Inlägg från: mosterYster |Visa alla inlägg
  • mosterYster

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

Faber skrev 2010-08-03 16:17:51 följande:
    Sedan kan det som en förälder klassar som glada rop och sång upplevas helt annorlunda av medpassagerare men det är väl ingen idé att påpeka det. Alla som vågar kritisera föräldrar och barn här ska ju gasas ihjäl...
  • mosterYster
    TheCoopers skrev 2010-08-09 16:08:17 följande:
    Så ett barn som sjunger i bussen är farligt nu ?
    Alltså... det är ju helt avhängigt av HUR barnet sjunger, det måste du inse?

Eller är det ingen skillnad för dig om din medpassagerare sitter och nynnar lite eller om hon lägger upp värsta operaarian (tänk nattens drottning)?
  • mosterYster
    TheCoopers skrev 2010-08-09 16:24:43 följande:
    Jo det finns en skillnad såklart . Men en opera och en barns sång är nog ganska långt ifrån varandra .
    Vad är poängen ?

Jag skulle bli glad om någon i SVERIGE sjöng på bussen faktiskt .. vore ju skit roligt !
    Ärligt talat så skulle jag inte bry mig om det sjöngs lite lågmält. Men ibland "sjunger" barn så det skär i hela kroppen. Jag tror inte att du skulle uppskatta det en dag när du var trött och bara ville vila huvudet under bussresan (jag åkte från söder till vasastan och tillbaks med buss varje dag i 2 år när jag jobbade i sthlm - 35-50 minuters resa enkel väg inkl väntetid vid bussbyte). På vägen hem från jobbet hade jag INTE gärna en sjungande 2-åring bakom mig. Då hade jag nog tyckt att mamman kunde ha försökt få sitt barn att dämpa sig.

Busschauffören sitter och kör hela dagen, han har rätt till en dräglig arbetsmiljö.

Nu förutsätter jag att barnet sjöng väldigt gällt/ljudligt, var det bara lite lågmält "lalilalla laaa" så tycker jag givetvis att busschauffören var knasig. Men jag tror inte att det var lågmält. Faktiskt.
  • mosterYster
    TheCoopers skrev 2010-08-09 17:52:01 följande:
    Jo tack jag vet hur högt barn kan låta . Jag har egna barn . Jag åker buss varje dag OCH jag har varit flygvärdinna .
    Men jag tycker ändå inte en busschafför kan ta saken i egna händer och kasta av ngn för att ett barn låter . Oavsett hur jobbigt det än är och hur ont i huvudet man än har .
    Visst man kan hoppas på att mamman försöker tysta barnet och man kan tänka tanken att det vore skönt om de gick av snart .
    Däremot kan man inte godtyckligt kasta av folk för att du själv tycker att de stör .

Jag tycker mina kollegor kan vara pain-in -the asses ibland men det är bara att stänga av och acceptera att i ett urbant liv så låter folk och ibland mer än man vill .
    Samma sak gjorde jag på flygplanen och där var faktiskt det jobbigaste att hantera gnällkärringar och inte barnen som lät i kabinen .
    Fick jag skulle jag ha kastat av en och annan gnälltant . Men det kunde jag ju inte göra .

Mig hade han inte kunnat kasta av för jag hade inte gått av .
    Jo, man kan kasta av folk för att man själv tycker att de stör, för stör det busschauffören där framme i båset, så stör det säkerligen andra passagerare också.

En berusad kille som stod och stötte på mig blev tex ombedd att gå av en gång. Det tackade jag chaffisen för. Han sa att det inte bara var jag som hade blivit störd av den här killens något högljudda "raggningsförsök". Då är det bara att säga åt det störande objektet att gå av bussen.
  • mosterYster
    Lisa med barn skrev 2010-08-09 20:29:46 följande:
    Jämför du en 2-åring med en berusad vuxen man?
    Kaxelsson skrev 2010-08-09 21:24:15 följande:
    Tycker den här konversationen redan nu har blivit fånig.
    Det hanldar inte längre om TS och hennes son som blev avslängda utan om människor som är störiga som blir avslängda.

En berusad högljud man går inte att jämföra med ett litet barn som är lite glatt eller kanske även grinigt.
    Inte fan är det anledning att bli avslängd från bussen..

