• Kariin

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

Borde väl inge ge mig in i duskussionen, men jag kan inte låta bli!

JAG ÄR BUSSCHAUFFÖR!

För det först TS, tycker jag att du borde ringa den som är ansvarig för trafiken, brukar oftast heta nånting med Länstrafiken...  Även om ditt barn lät "störande" (själv kan jag inte förstå hur ett barn kan vara störande!) så gjorde chuffören VÄLDIGT VÄLDIGT fel!  Det hade räckt med att lugnt och sansatt prata med dig, förklara huvudvärken och be dig försöka tysta barnet. Tyvärr så är det inte bara att gå hem om man har extremt huvudvärk, man kan inte gärna bara lämna bussen & passagerarna, det kan ta lång tid innan en ersättare hittas och kommer ut och avlöser en!

Men samtidigt, när jag sitter bakom ratten så är jag på MIN arbetsplats. Mitt jobb är att köra från A-B, att transportera våra kunder på ett bekvämt och tryggt sätt. Jag har många många gånger tappat just koncentrationen pga allt för höga ljud i bussen. Man måste tänka på att jag jobbar allt som oftast inte i åtta timmar, utan närmare 10-11timmar varje dag, varav dom sitter jag bakom ratten i 9timmar. Det är klart som sjutton att man bli trött. Nu är ju jag dessutom väldigt ung (26år snart!) och kan hantera allt runtomkring lite lättare än vad en äldre chuafför klarar av (nu ska  jag inte dra alla över en kam, men min erfarenhet av mina äldre kollegor säger det). Men! Det skulle aldrig falla mig in i att kasta av en passagerare! Speciellt inte ett barn som låter, och det spelar då rakt ingen roll om barnet skrattar, skriker eller gråter. Ett barn är ett barn!

Jag önskar att det blir lite ändring bland busschaufförerna, att vi inte räknas som "gamla sura gubbar" längre! Du kan inte tro vad förvånad vissa blir när det sitter en ung tjej bakom ratten Flört.

• Kariin
    Eisa skrev 2010-08-02 14:10:11 följande:
    Ja knaske. Man kan skylla mycket på stressen. Kanske busschaufföryrket är ett yrke som många hamnar i i brist på andra drömmar/möjligheter? Det leder ju lätt till frustration, uttråkning och bitterhet.
    Sen finns ju faktiskt Vi busschaufförer som älskar vårt jobb, som har valt det av egen fri vilja!

Körde stadstrafik i drygt tre år i en mellanstor stad i mellersta sverige, nog träffade jag på både den ena och den andra ungen som kunde låta, men näe, jag bad aldrig nån kliva av min buss. Men så är jag en barnkär person också, som gärna sitter och småskrattar åt dom små liven =) 

Tror att väldigt många inte vet hur en dag för oss chaufförer ser ut, därav så är alla chaufförer "sura, griniga och bara fräser". Jag kliver allt som oftast upp mitt i natten, mellan 03-04, börjar jobbar senast 05. Sen slutar jag oftast inte min dag förrän när alla 7-16arbetare slutar sina dagar. Tycker du att det är konstigt att man kanske är trött, har huvudvärk och bara vill hem?? Kom nu inte och säg "byt jobb då om du inte gillar det"...jag gillar mitt jobb, men jag avskyr arbetstiderna!
  • Kariin
    Eisa skrev 2010-08-02 14:29:05 följande:
    Man får känna sig precis som man vill, men man har en skyldighet att inte släppa sitt psykbryt fritt över sina passagerare/patienter/kunder.
    Det är klart att man inte ska, men man kan väl även acceptera andra människor??
    Personligen skulle jag inte ha släppt av Ts, men hur vet vi hur det egentligen var? Försvarar absolut inte min kollega, men jag har lärt mig att inte dömma förrän man hört båda sidor av historien.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!