Inlägg från: 7 michelingodingar |Visa alla inlägg
  • 7 michelingodingar

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

ok om barnet satt i skrek o skrek då kan jag ha förståelse för att dom ber en o stiga av bussen MEN att slänga av er från bussen för att barnet satt o sjöng och gjorde lite höga läten i sången tycker då inte jag är acceptabelt och hade han ont i huvudet ja då får han väl för fan sjukanmäla sig eller ta några panodil och bli trevlig för han har faktiskt ett serviceinriktat jobb!!
    anmäl detta absolut även om det inget görs så kanske han får en tillsägelse och skärper till sig i framtiden!!
    som fler har skrivit maila aftonbladet helt klart!!

jag har själv varit med om o sitta på en fullsmockad buss med min son som då var 2,5 år o nyfödda dotter och sonen skulle bara springa runt i bussen vilket jag vägrade låta honom göra o det resulterade i att han vrålade som en besatt i 10 mil och jag var på väg av flera ggr självmant men visste att då vi bor på landsbygden så kanske vi fått vänta flera timmar på bussen om det kom nån mer öht och flera medpassagerare muttrade och busschauffören tittade flera ggr på oss och hade han bett mig gå av då hade jag såklart gjort det men nu satt ju din lilla o sjöng o det är nått helt annat tycker jag!!

• 7 michelingodingar
    Minomin skrev 2010-08-02 10:29:51 följande:
    Ja det är en 2-åring, men mamman är väl inte 2 år? Det är ju det jag skrivit hela tiden, att det är förälderns ansvar att hålla reda på sitt barn tills denne är stor nog att göra det själv.

(OBS! menar inte att detta är gällande i just ts fall eftersom det är omöjligt att bedöma hur mycket barnet har stört).

Läs reglerna någon länkade till ovan. Längst ner står det (förutom att du inte får störa chauffören):

"Vid tvister om tolkningen av de här reglerna gäller alltid förarens, ombordpersonalens eller annan trafiktjänstemans uppfattning och den ska följas utan undantag. Tolkningen går att överklaga hos Västtrafik (se avsnittet Krav och reklamationer)."

Är dock osäker på hur långt hans rättigheter sträcker sig. Antar att han får avvisa någon (alltså tvärtom mot vad jag skrev ovan), men osäke rpå om han får avlägsna någon (dvs med fysisk kraft om vederbörande inte vill kliva av trots verbal tillsägelse).
    HUR skulle TS fått tyst på sitt barn? har du själv försökt få tyst på en knappa 2 åring????? i såna fall vet du att det inte går hur som helst men det är klart TS skulle kanske tejpat igen munnen på barnet då???
  • 7 michelingodingar
    Minomin skrev 2010-08-02 10:49:00 följande:
    Jag känner ju varken ts eller hennes barn,men jag antar att hon under dom 23 månader dom haft ihop har lärt sig hur hon hanterar sitt sjungande barn? Distrahera med en bok, faviritleksak, sjunga med barnet i en bättre ton? Vad vet jag...

Om man inte lyckas tygla sitt barn till den grad att man stör andra, ja då får man nog inse att man inte kan åka kollektivt alla dagar.
    ett sjungande barn är ett sjungande barn HUR ska man hantera ett sånt menar du låter som om barnet betett sig som en huligan av värsta modell!! man kanske inte har saker med sig som kan distrahera barnet och sjunga med i en bättre ton alla kan inte sjunga och skulle då 2 st sitta där o skråla hur skulle inte busschaffuren reagera då om han nu reagerade så här mot en knappa 2 åring??

tygla sitt barn kom igen det är ett litet barn vi pratar om inte ett barn som man kan prata med o som förstår vad innebörden av o vara tyst betyder men har du lyckats tygla dina till o vara tysta i den åldern så dela gärna med dig av tipsen i såna fall för jag har då aldrig lyckats få mina 7 barn till o vara tysta på befallning i den åldern!!
  • 7 michelingodingar
    Minomin skrev 2010-08-02 12:36:25 följande:
    Det kanske är just ditt ordval "befallning" som gör att dina sju barn inte lyssnat på dig, medans mina två har det?
    ok fel ordval tygla var ju ditt ordval några tips? har 7 underbara ungar som lyssnar men i den åldern går det då inte o säga åt dom o vara tysta men du har ju tydligen kunnat säga till dina när dom var under 2 år till o vara tysta o få dom till o vara tysta oxå så jag tar gärna emot tips på hur du tyglar dina i en sån situation?
  • 7 michelingodingar
    Anonym skrev 2010-08-02 12:52:11 följande:
    Stim? Barnskrik snarare.
    Amy1983 skrev 2010-08-02 12:29:16 följande:
    Givetvis är de hjältar. Vad är brandmän, ambulanssjukvårdare, akutläkare m.fl. jämfört med busschaufförer. Busschaufförerna går ju till jobbet med huvudvärk, vilken bravad.

Och det är väl klart barn ska förbjudas på all lokaltrafik. Fast ett förbud behövs egentligen inte om alla hade insett att den dagen de blir föräldrar förlorar de rättigheterna till att leva som alla andra. Då ska man antingen sitta hemma eller ha 110% kontroll på sina barn från första dagen tills de kan betraktas som vuxna, annars är man en dåååååååålig förälder
    Fånigt inlägg tycker jag. Du löjliggör en hel yrkeskår och höjer bristfälliga föräldrar till skyarna. Vad menar du med det?Man avleder dem... Tar fram en bok och läs, kanske något att dricka, leker... finns massor av knep för att få barn att fokusera på annat än att skrika och störa omgibningen. Det är ingen bebis utan en 2 åring!
    precis en två åring som man faktikst inte kan säga åt vad som helst och om man nu inte har med sig dricka,böcker eller leksaker, finns ju vissa situationer där man (iaf inte jag) tar med sig halva hushållet när man ska nånstans och framförallt i en buss kan det vara svårt och gå ut för o avleda t ex.
    lyckas du alltid avleda din 2 åring (om du nu har en 2 åring) till o vara tyst?
  • 7 michelingodingar
    Anonym skrev 2010-08-02 13:10:00 följande:
    Man kan säga till två-åringar och de förstår, om de är normalintelligenta. Självklart kan man alltid försöka avleda. Halva hushållet? Dricka måste man väl alltid ta med när man far ut med små barn på sommaren? I de flesta fall har jag lyckats med att avleda mina barn då de var små. De har aldrig skrikit på bussar, i kyrkan, hemma hos andra, på restaurang osv. annat än om de gjort illa sig.
    så bra ge tips på HUR du lyckas få dom till o vara tysta då? ta med dricka överallt nää det gör då inte jag om jag ska åka nån kortare sträcka.
    normalintelligenta tjaaa så vitt jag vet så är 6 av mina 7 barn normalintelligenta iaf!!
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!