• Mandi74

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

"Jag är mamma, jag är en amazon, jag äter upp den som säger eller påpeka något dumt om mitt/mina barn.." citat från den typiska fl-mamman.

Hur kommer det sig att föräldrar tror att bara för att det är ett barn så får det göra som det vill? Har barnet tråkigt och/eller låter på bussen, då får man försöka roa det så det inte behöver skrika eller kräva uppmärksamhet.
    Som förälder har man ett visst ansvar när det gäller ens barn, man kan inte bara låta dom bete sig hur som helst och sen bli förbannad när omgivningen säger ifrån.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Mandi74
    astro skrev 2010-08-03 10:35:01 följande:
    Alltså, det här är ett barn på under två år som det handlar om. 

"Uppfostran" ska inte sträcka sig hur långt som helst med ett så litet barn. På vissa av er låter det som om ni saknar barnagan.

Jag har sett en del exempel på det jag antar att ni menar är "rätt" uppförande. T ex en liten två- eller treåring som satt helt fastspänd i sin sittvagn och blev matad (eftersom han inte nådde något, inte ens bordet) sked för sked på restaurang. Han blev tillsagd så fort han slingrade sig (han ville loss) och när han började göra ljud (inte särskilt högt) i protest blev han genast utrullad.

Jag upplevde inte detta som särskilt positivt. Det gjorde garanterat inte ungen heller. Han blev ju behandlad som ett misshagligt litet paket, helt utan möjlighet att delta/växa/njuta av situationen.
    Men det är alltså sådana mammor vissa av er gillar. Suck. 
    Det handlar inte om uppfostran utan att föräldrarna behöver ta lite mer ansvar ibland, inte bara säga.. h*n är så liten så man kan inget göra.
  • Mandi74
    Milla C skrev 2010-08-03 13:22:10 följande:
    Se där! Ett inlägg ifrån busschauffören månde? Du måste ju ha varit där om du vet att barnet inte sjöng, eller? Jag har en snart fyraåring och en ettåring, och båda de har kunnat sjunga sedan de var lite ynre än ett. "Imse Vimse", "Bä, bä, vita lamm" mm. Inga direkta ord när de är så små, men melodierna och rörelser. Fy för att slänga av någon ifrån bussen för den sakens skull. Kan man inte stå ut med att människor låter får man ta egen bil eller som en del föreslår skaffa öronproppar.
    Ett inlägg från någon som var med på bussen?

Eller antar du bara som alla andra i tråden som inte var där?
  • Mandi74
    Milla C skrev 2010-08-03 14:09:00 följande:
    Nej, jag antar bara att eftersom Faber så bergsäkert kunde påstå att barnet i detta fall inte sjöng - utan skrek - så måste han/hon ha varit med på bussen. För annars kan han/hon ju inte vet det.
    Ingen av oss kan veta varken det ena eller det andra.. sen kan det som en mamma vet är sång, uppfattas som skrik av någon annan. Många barn skriksjunger och det är inte alltid så trevligt att lyssna på.
  • Mandi74
    Aaglars skrev 2010-08-03 14:18:54 följande:
    Men nu skrev TS att hennes son SJÖNG
    Och hade busschauffören skrivit så hade han nog skrivit något annat, vem ska man tro på och vem har rätt?
    Vi vet inte eftersom vi inte var där, så att säga att busschauffören gjorde fel är som att döma en brottsling utan rättegång.
    Mamman kanske har rätt, men vi vet inte.
  • Mandi74
    Aaglars skrev 2010-08-03 14:23:30 följande:
    Jag utgår från att TS inte ljuger
    Det är ingen som säger att hon ljuger, men som skrivits innan.. det hon vet/uppfattar som sång kanske inte uppfattas på samma sätt av andra.

Men jag anser att det är fel att döma busschaufören utan att veta hur det verkligen gick till eller hur det lät på bussen.
  • Mandi74
    roflmao skrev 2010-08-03 14:28:33 följande:
    Dessvärre måste jag säga att jag utgår från motsatsen när det gäller Familjeliv. Finns inget forum där det skarvas så mycket även när man är anonym.

Naiviteten på fl är ibland skrämande eller att så många skriker, gapar och dömer först, sen tänker efter men vägrar erkänna att de har fel.

• Mandi74
    Ly75 skrev 2010-08-03 17:58:47 följande:
    Har du egna barn så borde du veta att det inte alltid funkar. Dessutom sjöng det här barnet och gav ifrån sig små tjut (av glädje misstänker jag?), varför störa sig på något sådant? Jag utgår från att det hela gick till som TS beskriver det och tycker att busschauffören överreagerade. Kastar han även av skräniga tonåringar som spelar skräpig hiphop/techno på sina mobiltelefoner? Eller gamla pensionärer som pratar högt för att de hör dåligt?
    Men du vet inte om det var så.. Min son när han sjunger låter mer som han skriker än sjunger och jag antar att han inte är ensam om det.

Så trött på att småbarnsföräldrar tror att de äger väldren bara för att de har små barn. Även barn måste ju lära sig att man inte kan bete sig hur som helst när som helst. När de är riktigt små så får man ju som förälder ta ansvar för sitt barn och avleda det så det inte låter så mycket eller stör i vissa lägen. Inget svårt alls..
    Inte konstigt att det ser ut som det gör i skolorna idag där eleverna har noll respekt för lärare och sina klasskamrater, de har inte fått lära sig att visa hänsyn eller visa respekt.
  • Mandi74
    Höst flickan skrev 2010-08-03 19:22:51 följande:
    Vilken jubelidiot till busschaffis..
    Herregud..bar betersig ju som barn..
    Ungen kunde lika gärna laggt sig på golvet o skrikit...spelar ingen roll, det ÄR ett BARN..o barn har faktiskt rätt att bete sig på alla möjliga sätt.
    Så jag hoppas ni går vidare med detta ts..
    bussbolaget kan nog få sig en riktig smäll på näsan pga av deras chaffis...

