Inlägg från: TwistedSister |Visa alla inlägg
  • TwistedSister

Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!

frökenelisabeth skrev 2010-08-03 10:07:19 följande:
     Ja, det är klart att det känns konstigt att be om förlåtelse när man inte tycker man har gjort något fel, men om man lyckas svälja förtreten så tror jag ofta man kan tjäna på det själv. Ljug så inihelvete och bre på om hur mycket du ursäktar dig, människor lägger sig oftast platt på rygg när man gör så. Sen kan du känna dig nöjd över att ha avväpnat någon utan att de ens märkt det själv....
    Funderar över vad som händer i det längre perspektivet om man går runt och ber om ursäkt för sina barn hela tiden. Tror att barnen kan få en ganska felaktig bild av sig själva som just väldigt störande och som att de inte KAN uppföra sig vilket i sin tur riskerar att skapa problembeteenden. 
    Men ni andra kanske inte har för vana att tänka i längre perspektiv utan det enda som gäller är en quick fix och att allt är frid och fröjd JUST NU. 
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:25:28 följande:
    Hur tänkte du nu? Diskriminering av vem?
    Av barnet. 
  • TwistedSister
    frökenelisabeth skrev 2010-08-03 10:24:32 följande:
    Du har rätt, i mitt exempel hade det nog i så fall varit bäst att ursäkta sig så att barnet inte hörde.

Fast jag undrar ändå, när mamman ber barnet om att vara tyst och barnet inte är det, handlar det om att barnet inte förstår, eller att barnet testar gränser? För barn som testar gränser kan det ju många gånger hjälpa att främlingar säger till, då fattar barnen att det inte bara är mamma och pappa som säger så, utan att andra faktiskt störs också.

Om det handlar om att barnet inte förstår, så undrar jag hur mycket barnet skulle förstå av en konversationen i mitt exempel.

Men jag håller med dig om att man ska passa sig noga för att utmåla barn som störande/bråkiga. Det kan lätt bli en självuppfyllande profetia.
    En tvååring fattar ju ganska mycket men kanske inte alltid reagerar som man önskar De har ju inte så lätt med impulskontrollen eller att förstå så luddiga begrepp som att andra blir störda sen har de ju inte så mycket erfarenhet än. Att kunna tänka sig in i hur andra känner är ju något som heller inte är speciellt utvecklat i den här åldern. http://www.tryggabarn.nu/2-ar/barns-utveckling/empati-och-trots
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:28:34 följande:
    Men snälla, hela tiden? När man är bland andra människor och barnet stör och vägrar uppföra sig så ska man be om ursäkt och förstå att man inte har lyckats uppfostra sitt barn! Inte tar barnet skada av det, inte nu och inte långsiktigt! Uppfostran och sunt förnuft är väl två saker som många barn verkar sakna i sitt dagliga liv.
    Vilka barn saknar det? Dina?
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:28:34 följande:
    Men snälla, hela tiden? När man är bland andra människor och barnet stör och vägrar uppföra sig så ska man be om ursäkt och förstå att man inte har lyckats uppfostra sitt barn! Inte tar barnet skada av det, inte nu och inte långsiktigt! Uppfostran och sunt förnuft är väl två saker som många barn verkar sakna i sitt dagliga liv.
    Fast jag stör mig något alldeles enormt på folk som stör sig och jag kräver en ursäkt!
  • TwistedSister
    Anonym (Förstår) skrev 2010-08-03 10:37:39 följande:

Eftersom jag inte var med på bussen och såg/hörde vad som hände kan jag omöjligt säga om chauffören var en idiot eller inte...

Dock har jag åkt tillräckligt mycke buss för att ha förståelse för att chauffören gjorde som han gjorde, det är betydligt fler ggr jag reagerat över en del föräldrars attityd och sätt att låta barnen härja hej vilt än vad jag reagerat över otrevliga chaufförers attityd - kort sagt busschaufförer borde reagera lite oftare mot skrikande kids på busar o tåg
    Jag har själv tre barn i varierande ålder och visst har det varit kämpigt och en tuff uppgift ibland att åka kommunalt med dom, vara ute på stan osv men med tricks o knep och en vilja från förälderns sida att lära sina barn vett o etikett dvs att kunna vistas ute bland andra folk och lära sig att ta hänsyn så funkar det, desvärre tycks alltfler föräldrar resonera att barn ska synas o höras,a tt barn har rätt att störa alla andra....