Väljer man att åka kommunalt så får man räkna med att det kan vara lite barnagråt, folk pratar med varandra och attd et inte är knäpptyst! Thats it.
    Nä, jag jämför inte en tvååring med en berusad vuxen man. Jag hävdar att mamman kan försöka få sitt barn att sluta "sjunga" om det stör andra resenärer och chauffören (märk väl att jag inte tycker att lågmält trallande räknas som störande öht). Allt annat är bara nonchalans från mammans sida.
  • mosterYster
    Kaxelsson skrev 2010-08-09 23:05:20 följande:
    Självklart ska man lära sina barn att inte skrika, sjunga för högt eller vara allmänt högljudda, det hör väll till vanlig barnuppfostran MEN som TS nu skrev så var hennes son inte alls för högljudd !
    Att busschauffören i fråga ändå valde att slänga av dom förvånar mig om än inte gör mig förbannad.

Nu åker jag visserligen inte buss så ofta men dom gånger då jag har gjort det så har det alltid varit en rätt högljudd nivå då bussen oftast är överfull med folk som pratar, mobiler som ringer och barn.

Jag anser fortfarande inte att det är OKEJ att slänga av en mamma och dennes barn för att dom inte är knäpptysta !
    Hoppas busschauffören får en tillhyttning och ber mamman om ursäkt !
    Ja precis, "som ts skrev". Det hon skrev var att hennes son sjöng på bussen. Ingen av oss vet hur denna sång lät för de omkringvarande. Hur hon, som mamma, uppfattade sången - är irrationellt. Föräldrar verkar ha utveckalt ett barnfilter, många föräldrar hör inte att deras barn är väldigt högljudda.

Av busschaufförens reaktion att döma, var "sången" störande. Det är allt vi har att utgå från.

Eller också kan jag skriva ett inlägg och hävda att jag bara satt och nynnade en melodi på en buss, när chauffören plötsligt kastade av mig för att jag var för högljudd. Hur troligt är det?
  • mosterYster
    TheCoopers skrev 2010-08-10 07:08:56 följande:
    Hmmm ja men det är väl inte samma sak kanske . Det är inte heller ok att urinera eller kasta saker på folk i bussen . Men att ETT BARN sjunger ,låter , skriker är något NATURLIGT om än störande och det är inte fog nog för att kasta av barnet OAVSETT hur ont i huvudet eller hur störande det kan vara .

SL skulle inte backa upp en chafför som slänger av barn från bussen för att de låter . Belive me .
    Återigen - det beror på HUR det låter och säkert ännu mer på hur mamman hanterar det. Tror inte heller att en chaufför skulle be en mamma med gallskrikande bebis att kliva av medan hon gjorde vad hon kunde för att lugna sitt barn. Men ett barn som sitter och sjunger väldigt gällt och stör hela bussen medan mamman sitter bredvid i godan ro, det är en helt annan sak.

Och återigen, om det är precis så som ts skriver (barnet lät inte mycket, bara sjöng lite för sig själv så tycker jag också att chauffören var en knöl. Jag betvivlar dock starkt att ljudnivån var så låg som mamman beskriver. Antingen är hon immun mot sitt barns läten (inte helt ovanligt) eller så är det en efterkonstruktion.
  • mosterYster
    TheCoopers skrev 2010-08-10 10:26:20 följande:
    och ... hursomhelst kan en chafför inte be ett barn på 2 år gå av för att det låter . Oavsett hur det låter .

Busschafförer är ett speciellt släkte .
    Nä, men han kan be mamman gå av med sin "sjungande" son om sonen "sjunger" alltför besvärande och under alltför lång tid utan att mamman lyfter ett finger.
  • mosterYster

Läste precis om ts och det står faktiskt att mamman försökte lugna honom. Om det var så att sonen sjöng (och det står även att han gav upp ett tjut då och då - barntjut kan vara grymt skärande) och hon ägnade sig åt att få honom att dämpa sig - då tycker även jag att chauffören gjorde fel. Men om hon bara satt och lät honom väsnas men lite halvhjärtat försökte med ett "men lille gubben, inte skrika nu" någon gång, då har jag förståelse för chauffören. Även om det kan verka hårt. Vi vet ju inte hur längeg ungen satt där och skrek lite nu och då, vi har heller inte sett hur engagerad mamman var i att få honom lugnare.

I just exemplet i ts är allt så beroende på omständigheter vi inte vet, att jag ärligt talat inte kan uttala mig om det var rätt eller fel gjort av chauffören.

• mosterYster
    TheCoopers skrev 2010-08-10 10:44:09 följande:
    nej det kan han faktiskt inte .
    Jo det kan han faktiskt
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!