Det är ju någont som är fel från början om det går så långt att barnet lägger sig på golvet och skriker. Då har man verkligen misslyckats någonstans som förälder.

• Mandi74
    Höst flickan skrev 2010-08-03 19:39:29 följande:
    ha ha ha...jo, tjena

Det är normalt med vredesutbrott på ungar.
    Är det?  Visst har min son en stark vilja och visst kan han bli arg ibland, men har alrig sett honom slänga sig på marken.
    Oftast försöker vi prata med honom innan och lyssna på vad han har att säga, för det mesta kan vi lösa problemen utan att han behöver bli förbannad.
  • Mandi74
    Höst flickan skrev 2010-08-03 19:50:36 följande:
    .jag vet bara att det är helt normalt.
    ungar mellan 1-3 år förstår lixom inte att det är fel att slänga sig på golvet å¨skrika...ungar kan göra allt möjligt...
    o inte sjutton är man misslyckad förälder för det.

Finns massa saker som är normal som itne min dotter gör heller.

Men något måste ju vara fel om ett barn blir så argt att det slänger sig på golvet och skriker? Inte gör de det utan anledning..

Och detta något borde ha gått att förhindrat innan, särskilt om befinner sig bland andra människor, som jag skrev innan.. man äger inte världen bara för att man är förälder eller ett litet barn, respekt och hänsyn är något som man vänjs vid från början om man har föräldrar som inte tror att de äger världen och kan göra vad de vill bara för att de är föräldrar.

• Mandi74
    Höst flickan skrev 2010-08-03 20:01:38 följande:
    he he...nja..så enkelt är det inte alltid..o det har jag full förståelse för.....

självklart gör barnet inte det utan anledning..den ville kanske ha den där godisklubban el smaka på sätet, vem vet?
    Tycker det är bra att man säger nej till barn trotts att dom får vredesutbrott...(om det nu var så i detta fall)

O självklart äger man inte världen..antar att ingen förälder inte bryr sig i detta läge el tycker det är jobbigt/pinsamt, trösten är dock att man bör veta att det är helt normalt
    Jag tycker att man ska kunna prata med sitt barn på ett sånt sätt så det inte får vredesutbrott för att det inte får som det vill.. även om det är barn så förtjänar de ändå den respekten att man lyssnar på dom och att man försöker förklara för dom var dom inte får som dom vill just då. Även om de är små så kan man prata med dom ändå, sen är det inte säkert de förstår innebörde i det man säger men de vänjer sig vid att man lyssnar och pratar med dom. Är barnet så litet så det inte lyssnar så  avleder man det.
    Att låta ett barn ligga på marken och skrika låter skrämmande i min öron, det är ju deras sätt att få de vuxna att lyssna på dom.. vilket man bode gjort långt innnan det går så långt att det slänger sig på marken.
  • Mandi74
    ShaGaDeLiC skrev 2010-08-03 20:52:18 följande:
    Jag är trött och stressad och kanske missförstått ditt inlägg, då får du rätta mig.
    Men, min son får av outgrundliga anledningar vredesutbrott. Han blir som galen, får panik, skriker och slåss. Det finns en bakomliggande faktor, vilken jag inet tänker gå in på här.
    OCh ja kommunikation är en nyckel, jag pratar och diskuterra med min 3 åriga son har gjort alltid, Han är inte sån så att han panikar över godis han inte får, eller andra grejer jag säger nej till. Utan hans utbrott kan komma, och då fungerar inte alltid kommunikationen, men man försöker givetvis.
    Om det var jag och min son som blivit utslngda pga av störande beteemde från honom, han har bakomliggande orsaker. ska han diskrimineras och bli utslängd ngnstans ifrån när han egentligen inte kan rå för vad som händer med honom?
    han har varit med om mycket i sitt lilla liv och jag skulle aldrig gå med på att han blir diskriminerad eller att människor snackar om kommunikation hit och dit. De flesta NORMALA föräldrar kommunicerar med sina barn, sen finns det tillfällen då de stänger av sina små öron, OAVSETT om man i vanliga fall har en bra kommunikation eller inte.
    barn är barn och kommer alltid vara!

inser nu att detta är inte bara riktat till dig, utan till dem som anser att det är OK att slänga av barn från bussar- För annars kan vi väl börja slänga av gamlingar som tar så lång tid på sig att ta sig på och av bussen, skrikiga tonåringar, handikappade som tar upp stor plats. SLÄNG AV DEM ALLIHOP!
    Min son var oxå sån ett tag, men jag hade inte klarat att sitta på en buss med honom om han fått ett sånt utbrott. Utan då hade jag hoppat av och satt mig någonstans där jag kunde var ifred med min son och få lugn och ro. Finns inget möte, ingen tid som är så viktig att passa att jag inte kan ge min son det han behöver..

Många gånger så är det när barnen är trötta eller hungriga om det inte går att prata med dom. Ger man sig ut och åke med ett barn då så anser jag att man som vuxen är egoistiskt, då har man planerat dåligt och beter sig barnet illa då så är det föräldern som är den som bär fullt ansvar om man skulle bli avkatad från bussen tex.
  • Mandi74
    Anonym (ingen empati) skrev 2010-08-03 21:03:34 följande:
    Så det är det OK att slänga av honom om man inte tar fysisk kontakt?
    Barnet var väl inte ensamt, det hade sin mamma med sig.
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!