Oj så dina barn har aldrig någonsin stört någon medan de höll på och lära sig?
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:41:12 följande:
    Bra försök att provocera men det fungerar inte. Du skriver att du inte ber om ursäkt för dina barn för det kan skada dem i ett längre perspektiv. Hur sunt är det att de får gå omkring och störa andra och tro att jorden kretsar kring dem?
    Det var en väldigt fri tolkning  
    Gud jo jag har bett om ursäkt massor. Har en kille som haft väldigt svårt med allt, halkade långt efter i utvecklingen och lärde sig inte prata eller kommunicera på något sätt förrän han var 4 år gammal, ingen språkförståelse alls. Det syns ju inte precis på honom och jag kan inte säga ursäkta mig men han har .... för de har inte lyckats å sätta någon diagnos på honom än heller. Får göra allt som alla andra föräldrar gör 1000 ggr mer och får ändå ta spydiga kommentarer sen om att jag har ett ouppfostrat barn för det är tydligen helt okej att säga så om någon som har svårigheter som inte syns på utsidan. Man kan ju alltid ursäkta sig med att man inte visste och det KUNDE ju har varit så, så då är det okej tydligen.
    Nä jag försöker lära mig å inte be om ursäkt så mycket. Men mest av allt har jag lust att sluta gå ut över huvud taget eller flytta till en öde ö för jag är så förbannat trött på folks skitattityd och hur de slänger sig med sina fördomar hur som helst utan en endaste tanke på sina medmänniskor.  
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 10:46:55 följande:
    Är du inne på det spåret igen? Mina barn får frukt, en bok, vatten osv när jag avleder på buss, flyg, tåg. Alla ger inte sliskiga saker. Det är inte ett antingen eller, många föräldrar som uppfotrar sina barn bryr sig väldigt mycket om vad barnen får att äta och dricka.
    Och när de inte är hungriga, törstiga eller lässugna och redan gör det de vill allra helst, vad gör du då? Om vi nu pratar om de små barnen på upp till två år.
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 11:02:44 följande:
    Menar du att om de skriker och stör omgivningen för att de älskar sin egen röst, så sänker jag tonen och kör en fingerramsa, sjunger lite lågt eller killar barnet på magen en liten stund, DÅ brukar barnet bli avlett och kunna förstå att det är dags att lyssna på mamma.
    Jo brukar, något av detta BRUKAR fungera på min 1,5åring också men någon gång ibland så händer det att inget funkar. För de som sitter på samma buss som mig just då spelar det nog ingen roll att det BRUKAR fungera. Men hursomhelst, ofrånkomligt, ibland gör inte barn som man önskar. Och det är helt i sin ordning.
  • TwistedSister
    roflmao skrev 2010-08-03 11:08:45 följande:
    Men vad åker folk för bussar egentligen? Det verkar vara ett jävla liv för jämnan. Är det bara jag som råkar ut för nåt störande moment (inte nödvändigtvis skrikande barn) max en gång i månaden, om ens det?
    Men testa att råka ta bussen in till stan en fredagkväll, eller bussen ut ur stan en tidig lördagmorgon. Och folk kliver runt där helt oberörda i krossat glas å spyor för DET är helt normalt tydligen. Blä!
  • TwistedSister
    Anonym (Aahhh!!) skrev 2010-08-02 23:03:40 följande:
    Jag sjöng ska du se, sen så hade jag inte vagnen som jag vanligtvis kör där det  finns roliga saker att fokusera på i sånna hära stunder. Utan en tråkig sulky utan en massa inbyggda finesser.  SOm tittut sufflett, bilar under vagnen, eller reflexer som man kan snurra och ta av och sätta på armen. Men jag försökte få honom att sjunga tystare och dämpa  dom höga tjuten som kom ur honom. 

• TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 11:12:40 följande:
    Visst gör barn annorlunda ibland men ts berättar ju att hon inte ens tyckte det var ett problem att barnet "underhöll" hela bussen och att hon vägrade säga till barnet för de har minsann ingen av och påknapp. Försöker man inte ens så retar man verkligen upp omgivningen.
    Vad sa ts sa du?
    TwistedSister skrev 2010-08-03 11:18:00 följande
     Jag sjöng ska du se, sen så hade jag inte vagnen som jag vanligtvis kör där det  finns roliga saker att fokusera på i sånna hära stunder. Utan en tråkig sulky utan en massa inbyggda finesser.  SOm tittut sufflett, bilar under vagnen, eller reflexer som man kan snurra och ta av och sätta på armen. Men jag försökte få honom att sjunga tystare och dämpa  dom höga tjuten som kom ur honom.  
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 11:15:28 följande:
    Krossat glas och spyor? Känner jag faktiskt inte igen. Den som krossar glas eller spyr får städa eller betala höga böter och det tas om hand omgående.
    Då har det varit undantag alla gånger jag råkat åka de bussarna. Inte fönsterglas utan flaskglas, men visst spya på golvet har jag sett MÅNGA gånger och det är ingen som tar han om omedelbart. Tror att de som kör på natten kanske inte vill ta risken att gå ut och bråka med passagerare en lördagnatt för det har ju hänt att chaufförer råkat illa ut förr.
  • TwistedSister
    roflmao skrev 2010-08-03 11:24:01 följande:
    Jag åker ofta buss sena fredags- och lördagskvällar men kan inte minnas att jag har störts av skräniga fyllon (och jag är nykter själv så det beror inte på det, hade någon varit irriterande hade jag märkt det), Men det beror kanske på var i landet man bor. Jag åker oftast stadsbuss och har aldrig någonsin ever råkat ut för en buss med spyor och glas på golvet. Jag har bevittnat hur ett gäng ungdomar blev avkastade en gång för att de "gav sig på" andra passagerare men det var på dagtid, i övrigt har alla alltid fått åka med.
    Det jag menar med störande moment är antingen folk som spelar hög musik på sin mobil, barnskrik (jag har lite hörselproblem så båda två ljuden är oerhört obehagliga för mig, liksom ljudet av en dammsugare praktiskt nog..) och om någon luktar lite väl mustigt.
    Min son är också ljudkänslig och mår dåligt av såna ljud, vi kör med hörselkåpor och öronproppar nu när han blivit lite större. Finns massor av olika varianter på apoteket, min son har nåt silikonklet som man lägger i ytterörat som ett lock för han tycker det är obehagligt att ha nåt inne i själva hörselgången. Det är jobbigt att vara ljudkänslig såklart men det går inte riktigt att kräva att alla andra ska förstå och ta hänsyn till det hela tiden man får helt enkelt ta ansvar för det själv eller för sina barn om det är de som är känsliga. Själv tycker jag det är väldigt obehagligt med trafikljud och buller från vägar men jag kan inte direkt kräva att alla slutar åka bil för det. Att stå ut med varandra fast det kan vara otrevligt ibland är också att visa hänsyn
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 11:25:27 följande:
    "När jag åkte hem ikväll med min son på 23 månader så blev vi efter halva vägen tillsagda av chauffören att gå av och ta nästa buss om jag inte kunde få tyst på mitt barn.
    Jag sa att han inte går att stänga av på beställning.... "

Hon ändrar sig senare i tråden...
    Nä hon ändrar sig inte, det var så hon sa till chauffören. Och det är ju sant. Hon hade ju redan gjort allt hon kunde för att försöka få honom att sjunga tystare och det gick inte att stänga av honom på beställning. Så är det ibland med barn. 
  • TwistedSister
    Anonym skrev 2010-08-03 11:34:48 följande:
    Självklart ska man visa varandra hänsyn, det är vad jag har sagt genom hela tråden. Tyvärr finns det föräldrar som tror att alla uppskattar deras barns tjut, skrik och sång lika mycket som föräldrarna gör...
    Men bevisa det! Börjar tröttna på dessa grundlösa påståenden. Var är föräldrarna som propagerar för att alla barn ska få tjuta hej vilt på bussen utan att de ska behöva försöka göra något åt det. De är ju så många påstår ni, så fram med dem! Vilka föräldrar njuter när deras barn skriker på bussen? Räck upp en hand!

Gör en omröstningstråd kanske... 
Svar på tråden Blev avsläng från bussen pga min 23 månaders!