Anonym skrev 2010-08-02 15:22:41 följande:
Så bara döva ska kunna jobba som busschaufförer? Hur koncentrerad blir du själv av ett barn som skriker när du kör?
Jag har två barn som skriker/tjatar oftast hela tiden då de hatar att åka bil...så jag koncentrerar mig på körningen, om annat så skulle jag inte våga sätta mig i bilen. Och är de helt hopplösa någon dag så TAR JAG BUSSEN, så slipper ju jag köra o kan fokusera på att FÖRSÖKA få dom glada under resan (mycket svårt). Ingen busschaufför har någonsin kommenterat att de varit för högljudda...men oftast har det funnits mer högljudda ungdomar på bussarna så mina barn har varit minsta problemet...
Min pappa är långt från döv men har jobbat som busschaufför i måååånga år...även åt skolungdomar, tänk dig en buss med lågstadieelever, skulle den busschauffören ha rätt att kasta av alla då??
Gäller även en grupp på klassresa till t.ex sthlm...vore nog inte så lätt o kasta av hela gruppen för att de väsnas...
Nej man får lära sig att koppla bort störande ljud när man har ett sånt yrke. Du behöver ju inte dra gränsen vid döva heller. Det finns fullt hörande som är DUKTIGA på sitt yrke och kan köra koncentrerat trots störningsmoment.
Tänk dig en ambulanschaufför...måste han också vara döv då enligt dig? Annars kan han ju inte koncentrera sig för allt skrik säger du ju....
Inom alla yrken finns det de som inte hör hemma där egentligen...
Kan tillägga att pappa numera tvättar bussarna...för han insåg själv att han inte var en lika tillförlitlig chaufför längre (har haft ett par black-outs då han tillfälligt tappat minnet) och ville inte riskera något!