Inlägg från: Anonym (Lokföraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lokföraren)

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

Det är ju faktiskt busschafförens arbetsplats -hans arbetsmiljö. Klart att han har rätt att ställa krav. Arbetar själv inom ett liknande yrke (lokförare) och jag slänger av folk som fortsätter störa efter tillsägelse utan att tveka och det har jag stöd av min arbetsgivare i. Reser man kollektivt så ser man till att störa så lite som möjlig.

• Anonym (Lokföraren)
    TwistedSister skrev 2010-08-02 21:21:33 följande:
    Men hörru tågchauffören, har du stöd av din arbetsgivare att slänga av småbarn som sjunger?
    Man får ju alltid bara ena versionen i sånna här trådar... Men JA, stör någon passagerare andra passagerare eller oss anställda så är det jag som förare som har ansvar för hela tåget och allas säkerhet och välmående så jag har min arbetsgivares fulla stördom jag väljer att avhysa någon.
    Nu är det främst fyllon jag skickat av (tonåringar brukar dämpa sig när man säger till) men skulle jag behöva skicka av en mamma med småbarn som stör så skulle min arbetsgivare inte säga någon om det.
  • Anonym (Lokföraren)
    TwistedSister skrev 2010-08-02 21:25:52 följande:
    Hon skrev ju att han sjöng men det ingick ett litet skri här och var i den där sången
    ...och sen kan man alltid räkna med i sånna här trådar att sanningen är lite förskönad för att plocka fler poäng, det skulle inte förvåna mig om det var lite skrik med inslag av sång...
  • Anonym (Lokföraren)
    Anonym (tvåbarnsmor) skrev 2010-08-02 21:28:42 följande:
    jag har barn och ingen av dem är så himla tysta på tåget inte...och man ser att konditören blir ilsken men säger inget...för hon eller han vet att man inte har rätt att slänga av folk hit o dit
    Fast där har du fel. Den som är ombordansvarig (vilket på tåg kan vara konduktören/tågmästaren eller föraren kan slänga av folk till höger och vänster som den behagar om den man väljer att skicka av på något vis äventyrar säkerheten för sig själv eller andra, om den orsakar obehag (eller stör) någon eller helt enkelt försämrar de anställdas arbetsmiljö. Inte ens busschafförer, konduktörer eller lokförare ska behöva stå ut med hur hög ljudnivå som helst på sin arbetsplats.
  • Anonym (Lokföraren)
    TwistedSister skrev 2010-08-02 21:29:58 följande:
    Vem är din arbetsgivare?
    Jag har jobbat för fyra olika tågbolag där samma regler gäller för samtliga, att jag som ombordansvarig har ansvar för mitt tåg och fattar besluten på det samma.

SJ, Veolia, TKAB och DSB first.
  • Anonym (Lokföraren)
    MikuAndSaraLi skrev 2010-08-02 21:31:06 följande:
    Det tvivlar jag så STARKT på och är det sant borde din arbetsgivare bli av med jobbet.
    Varför? Vem ska annars ansvara för tåget, säkerheten, passagerarna och komforten för de samma om inte den som kör/ den som är ombordansvarig?

Sen har jag inte sagt att vi slänger av skikande ungar till höger och vänster men vi har arbetsgivarens fulla stöd att avhysa människor som stör, oavsett ålder.
  • Anonym (Lokföraren)
    Anonym skrev 2010-08-02 21:37:50 följande:
    Och hur många barn slänger du av varje dag då? Måste vara ett ganska stort antal eftersom de flesta 2-åringar brukar föra lite liv under buss/tågresor...
    Jag har inte slängt av en enda unge. Har sagt till ett par stycken men då brukar föräldrarna se till att de lugnar ner sig. Jag störs faktiskt mycket mycket sällan av passagerarna över huvud taget (och ännu mer sällan av barn eftersom jag inte är dummare än att jag förstår att de inte är några robotar) eftersom jag sitter i hytten större delen av resan och enda gången jag märker av något är om någon härjar precis utanför hyttdörren eller om tågmästaren ber om hjälp att avhysa någon.  Men jag FÅR om jag anser att det behövs.
  • Anonym (Lokföraren)
    TwistedSister skrev 2010-08-02 21:40:39 följande:
    Men ni har vett att inte slänga av sjungande barn pga huvudvärk? Hade ni inte det vettet så kanske ni skulle förlora arbetsgivarens stöd? Eller?
    Jag har aldrig gjort det, nej. Hade jag sån huvudvärk på jobbet skulle jag sjukskriva mig för jag anser inte att det är lämpligt att ha säkerhetstjänst om jag har så ont i huvudet.

Jag säger inte att föraren i TS exempel gjorde rätt, jag säger inte heller att han gjorde fel för jag var inte där och vet inte hur det hela gick till.
  • Anonym (Lokföraren)
    Stumpan84 skrev 2010-08-02 21:42:04 följande:
    Och du som är lokförare, du sitter ju isolerad från alla människor när du kör tåg vare sig det är sj, skånetrafiken eller t-banan så du kan ju inte veta ett smack av vad som händer!!
    Klart jag kan veta det! Jag har ju MINST en tågmästare/konduktör/tågvärd som arbetar inne i tåget och som talar om om det händer något. Kör jag lok och vagnar kan jag varken höra eller se vad som händer i tåget men kör jag motorvagn eller "rälsbuss" hör jag ganska bra genom dörren och kan även köra med dörren öppen och både höra och se åtminstone en del av tåget.
    Även om folk inte stör MIG så är jag ansvarig för att passagerarna inte blir störda heller. Nu hör det till ovanligheterna att barn är större störningsmoment än bara lite irriterande (och det får folk stå ut med) men det är ändå jag som är ansvarig för att inte tågresan upplevs som obehaglig för passagerarna.

Men alla läser ju i vanlig ordning inlägg som fan läser bibeln så jag lägger ner den här diskussionen.

JAG har aldrig slängt av barn, varken små eller stora, har dock bett föräldrar att försöka lugna sina barn, främst när bar sprungit runt i tåget =utgör en säkerhetsrisk.
  • Anonym (Lokföraren)
    Anonym (Mrs. Lokförare) skrev 2010-08-02 21:52:39 följande:
    Anonym Lokföraren: Kommentera gärna mitt inlägg som var riktat till dig då jag är lite nyfiken
    Inlägget heter # 297 på sidan 30
    Jag ser inte vad det är att kommentera.
    Jag har som sagt aldrig behövt avhysa barn och jag har aldrig påstått att det är ok att slänga av alla som för lite väsen heller, men stör man och orsakar obehag för medpassagerare har ombordansvarig rätt att avhysa denna, även på SJ. Sen är det väl inte det första man väljer men som sista utväg finns möjligheten.
  • Anonym (Lokföraren)
    Anonym (Mrs. Lokförare) skrev 2010-08-02 21:59:26 följande:
    Om de inte får springa runt i tåget hur funkar det då med familjevagnarna på Veolias tåg?
    Tror inte de minsta på att du är lokförare på riktigt, men vad vet jag...
    Det är ju skillnad på springa och springa också...och alla tåg har inte familjevagnar och alla tåg är inte speciellt lämpliga att springa i *suck* Vad du tror om att jag är förare eller inte bryr jag mig faktiskt inte i, jag har papper på min utbildning, mina fordonsutbildningar och mina arbetgivarintyg, jag får in min lön och har hittills inte fått ett enda klagomål på något så jag klarar mig utan din tro faktiskt.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!