Skandal.
    Vilken diskrimineringsgrund tycker du (och ni andra som gastat diskriminering) att detta faller under?

Hade ni alla som svarat i denna tråd att detta är ett så förfärligt sätt att handla tyckt samma sak om det var en berusad 25-åring som sjöng och skrek på bussen? Jag gissar att tongångarna hade varit motsatta då; "INGEN gjorde någonting?!?"

Hur kommer det sig att man som förälder till ett litet barn inte har samma ansvar över det, som barnet kommer ha över sig själv när denne är stor nog för det? Det är väl liksom hela poängen?

Jag säger inte att just detta fall är rätt eller fel, utan att det faktiskt finns en gräns även för föräldrar och små barn hur mycket man kan störa omgivningen.

Lagligt sett hade chauffören ingen rätt att avvisa er från bussen.
  • Minomin
    Anonym skrev 2010-08-02 09:56:22 följande:
    Stör man den allmänna ordningen så har busschauffören rätt att avvisa den som stör.
    Förvisso, men jag har mycket svårt att tro att barnsång klassas som ordningsstörande i lagens mening.

"Den allmänna ordningen kan sägas vara den ordning som ska råda för att människor ska kunna känna sig trygga och säkra när de vistas på allmänna platser och deltar i allmänna sammankomster."
  • Minomin
    murremarre skrev 2010-08-02 10:10:22 följande:
    Jämför du beteendet hos en 2 åring med en full 25 åring?!

Låt mig gissa... Du har inga barn va?! BARN KOMMER INTE MED AV- OCH PÅ KNAPPAR förstår du!!!!!
    Oj, varför är du så otrevlig?

Jag har två barn. 8 och 10 år. Även om jag inte hade det har jag väl rätt till en åsikt hur man uppför sig i samhället?
  • Minomin
    murremarre skrev 2010-08-02 10:20:24 följande:
    Självklart har man det..
    Men det är fortfarande en 2 åring vi pratar om. En 2 åring som sjöng lite högt och var glad. Bara för att busschauffören hade en dålig dag har han inte rätt att göra som han gjorde.
    Om jag inte mår bra en dag på mitt jobb så har jag ingen rätt att vara otrevlig mot mina kunder.. Det skulle säkert kosta mig jobbet om det hände flera gånger!
    Ja det är en 2-åring, men mamman är väl inte 2 år? Det är ju det jag skrivit hela tiden, att det är förälderns ansvar att hålla reda på sitt barn tills denne är stor nog att göra det själv.

(OBS! menar inte att detta är gällande i just ts fall eftersom det är omöjligt att bedöma hur mycket barnet har stört).

Läs reglerna någon länkade till ovan. Längst ner står det (förutom att du inte får störa chauffören):

"Vid tvister om tolkningen av de här reglerna gäller alltid förarens, ombordpersonalens eller annan trafiktjänstemans uppfattning och den ska följas utan undantag. Tolkningen går att överklaga hos Västtrafik (se avsnittet Krav och reklamationer)."

Är dock osäker på hur långt hans rättigheter sträcker sig. Antar att han får avvisa någon (alltså tvärtom mot vad jag skrev ovan), men osäke rpå om han får avlägsna någon (dvs med fysisk kraft om vederbörande inte vill kliva av trots verbal tillsägelse).
  • Minomin
    Anonym skrev 2010-08-02 10:33:34 följande:
    Vägrade ts kliva av? Lyfte busschauffören ut henne? Då kan hon inte ha varit på så strålande humör själv heller.
    Nej, jag bara spånade vidare gällande rätigheter - skyldigheter...
  • Minomin
    Hypnotica skrev 2010-08-02 10:33:35 följande:
    Sverige - De Lättkränktas Land.
    Hahaha. Håller med! Och älskar när man också vill ha det till diskriminering utan att ha en aning om eller ta red apå vad det betyder =)
  • Minomin
    7 michelingodingar skrev 2010-08-02 10:41:15 följande:
    HUR skulle TS fått tyst på sitt barn? har du själv försökt få tyst på en knappa 2 åring????? i såna fall vet du att det inte går hur som helst men det är klart TS skulle kanske tejpat igen munnen på barnet då???
    Jag känner ju varken ts eller hennes barn,men jag antar att hon under dom 23 månader dom haft ihop har lärt sig hur hon hanterar sitt sjungande barn? Distrahera med en bok, faviritleksak, sjunga med barnet i en bättre ton? Vad vet jag...

Om man inte lyckas tygla sitt barn till den grad att man stör andra, ja då får man nog inse att man inte kan åka kollektivt alla dagar.
  • Minomin
    7 michelingodingar skrev 2010-08-02 11:15:53 följande:
    ett sjungande barn är ett sjungande barn HUR ska man hantera ett sånt menar du låter som om barnet betett sig som en huligan av värsta modell!! man kanske inte har saker med sig som kan distrahera barnet och sjunga med i en bättre ton alla kan inte sjunga och skulle då 2 st sitta där o skråla hur skulle inte busschaffuren reagera då om han nu reagerade så här mot en knappa 2 åring??

tygla sitt barn kom igen det är ett litet barn vi pratar om inte ett barn som man kan prata med o som förstår vad innebörden av o vara tyst betyder men har du lyckats tygla dina till o vara tysta i den åldern så dela gärna med dig av tipsen i såna fall för jag har då aldrig lyckats få mina 7 barn till o vara tysta på befallning i den åldern!!
    Det kanske är just ditt ordval "befallning" som gör att dina sju barn inte lyssnat på dig, medans mina två har det?
  • Minomin
    7 michelingodingar skrev 2010-08-02 12:41:43 följande:
    ok fel ordval tygla var ju ditt ordval några tips? har 7 underbara ungar som lyssnar men i den åldern går det då inte o säga åt dom o vara tysta men du har ju tydligen kunnat säga till dina när dom var under 2 år till o vara tysta o få dom till o vara tysta oxå så jag tar gärna emot tips på hur du tyglar dina i en sån situation?
    Gav några tips i ett av mina svar till dig.

Orkar f ö inte diskutera detta i denna tråd. Starta en ny tråd där du ber om tips för att kunna tygla dina barn så ska jag svara där.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!